Grannarna lider av bas!
-
Martin Dellstig
- Co-Editor

Re: Grannarna lider av bas!
Hej!
Jansch två olika alternativ är helt rimliga.
Angående OA-principena och detta problem finns ingen koppling.
OA-principen gäller placering (riktning och avstånd etc) på högtalarelementen etc.
Mekanisk överföring till angränsande ytor ingår INTE is SCs principer, där är Carlssonhögtalarna likadana som konventionella högtalare.
Däremot så kan det vara så att olika ljud går igenom olika bra i hus. Jag bodde själv i ett hus en gång som var byggt i början av förtiotalet.
I detta hus hörde man hur många rutor toapapper grannen rullade av, däremot gick som tur var inga andra ljud fram!
Börja som sagt med att provisoriskt ställa dem på mjukt underlag, löser det inte prolemet hjälper det knappast att byta högtalare, däremot kan det hjälpa att ändra placering.
Lycka till
Med vänlig hälsning
Martin
Jansch två olika alternativ är helt rimliga.
Angående OA-principena och detta problem finns ingen koppling.
OA-principen gäller placering (riktning och avstånd etc) på högtalarelementen etc.
Mekanisk överföring till angränsande ytor ingår INTE is SCs principer, där är Carlssonhögtalarna likadana som konventionella högtalare.
Däremot så kan det vara så att olika ljud går igenom olika bra i hus. Jag bodde själv i ett hus en gång som var byggt i början av förtiotalet.
I detta hus hörde man hur många rutor toapapper grannen rullade av, däremot gick som tur var inga andra ljud fram!
Börja som sagt med att provisoriskt ställa dem på mjukt underlag, löser det inte prolemet hjälper det knappast att byta högtalare, däremot kan det hjälpa att ändra placering.
Lycka till
Med vänlig hälsning
Martin
Jag vet inte, vet du?
Har inte kommit i väg till HIFI kit ännu,Men jag hade ett par gamla köksstolar men tagelstoppning i källaren och enligt grannen försvann det mesta av störningen efter det(den mjuka sidan nedåt!)
Så det blir hifikitt och SD fötter på måndag! (och tills dess får jag hålla mig i nackskinnet med bas/volym!)
Tror det kan ha hjälpt lite att jag flyttade ut högtalarna 3-4cm från väggen med,tidigare stod dom dikt mot väggen!
Men är inte Elektrostater vänligare mot grannarna i sin karaktär,då menar jag smalare lyssnings sweetspoot och inte samma spridning av ljudet dit man inte önskar det(som hallen tex!!!),nu förstår jag att ingen här kommer att förespråka elektrostater(av foremets natur)men enligt bekanta som har extrema audiofil annlägningar i prisklass av en mindre stockholsvilla,så ÄR det så! Men vad vet jag!!
Jag vill bara inte störa mina grannar,så ett alternativ är att skaffa elektrostater att använda på kvällarna!(alt,2 är att flytta! Saknar ändå min gamla villa i ett industriområde!)
Fast det blir dyrt,och omständigt,långt till jobbet! Så skulle föredra att få till det här hemma!
Och på måndag börjar jag jobba efter en LÅÅÅNG semester+sjukskrivning så då blir tiden knapp och orken förmodligen rätt låg att störa grannarna på ett tag framöver!
Mvh Conny
Så det blir hifikitt och SD fötter på måndag! (och tills dess får jag hålla mig i nackskinnet med bas/volym!)
Tror det kan ha hjälpt lite att jag flyttade ut högtalarna 3-4cm från väggen med,tidigare stod dom dikt mot väggen!
Men är inte Elektrostater vänligare mot grannarna i sin karaktär,då menar jag smalare lyssnings sweetspoot och inte samma spridning av ljudet dit man inte önskar det(som hallen tex!!!),nu förstår jag att ingen här kommer att förespråka elektrostater(av foremets natur)men enligt bekanta som har extrema audiofil annlägningar i prisklass av en mindre stockholsvilla,så ÄR det så! Men vad vet jag!!
Jag vill bara inte störa mina grannar,så ett alternativ är att skaffa elektrostater att använda på kvällarna!(alt,2 är att flytta! Saknar ändå min gamla villa i ett industriområde!)
Fast det blir dyrt,och omständigt,långt till jobbet! Så skulle föredra att få till det här hemma!
