Avstämning - mystiska uppgifter

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
grafpro
(105+ posts)
(105+ posts)

Re: Avstämning - mystiska uppgifter

Post by grafpro »

Berätta! Berätta!
mangrove
(15+ posts)
(15+ posts)

Post by mangrove »

grafpro wrote:Berätta! Berätta!
Det skulle ju bli ett dåligt mysterium då. ;-)

Men jag HAR skickat PM till dig på annat forum. Den första av dessa är det. Den andra var inte ett toppkap, jag har hittat bättre, men denna kurva är den bästa jag har hittat hittills. OM jag ställt in allt rätt! Verifiera gärna! ;-)
mangrove
(15+ posts)
(15+ posts)

Post by mangrove »

Ja, något är fel, för när jag matar in dina T/S-parametrar i Basta får jag nära nog optimala resultat för SC165 i OA-14 (men sämre med B65II-elementet). Så jag måtte ha missat något och då är inte min graf giltig heller. Vad är boxens och portens Q? Jag har satt portens Sp till 56, fp till 33, diameter till 85 (ungefär) för att få längden på röret till ~370mm.
mangrove
(15+ posts)
(15+ posts)

Post by mangrove »

Faktum är att SC165-elementet ser ut så här med mina inställningar:

Image

Inte RIKTIGT lika vasst som det jag hittade, och betydligt bättre än den moderna ersättarem om dina T/S stämmer, men bland de bättre helt klart.

Men som sagt... jag har antagligen fel! Jag inväntar nedskjutningen med viss spänning. :-)
grafpro
(105+ posts)
(105+ posts)

Post by grafpro »

Jag tror du har Room gain avstängt (gratisversionen?) Annars är nog allt rätt, det är bara att du har skalorna lite hoptryckta så att man inte ser det intressanta. Flytta och töj frekvensskalan så att du ser 10-200 och töj ut dB-skalan så att du ser 40-110 så är det min bild precis! Room gain behövs egentligen inte för att bedöma avstämningen, men det är tydligare när man ser den verkliga effekten också i frekvenskurvan.

Jag tror alltså du har gjort ett par bra fynd. Själv har jag sökt i timmar och timmar utan att hitta något...

Ditt första förslag är vid första titt klart bättre än SC165 men inte prick på målet. Det är däremot ditt andra förslag - men man blir lite misstänksam, för uppgivna T/S går inte riktigt ihop och när man googlar så hittar man folk på DIY-forum som också undrar om T/S verkligen är sanna. Finns bara ett sätt att kolla. Köp en!

Alla undrar varför vi inte talar om vilka det är. Det kan ju inte jag göra, det var du som hittade dem!!
masen
(125+ posts)
(125+ posts)

Post by masen »

Spänningen är olidliiiiiiiiiiig :P
Det finns alltid någon som vet mer.
mangrove
(15+ posts)
(15+ posts)

Post by mangrove »

Jag vet inte om det blev klarare nu? Min andra graf är alltså min simulering av SC165, enligt dina T/S-parametrar för SC165. Den stämmer inte alls överens med DIN simulering av samma element (som ju inte såg så bra ut). Nej, jag har inte room gain på, det stämmer att jag använder gratisversionen -- men om jag har gjort rätt, då kan inte SC165 vara ett suboptimalt element för applikationen OA-14. Tvärtom ser det väl alldeles perfekt ut? Det spelar ingen roll vilken skala jag här använder.

Edit: här är båda dessa element (SC165 och ze myystery element) ovanpå varandra. Hyfsat lika. SC165 får mer skjuts av porten men ZME har kanske en snyggare och flackare avrullning. Skillnaderna är dock tämligen diminutiva. Notera att jag fortfarande inte har en aning om vad jag håller på med.

Image
mangrove
(15+ posts)
(15+ posts)

Post by mangrove »

Det kan också påpekas att jag, om jag trots allt råkat göra rätt, har hittat flera element som passar in. Åtminstone ett i trettiodollarsklassen, från känd tillverkare -- men då får man nog konstruera en ifyllnadsmojäng för baffeln, för elementet har tyvärr lite fel form. Nej, inte kvadratiskt. ;-)

Edit: jag ser nu att jag gått vilse i kurvdjungeln. De två kurvorna som överlappar varandra är i själva verket ZME samt trettiodollarselementet, inte SC165 -- SC165-kurvan finns ju däremot där uppe. Jag ska sätta mig ner inatt och göra om allt från början, samt posta vilka element jag har i åtanke. Men först: mat och sprit!
grafpro
(105+ posts)
(105+ posts)

Post by grafpro »

Förklarar saken! Mina simuleringar visar att ZME nr1 anpassar klart bättre än SC165, men intressantast är ZME nr2 som är en sensation - om det är sant. Men nu är det verkligen dags för mat och sprit...
olaume
(150+ posts)
(150+ posts)

Post by olaume »

Jag klarar mig för min del rätt bra utan sprit och kanske mat också - åtminstone ett tag - om jag får veta vad ZME är för element.
Post Reply