Jag skulle vilja hänga upp mina OD11:or på väggen men förstår inte riktigt hur det ska gå till. på infosidan här står det att "The speakers came with wallbrackets and a template for drilling the holes in the wall. " Är det någon som har en bild eller ritning eller kan delge en beskrivning av dessa, eller har något annat tips hur man kan få upp dem på snyggt sätt?
Det enklaste sättet är väl att ta en lagom plattjärn, anpassad för vikten och borra 4 hål.
Kanske en tunnare plåtbit som är L-formad för styvhetens skull.
De två yttersta [1] skruvar man fast i de övre fötterna.
De andra hålen [2] filas upp så de ser ut som nyckelhål.
Borra två skruv i väggen och häng upp högtalarna lite tjusigt.
Sitter de lite snett kan man fila lite i överkant på hålen 2.
tack för svaret och för länken!
det verkar ju vara rätt enkelt att få till jag ska alltså ta ur skruvarna i fötterna och sedan ordna en plattjärn enligt bilden nedan och skruva fast den på fötterna (ev med lite längre skruvar än de som sitter i fötterna nu?)
har jag förstått rätt?
för att jag inte ska låta helt dum så får jag lov att berätta att jag har möbeltassar på fötterna, och har därför inte sett att det finns skruvar i dem (om det nu finns det..)
tusen tack för hjälpen med att sprida klarhet i förvirringen här borta! od11:orna är än mer fiffiga och smidiga än jag trott och att få till en väggupphängning för 30kr känns inte helt fel
Jag tänkte också hänga upp ett par OD11 på vägg för att kunna ha dem som bakhögtalare. Men det är ett par frågetecken som jag tror nån kan hjälpa mig med. Mina OD11 är något ombyggda så till vida att originalanslutningen undertill är utbytt mot två polskruvar som sitter genom två hål som går igenom två av fötterna parallellt med botten. Det finns inga hål i de två andra fötterna. Är det dessa hål som i original är till för väggupphängningen? (Eftersom jag inte monterat polskruvarna själv vet jag inte om hålen är borrade i efterhand eller om de var där från början.)
Om de nu är original så slår det mig att om jag skulle utnyttja dessa för väggupphängning så blir högtalarna inte orienterade höger och vänster, utan diskanterna kommer att peka åt samma håll på de två högtalarna. Mer logiskt vore att båda diskanterna pekade in mot lyssningsplatserna (om placerade bakom densamma).
För att reda ut detta är första frågan alltså huruvida de två hålen i fötterna mina polskruvar sitter i är hål som suttit där från början just för att kunna vägghänga OD11'orna?
Innebär detta att man fäster högtalarna i väggfästena genom att skruva in i fötterna underifrån? I så fall kan man förstås orientera högtalarna precis som man vill.