Förbättra OA-6 type 2

För er som vill modda och renovera på egen hand.
For those of you who whish to mod and renovate by yourself.
Post Reply
Villee
(150+ posts)
(150+ posts)

Förbättra OA-6 type 2

Post by Villee »

Har lyssnat mina OA-6 type 2a:or några monader (först 9710M, sen Visaton BG20 som bas) och jag är mycket nöjd men det finns några saker vad KAN förbättras:

1. De 3/4 10uf bipolära elektrolyterna skall bytas (till polyester?)
2. 6,8 uf kondensatori i delningsfilter skall bytas
3. Kanske också spolarna i delningsfilter skall bytas?
4. Göra DC-offset till mellanregister också (men hur det skall göras?)
5. Förbättra bass-energizers strömkälla (nya 3300uf elektrolyterna och nya bättre likriktare (men jag är förvånad om transformator att det kan ge upp med större kondensatorerna :? )
6. Byta diskanterna till Obi T22 oa (och ändra delningsfiltret) ?? Eller hålla de gamla MT20:orna?

Vad tycker ni? Eller ska jag behålla mina OA-6or som de är?
Sonab OA-4 II
Sonab OA-6 IIa (med Visaton BG-20 som bas; bass-energizersteg moddade med nya trissorna & bättre kylning)
Philips 22 RH 702 + GA 308 skivspelare
Pioneer CT-F850 kassettdäck
Technics RS-M253 X kassettdäck
Yamaha KX 390 kassettdäck (såld)
Tascam 238 Syncaset 8-kanal kassettdäck
Philips N-4504 rullbandspelare
NAKAMICHI CR-4 kassettdäck
Pioneer SX-700L
Pioneer CD-spelare
Goldring GR 2 skivspelare
flathead
(10+ posts)
(10+ posts)

Re: Förbättra OA-6 type 2

Post by flathead »

Har precis gjort den resan villee

Bytte kondingen i filtret spolarna fick vara

Bytte dom 4 kondingarna i steget plus 220 elyten.

Valde att ta flera mindre kondingar i nätdelen laddar släpper fortare så.

Justerade bara in elementet tror det ska räcka.

Ska prova monacors DT-28N i diskanten.

Just nu sitter monacors SP-80X i basen har några andra på lut att prova också.
jansch
(245+ posts)
(245+ posts)

Post by jansch »

Jasså Mauritz, det är du som är "Flathead"....

Villee - jag har ju numer 3par OA6typ2 (sålde ett par nyligen). Alla paren har olika bestyckning.
De OA6:or som LÅTER BÄST har BG20 i basen, 9710M i mellanregistret och monacor DT28 i diskanten.
Inga ändrade filtervärden men 4x10uF bytta till polypropylen.
Jag har inte större kondensatorer i nätdelen, effekten räcker ändå för att få lyssnare rädda att basen skall gå sönder!

Enklast att göra DC offset till mellanregistret är att ta spänningen från +/- 32Volt. Ett 1kohms motstånd och en 6,8Volt zener med 1uF kondensator och en 500ohms 10 varvs trimpot parallellt som man tar ut spänningen från. För säkerhets skull lägger man t.ex ett 220ohms motstånd ut till högtalaren från trimpoten så att trimpoten aldrig kan kortsluta högtalaren och filtret blir opåverkat. Då har man en enkel strömgenerator.
Jag har bara räknat i huvudet snabbt (med julöl och julsnapps i magen) så det behöver nog kontrollräknas. Det räcker att man kan tillföra sådär från 0Volt till 0,2Volt max! på högtalaren.

Man mäter upp rätt DCoffset genom att köra högtalaren tillfälligt som bas, justerar in minsta dist. och mäter sedan offsetspänningen. Då kan man sedan trimma in samma spänning när den sitter som mellanregister
flathead
(10+ posts)
(10+ posts)

Post by flathead »

Visst Jansch flathead refererar till typ av motorer jag gillar hoppet för ford slutade -53 då kom toppventiler :lol:

Då får du ställa högtalaren på huvudet när du trimmar för att kompensera för placeringen om du ska vara riktigt petig då.
Villee
(150+ posts)
(150+ posts)

Post by Villee »

Tack för information! Mina högtalare har främst problem med diskanter särskilt när man spelar på högre volym(ca 85- dB och mer). SÅ först byter jag de 4x10uf kondensatorerna till polypropylen (byter jag också de 6,8 uf kondendensatorerna).

Om jag har fortfarande "unken" diskant, byter jag alla diskantelementerna (mina OA-4 diskanter låter mycket bättre :O). Jag är nog ganska säkert att mina diskanter är slut (hade ett diskant sönder när jag köpte högtalarna). DC-offset ska jag också göra när jag har mer tid att göra det. Kanske byter jag 220 och 2200 uf ellyterna till samma värde. 40 år är mycket när man talar om ellyterna :D

Tre par... ett par per rum :)
Sonab OA-4 II
Sonab OA-6 IIa (med Visaton BG-20 som bas; bass-energizersteg moddade med nya trissorna & bättre kylning)
Philips 22 RH 702 + GA 308 skivspelare
Pioneer CT-F850 kassettdäck
Technics RS-M253 X kassettdäck
Yamaha KX 390 kassettdäck (såld)
Tascam 238 Syncaset 8-kanal kassettdäck
Philips N-4504 rullbandspelare
NAKAMICHI CR-4 kassettdäck
Pioneer SX-700L
Pioneer CD-spelare
Goldring GR 2 skivspelare
flathead
(10+ posts)
(10+ posts)

Post by flathead »

6,8uF ligger ju i signalvägen till diskanterna så låter det illa om dom ska du definitivt byta den.
Post Reply