I väntan på MMX har jag återställt mina OA5-3 till original OA5-2. Fast riktigt original blev det inte. Dom gamla 9710:orna var riktigt dåliga så jag lyckades få tag i ett par mycket fina att ersätta med. Då originalfiltren var omgjorda till -3 versionen så roade jag mej med att göra egna med hjälp av plexiglasskivor och 1,5 mm elkabel. Blev riktigt bra. Såg då i manualen som finns att ladda ner att kondensatorn skall ha värde 6,8. Lödde dit en sådan tillsammans med angivna spolar och det lät inte alls bra. Skrikigt och vasst. Började läsa på lite om filter och delningsfrekvenser. 9710:an är ju känd för att vara "förhöjd" runt 2-3 kHz. Så jag bytte kondensator till 5,7 istället. Då fick jag en sänkning av diskanten. Det lät bättre men inte bra. Tyckte även att basen var tunn. Fann information på en Dansk sida om orignaldämpningen Dvs storlek och tjocklek på mineralullen. Denna ändring förbättrade basen. Fortsatte att sänka diskanten nu med värde 4,7. Chansade även på att sänka 9710:an genom att löda dit spolen från -3 dvs 0,6mH.
Och helt plötsligt så föll allt på plats. I alla fall i mitt rum så lät det plötsligt fantasktiskt levande. Detaljer kom fram som jag inte hört innan och basen var distinkt som jag aldrig hört från OA5-2 tidigare.
Är nybörjare på det här så jag kanske inte har full koll på allt jag ändrat på men det låter i alla fall väldigt bra.
Förstärkaren är en Denon 2807 och CD maskinen en OPPO DV 980H.
Fick just ett mail att MMX lådorna är på väg med posten.