Vi som älskar Carlsson kanske ska flytta på oss

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
momus
(515+ posts)
(515+ posts)

Vi som älskar Carlsson kanske ska flytta på oss

Post by momus »

Carlssonplanet verkar har somnat in. Vi som älskar Stigs innovationer och högtalare kanske ska flytta till ett nytt forum. Varför inte kolla in Carlssonkult. Där händer det i alla fall saker.
petern
(90+ posts)
(90+ posts)

Re: Vi som älskar Carlsson kanske ska flytta på oss

Post by petern »

Ja, den sajten går inte av för hackor! Information, bilder med möjlighet till att göra själv eller så kan man köpa sitt välljud. Proffsigt, precis som man vill ha det!

/Peter
Christer
(15+ posts)
(15+ posts)

Post by Christer »

Hej!

Kollade just in Carlssonkult och än så länge finns inte så mycket information. Verkar mest vara en sajt för att marknadsföra grapro:s "produkter" !

Hälsn.
Christer
momus
(515+ posts)
(515+ posts)

Post by momus »

Jo, det är klart. Det är inget forum som man kan flytta till. Och visst, det är en kommersiell sajt. Att lite lakoniskt fastslå att det mesta handlar om är att sälja Grafpros produkter är förstås riktigt, men jag vill påpeka att Grafpro kanske är den som gjort mest de senaste åren för att hålla liv i och t o m utveckla dom gamla högtalarna. Dessutom har det gjorts transparant, dvs filtermodifieringarna till T 22 har man kunnat läsa sig till och "knycka" om man är aningen lödkunnig och nu senast har Grafpro utprovat ett nytt baselement och ett nytt filter till OA 116. Även det arbetet har kunnat följas på den här sajten och på faktiskt.se. Mitt inlägg var nog snarare ett uttryck för min frustration över att planeten nu verkar lite övergiven, inte minst av dom som själva var med och skapade den.
Last edited by momus on Thu 26 Jan 2012, 09:38, edited 1 time in total.
staffanw
(50+ posts)
(50+ posts)

Post by staffanw »

Ja, det händer inte mycket på carlssonplanet.com och det senaste nyhetsbrevet är daterat 12/12-2010 :(
Carlssonkult känns inte som ett alternativ och är väl mest marknadsföring av grafpros tjänster vilket naturligtvis inte är något fel i sig och säkert välkommet för de som inte vill löda själv. Men den verkar som en hyfsad start och kan säkert bli bättre speciellt om det läggs upp lite filterbeskrivningar och de sektioner som nu är tomma fylls med information.
Ett forum är ju heller aldrig aktivare än vad deras medlemmar är så där får vi skylla oss själva.
Bara mina få ¢s
grafpro
(105+ posts)
(105+ posts)

Post by grafpro »

CarlssonKult har jag nyligen öppnat och håller på att flytta ditt och datt till, och lägga en hel del nytt på framöver. Det är en helt riktig tolkning att den inte är ideell, det är nog mera vid gränsen mellan hobby och affärsverksamhet. Jag tänker mig inte alls att dubblera CarlssonPlanet, snarare att komplettera. Här på planeten finns ovärderlig info, men som kanske framskymtat håller jag inte alltid med i de värderingar av ersättningselement, renoveringsåtgärder etc som finns här. Jag ger en "second opinion" helt enkelt, för den som vill ha en.

Jag har inte sådär väldigt väl genomtänkt policy, men spontant är det nog närmast det som i mjukvarubranschen (mitt yrke) heter open source. Alla konstruktioner (källkod) redovisas och får utnyttjas fritt. Den som vill köpa tjänster eller produkter i anslutning till dem erbjuds sådana.

Mest är det nog för att jag inte kan låta bli - Carlssons högtalare är fascinerande med sina halvtokiga idéer! Som ofta ger glada överraskningar men lika ofta är hugskott som inte alls var väl genomtänkta. Jag ser dem ungefär som engelska veteranbilar fulla av egendomligheter som entusiaster kan ha roligt åt och gräva ner sig i. Där skiljer jag mig också från planeten och kretsen däromkring som har en mycket vördnadsfullare inställning.

Något forum kommer inte att finnas. Tror jag. Fast det vore kul att vara admin och bara stänga av folk...
Nattlorden
(30+ posts)
(30+ posts)

Post by Nattlorden »

Vad skall vi hitta på för att ge planeten en spark i ändalykten så det blir lite mer fart då måntro? 8-)
OA-12, OA-14, OA-51LE
12björn
Internationalization Team
Internationalization Team

Post by 12björn »

Nattlorden wrote:Vad skall vi hitta på för att ge planeten en spark i ändalykten så det blir lite mer fart då måntro? 8-)
Visst! Det är alltid nå'n annans fel. Nå'n annan som borde mata dom gapande fågelungarna.

Aktiviteten på forumet är beroende av allas aktivitet. Varför inte göra nå't intressant o berätta om det eller själv lansera intressanta frågeställningar. Det skulle bidra mycket mer till forumet än en masa gnäll på att andra inte gör saker.

OK. Jag kritiserar inte speciellt "nattlorden", men har blivit lite trött på allt gnäll.

Ojdå! Mera gnäll! :roll: :oops: :(

Björn
...man går från oklarhet till oklarhet - det är det som kallas livet...
Nattlorden
(30+ posts)
(30+ posts)

Post by Nattlorden »

Jag sade ju "vi", vilket inkluderar mig själv - som är sprillans ny på forumet här, så jag tänker inte ta något ansvar för det som gjorts tidigare direkt. ;)
Och jag skrev det positivt menat... vad skall vi gemensamt hitta på för att få mer fart, tråden hittils var lite för deppig tyckte jag.

Själv har jag samlat på mig OA-12, OA-14 och OA-51 det senaste halvåret och varit på trevlig sammankomst i Malmö där vi lyssnade på fler trevliga modeller.
OA-12, OA-14, OA-51LE
staffanw
(50+ posts)
(50+ posts)

Post by staffanw »

Att aktiviteten på ett forum hänger på deltagarna är väl odiskutabelt, men att det inte händer något på carlssonplanet.com i övrigt är allt för tydligt då, som tidigare påpekats, senaste nyhetsbrevet är över 13 månader gammalt. Sidan om SSC och dess medlemmar har inte uppdaterats sedan september 2005 och är inte längre aktuell så visst finns det fog för att det är dött på planeten. Själv går jag hit sällan då jag vet att det inte händer mycket och då blir aktiviteten på forumet inte heller stor. :?
Ett nytt nyhetsbrev, publicering av de officiella filtren för B65oa II och/eller T22 skulle vara välkommet då det nu finns ett otal filterbeskrivningar på olika håll.
Post Reply