Och på måndag börjar jag jobba efter en LÅÅÅNG semester+sjukskrivning så då blir tiden knapp och orken förmodligen rätt låg att störa grannarna på ett tag framöver!
Mvh Conny
Ny här,men lyssnar gärna(högt och länge)!
Innehar 2par "Oa5"av troligen hemmabyggda varianter!(2st med Visaton BG20)
Proton AV445
Proton AM452
Onkyo DX-C380
Edison 12
Pioner PL-512X
Proton AV445
Proton AM452
Onkyo DX-C380
Edison 12
Pioner PL-512X
-
12björn
- Internationalization Team

Elekrostater borde inte innebära nå'n större skillnad. Den smala "sweetspoten" handlar om att de högre frekvenserna inte sprids lika bra från en elektrostat. De höga frekvenserna har inte heller samma energiinnehåll som de lägre frekvenserna.
Det är ju de lägre frekvenserna som skapar problemen. De lägre frekvenserna sprider sig mera i rummet och vilken princip högtalarna än är byggda efter skapas vibrationer eftersom den kraft som behövs för att "flytta luften" måste "ta vägen nå'nstans" och i andra änden när "ljudet äts upp av väggar golv och tak". Enligt min erfarenhet är det det första som brukar vara mest problematiskt och då är förslaget med dämpning mellan högtalare och golv det adekvata. SD-fötter har fungerat mycket bra för mig (även om mina grannar verkar vara bra mycket mer toleranta än dina i det avseendet).
Resonanser kan vara nå't som förvärrar problemet så det kan vara en poäng att pröva att flytta omkring högtalarna - jag talar om små förflyttningar, 5 - 10 cm från väggen och 2 - 5 dm i sidled, som kan göra stor skillnad.
lycka till med dämpningen!
Björn
som satt sina 12:or på piedestaler
Det är ju de lägre frekvenserna som skapar problemen. De lägre frekvenserna sprider sig mera i rummet och vilken princip högtalarna än är byggda efter skapas vibrationer eftersom den kraft som behövs för att "flytta luften" måste "ta vägen nå'nstans" och i andra änden när "ljudet äts upp av väggar golv och tak". Enligt min erfarenhet är det det första som brukar vara mest problematiskt och då är förslaget med dämpning mellan högtalare och golv det adekvata. SD-fötter har fungerat mycket bra för mig (även om mina grannar verkar vara bra mycket mer toleranta än dina i det avseendet).
Resonanser kan vara nå't som förvärrar problemet så det kan vara en poäng att pröva att flytta omkring högtalarna - jag talar om små förflyttningar, 5 - 10 cm från väggen och 2 - 5 dm i sidled, som kan göra stor skillnad.
lycka till med dämpningen!
Björn
som satt sina 12:or på piedestaler
...man går från oklarhet till oklarhet - det är det som kallas livet...
jag måste råd fråga vedebörande innan jag lägger ut namn!
Proton AV445
Proton AM452
Onkyo DX-C380
Edison 12
Pioner PL-512X
Proton AV445
Proton AM452
Onkyo DX-C380
Edison 12
Pioner PL-512X
men i samtalet som varade i låååång tid i dag så sågades SD fötter så som ormolja!
Och jag får gratulera er som har goda grannar!
Fick även en förklaring till varför folk här e rädda för att någon ska lyssna på deras anlägningar,och jag hajjar den!
Skicka gärna ett PM till mig om ni vill låta mig provlysna,jag skriver inte om jag inte e nöjd med ljudet!
Fick även en förklaring till varför folk här e rädda för att någon ska lyssna på deras anlägningar,och jag hajjar den!
Skicka gärna ett PM till mig om ni vill låta mig provlysna,jag skriver inte om jag inte e nöjd med ljudet!
Proton AV445
Proton AM452
Onkyo DX-C380
Edison 12
Pioner PL-512X
Proton AV445
Proton AM452
Onkyo DX-C380
Edison 12
Pioner PL-512X
karnse bör tillägga att det va MJ tidigare importör av Ayre som delgav mig om dyligt!(bör karnse medge att jag älskar mina popboxar,och behöver inte 400.000krs högtalare för att njuta!)
