Är fanerade 70-talare oljade eller lackade?

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
Post Reply
olaume
(150+ posts)
(150+ posts)

Är fanerade 70-talare oljade eller lackade?

Post by olaume »

Har precis lämnat mina välljudande OA116 till en möbelrenoverare för fanering. Blir mycket spännande att se resultatet om några veckor. Förhoppningsvis blir de lika sköna att titta på som att lyssna på. Men, frågan júst nu är om faneren ska oljas eller lackas. Jag vill naturligtvis få skicket så nära original som möjligt, även om det blir i ett träslag som inte fanns i sortimentet då. Någon som vet vad som var ytbehandling på fanerade OA116? Levererades de med faneren lackerade eller oljade?
Presidenten
(50+ posts)
(50+ posts)

Re: Är fanerade 70-talare oljade eller lackade?

Post by Presidenten »

Hej,
Mina Oa14 är av teakfaner. Jag har sandpapprat samt linoljat. Kokt eller rå linolja, vete fasiken. Men den ska härda som det heter.
Visst går det att lacka i vilken färg som helst graffitti a la Carlsson

Mvh

Presidenten
tinnitus
(30+ posts)
(30+ posts)

Re: Är fanerade 70-talare oljade eller lackade?

Post by tinnitus »

Min spontana reaktion, efter att ha renoverat ett par OA5 och ett par OA116, det blir nog mycket lättare
att renovera ytskiktet, om så där 35 år, om man oljar in än om man lackar fanéret. Jag har använt vanlig möbelpolish MP 52, som jag råkade ha hemma och när jag senare läste på i Carlssonplanets renoveringsbeskrivning, rekommenderades just denna olja. Resultatet blev mycket bra, tycker jag.
Post Reply