Renoverad OA-12

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
Post Reply
jazzpreacher
(30+ posts)
(30+ posts)
Posts: 33
Joined: Tue 21 Oct 2008, 00:39

Renoverad OA-12

Post by jazzpreacher »

Fick tag på ett par begagnade OA-12 för en tid sedan, fick basarna omkantade och bytte ut en distande diskant.
Resultatet: ett par riktigt välljudande högtalare med överraskande fyllig och tajt bas och mycket trevlig att lyssna till.
Diskanten kan dock kännas litet vass i längden och det vore kul att hitta goda begagnade sådana.
Nya obi diskanterna är litet väl dyra just nu och kräver visst filteruppgradering så det har jag lagt på framtiden.
Vad har ni gjort med era OA-12, renoverat till originalskick eller uppgraderat?
mvh, Jan
OA-4, OA-5, OD-11, OA-12, OA-116, OA-50
momus
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 572
Joined: Wed 15 Oct 2008, 16:53
Location: Anders Gjöres, Enskede

Re: Renoverad OA-12

Post by momus »

Min erfarenhet är att dom nya Obi T 22oa förflyttar OA 12 till en helt annan dimension. Det blir en avsevärd skillnad på ljudet. Obi kan inte anses vara dyra, i alla fall inte om man jämför med andra kvalitetsdiskanter. Då är dom snarare billiga. Filterbyte behöver inte heller bli särskilt dyrt. För mig gick det på strax över trehundra kronor, lite svett,lite tankemöda och en kallödning. Totalt alltså runt tusenlappen. Sen körde mina OA 12:or skiten ur mina OA 14 hur lätt som helst.
henrik.sch
(50+ posts)
(50+ posts)
Posts: 69
Joined: Sun 28 May 2006, 22:18

Re: Renoverad OA-12

Post by henrik.sch »

Jag hade börjat med det enkla,
1. Lös lite solution (punkalagningsgummiklister) i förtunning så det blir ganska tunnflytande och pensla flera omgångar på kanten på diskanterna. Vissa säger att det är humbug, jag tycker att det hjälper (har testat det på¨många olika par). Billigt och enkelt är det så det kanske kan vara värt att testa.
2. Skruva ner diskanten på förstärkaren en smula...

Är själv OA12-fan, har ägt/spelat mig igenom OA5, OD11, OA12, OA14 och OA116, behåller 11 och 12 och sitter nöjd. Grym högtalare tycker jag.
mvh
Henrik
momus
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 572
Joined: Wed 15 Oct 2008, 16:53
Location: Anders Gjöres, Enskede

Re: Renoverad OA-12

Post by momus »

Hej

1. Läs gärna vad grafpro skriver om att "coata" diskanterna. (Finns bl a på hans hemsida, http://www.grafpro.se).
2. Med Obi T 22 oa behöver man inte sänka diskanten på förstärkaren om filtret är anpassat på rätt sätt.
henrik.sch
(50+ posts)
(50+ posts)
Posts: 69
Joined: Sun 28 May 2006, 22:18

Re: Renoverad OA-12

Post by henrik.sch »

Ta inlägget för vad det säger sig vara, att börja med det enkla och se hur det tar.
Att det fipplas så infernaliskt kan ju vara att det är kul, och det är ju ett motiv gott nog, för mig i alla fall. Men det kanske inte är nödvändigt för att få juste ljud.
mvh
Henrik
momus
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 572
Joined: Wed 15 Oct 2008, 16:53
Location: Anders Gjöres, Enskede

Re: Renoverad OA-12

Post by momus »

Hej

Jag är ledsen att jag verkar ha sårat någon så att han behöver ropa med fetstil. Det var inte meningen. Jag har full respekt för att folk tycker det kul att coata, limma, flytta diskanter osv. Det är billigt. Och jag tror att placebo inte är att förakta. Jag ville bara påpeka att det finns dom som försökt mäta och lyssna och inte märkt någon skillnad (som jag själv). Och så finns det många som svär vid förbättringarna, elektroniskt bevandrade och kunniga. Själv tror jag inte ett smack på det men när det gäller högtalare och lyssning så hamnar vi i lätt religiösa föreställningar har jag märkt. Men för guds skull - limma, coata, flytta. Låter det bättre och man sitter nöjd så är ju det rätt! Och så är det ju kul att "fippla".
Vad gäller diskantnivån så har jag alltid tyckt att OA 12 lät lite påstridig (original) och lite för ljus för min smak (Obi 22 oa). Det ljusa försvann och ersattes med ett silkeslent ljud när jag bytte förstärkare. Nu kör jag svensk/kinesiskt som jobbar ganska mycket i klass A. Och där finns ingen diskant att vrida på och det är ingenting som jag någonsin saknat (däremot en "tonvippa" likt den som Stig föreslagit, men då enbart för att ända tonbalansen i vissa inspelningar).
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests