Bra tips!Martin Dellstig wrote:Hej!
Man kan göra som man vill, antingen bygga nytt filter eller modifiera det gamla.
Angående hur trötta diskanterna möjligen är så kolla genom att både lyssna på dem en och en genom en tom hushållsrulle samt spela musik som låter illa till dåliga diskanter. En del gitarrer, cymbaler och applåder kan vara ganska avslöjande tycker jag.
Med vänlig hälsning
Martin
Bra med det färdiga alternativet för filter men jag gillar att löda så jag gör nog ett försök själv först. Slutar säkert med en beställning ändå...momus wrote:Det kostar en del men det sparar massa tid. Grafpro i Växjö bygger nya filter anpassade för dom nya diskanterna. Färdiga och bara att skruva i och ansluta. Dom kostar 1500 för ett par, alltså 8 Obi (2600) och filter (1500) = 4100. Han har också skrivit en pedagogisk steg-för-steg anvisning på Faktiskt .se som jag använde när jag byggde om mina filter till ett par OA 12:or där jag använder dom nya diskanterna. Då kostade bägge filtren ca 400 kr. (lösdelar på HiFiKit) Lite svett och en kallödning senare fungerade allt perfekt. Det är ingen himmelsvid skillnad på ljudet men den finns där. Och man behöver inte vara rädd för att bränna Obi-diskanterna som är oerhört mycket mer effektiva och mer robusta än dom gamla Peerlessvarianterna.
Sen brukar dom gamla diskanterna inte vara så pjåkiga på OA 14. Däremot så brukar dom inte må bra på gamla OD 11:or.
En bra test för gamla diskanter är gitarrljudet på Lou Reeds "Magic and Loss". Det var så jag upptäckte att en diskant inte lär bra på en av mina OA 14.
http://www.grafpro.se/carlsson.html
En helt annan fråga. Har diskanterna någon påverkan på mellanregistret? Upplever idag att ljudbilden inte är helt sammansatt. Klang i diskanten och relativt bra bas. Men saknar helhet och dynamik som jag tycker mellanregistret borde knyta samman. Vill tro och hoppas att nya diskanter är lösningen men mitt rationella tänkande säger att detta är begränsningen med en 6,5" bas/mellanregister i OA14, och att jag egentligen vill få ut mer än vad jag kan få.