Tack för i Lördags!

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
Post Reply
momus
(515+ posts)
(515+ posts)

Tack för i Lördags!

Post by momus »

Det här var mitt första Carlsson/LTS möte och timmarna bara flög iväg. Jag skulle gå på en familjesammankomst senare på kvällen och det var knappt så att jag kunde ta mig ifrån Studio 4. Speciellt Ingvar Öhmans föredrag var mycket klargörande. Trots mina bristande kunskaper i akustik/elektronik så blev mycket av det jag undrat över klarlagt. Sen kan man förstås undra över att mannen bakom t ex Guru-högtalaren sjunger ortoakustikens lov, men jag har lärt mig att HiFi-svängen är lite underlig.
Den stora överaskningen var OA 5 MMX. Trots att rummet knappast kan sägas vara optimalt så vart jag mycket imponerad. Bertil Alvings tidiga orgelinspelning från 1973 lät sensationellt bra. Nu blir det problem hemma eftersom MMX är ganska så mycket större än OA 12:or och kommer att dominera mitt lyssningsrum kanske lite för mycket. En mig mycket närstående kvinna har i alla fall synpunkter som jag måste ta hänsyn till. Men man kan ju drömma. Tack i alla fall Planeten/LTS för att jag fick möjligheten att vara med och lyssna.
prozac
(10+ posts)
(10+ posts)

Re: Tack för i Lördags!

Post by prozac »

Ååhh, jag hade gärna varit med. Jag fick istället förmånen att vakta mina barn eftersom deras mamma jobbade.

Är det ingen som kunde spelat in föredraget om MMX och lagt på youtube eller liknande? Det hade varit kul att ta del av den infon direkt från IÖ som jag vet är både en skicklig pedagog och föredragshållare.
faulhund
(50+ posts)
(50+ posts)

Re: Tack för i Lördags!

Post by faulhund »

Ja, stort, hjärtinnerligt tack till alla inblandade! Även om med temat "Mysmix" kvällen tillhörde Ingvar Öhman, vill jag framhålla att vi tack vare Ingemar Ohlsson och Bertil Alving fått komma så nära källan som det går.
Migreringsprojektet må ha allt moraliskt och pekuniärt stöd som det går. Kanske man med Carlsson/Sonab-utställning, rekonstruktion av EMS-/Fylkingen-konserter som gjorts med OA-6 m.m. skulle slå på trumman för den kulturgärning det innebär.
Vielleicht ist auch das Gegenteil wahr (Beethoven, ofta citerat av Brahms)
Post Reply