Proton AV445
Proton AM452
Onkyo DX-C380
Edison 12
Pioner PL-512X
Proton AV445
Proton AM452
Onkyo DX-C380
Edison 12
Pioner PL-512X
Jag är ingen tekniker och kan inte på ett vetenskapligt och initierat sätt förklara varför SD-fötterna tycks reducera högtalarnas mekaniska koppling till golvet. Om man emellertid läser den motivering som Sonic Design ger på sin hemsida:C-man wrote:men i samtalet som varade i låååång tid i dag så sågades SD fötter så som ormolja!
http://www.sonicdesign.se/sdfot.html
verkar det utifrån min förståelsenivå rimligt tro att det finns fysikaliska belägg för att de fungerar bättre än spikes när det gäller överförande av resonanser till golvet. Det är ju kanske inte heller en tillfällighet utan snarare grundat på faktiska mätningar att OA 50 och OA 52 levererades med alternativt rekommenderades användas tillsammans med SD-fötter (eller motsvarande). Ingvar Öhman som ju i många avseenden hänvisas till på planeten har ju också försett sina nykonstruerade högtalare Guru QM10 med mjuka fötter. Om det är någon som tar avstånd från ormeolje-hifi så är det väl han.
Primare P31.7
Lyngdorf SDA2175
Hegel HD11 DAC
Pioneer DV-757Ai
Thorens TD 320 Mk II med Benz Micro ACE
Sugden RIIA
OA 50.3
Lyngdorf SDA2175
Hegel HD11 DAC
Pioneer DV-757Ai
Thorens TD 320 Mk II med Benz Micro ACE
Sugden RIIA
OA 50.3
Det finns precis som leifh skriver fysikaliska förklaringar som motiverar olika högtalarfötter. Det handlar ju om att energi överförs mellan högtalare och golv och vice versa och detta går att beskriva med matematiska formler. Skillnaden i ljudåtergivning har jag dock inte fastställt genom A/B-testning utan jag nöjer mig med att jag tycker att det blir bättre. Utöver detta har dock SD-fötterna fördelar som är svåra att argumentera emot:C-man wrote:men i samtalet som varade i låååång tid i dag så sågades SD fötter så som ormolja!
1. Man slipper hålla på och justera högtalarens fötter för att alla skall ha fullgod kontakt mot underlaget vid t.ex. ett golv som inte är helt plant.
2. Man slipper märken i sin fina, nyslipade och oljade fiskbensparkett som man lätt får med spikes.
Beträffande att låta andra lyssna på den fina anläggning man har investerat tid och pengar i: Personligen struntar jag i vad andra tycker och jag tror att flera delar den uppfattningen med mig. Jag lyssnar nämligen med mina egna öron, inte med andras. Så om någon inte gillar det ljud min anläggning levererar så får det stå för dem. Däremot kan man ju få bra feedback från en "erfaren lyssnare" om t.ex. placering i rummet. Men återigen så är det ju mina öron som lyssnar i slutändan.
MVH
Carl
-
12björn
- Internationalization Team

OK!C-man wrote:men i samtalet som varade i låååång tid i dag så sågades SD fötter så som ormolja!
Men nu handlar ju problemet inte om hur du får bättre ljud - där kanske effekten ibland inte överstiger ormolja
... och funkar det på din granne och du fortfarande anser att det är ormolja, så skulle jag köra på det i a f.
Björn
...man går från oklarhet till oklarhet - det är det som kallas livet...
Jag har nu provat ett annat set!
Nu så står mina 4 högtalare på kuddar av tagel!
Det funkar,jag har själv provlyssnat hos grannen!
Nu kan jag spela på "villa volym" innan det hörs alls!(=högt!!)
men fick stänga av ventilationen i lysningsrummet,annars kom ljudet den vägen!
Ända nackdelen jag ser(känner) är att min soffa inte vibrerar längre!
natur material rockar!
Nu så står mina 4 högtalare på kuddar av tagel!
Det funkar,jag har själv provlyssnat hos grannen!
Nu kan jag spela på "villa volym" innan det hörs alls!(=högt!!)
men fick stänga av ventilationen i lysningsrummet,annars kom ljudet den vägen!
Ända nackdelen jag ser(känner) är att min soffa inte vibrerar längre!
natur material rockar!
Proton AV445
Proton AM452
Onkyo DX-C380
Edison 12
Pioner PL-512X
Proton AV445
Proton AM452
Onkyo DX-C380
Edison 12
Pioner PL-512X