elektronik till OA-52.3
Re: elektronik till OA-52.3
Det finns inte så många försteg i "vettiga prisklasser" som har bra tonkontroller. Dom som ligger mellan 15- 20.000 kr har dessutom för det mesta inga tonkontroller alls. Utan att ha kollat marknaden för förförstärkare särskilt intensivt så kommer jag inte på några med tonkontroller. Det fanns i alla fall för några år sedan en Cambridge förförstärkare med bas- och diskantkontroll, och finns det inte några hyfsat billiga Yamaha som också har det? Begagnade NAD och Rotel finns nog att få tag på men hur dom sen låter är en annan sak. Där får andra gå in och rekommendera.
(Jag tycker du ska jämföra dina gamla prylar med tonkontrollerna i det läge du hade förr. Då kan du på riktigt jämföra med din tidigare lyssningsupplevelse).
(Jag tycker du ska jämföra dina gamla prylar med tonkontrollerna i det läge du hade förr. Då kan du på riktigt jämföra med din tidigare lyssningsupplevelse).
-
12björn
- Internationalization Team

På Hifiklubben fanns det stärkare från NAD som hade både tonkontroller och pre out/main in. Prislapp sådar 5 - 6 papp. Kanske finns nå't fortfarande om det är i nå'n "vettig prisklass" för dig.
Björn
Björn
...man går från oklarhet till oklarhet - det är det som kallas livet...
XTZ är kanske lite "lugnare" i sin återgivning, fast jag gillar just den presentationen. Jag drar mig till minnes en äldre test i HiFi&Musik där XTZ kom till korta mot den lite billigare och mindre Vincent SV-129 för 4995 kr. Om jag minns rätt så var det lite mer "sprutt" i den förstärkaren enligt tidningens testare. Det är kanske nåt sånt du är ute efter. Du kan själv kolla på http://www.hifikit.se.(Jag tror att det finns pdf med en del av testen där).
Dom har också en förförstärkare för 4490 kr, Vincent SA-31. Och den har både bas- och diskantkontroller! Men hur den låter har jag ingen aning om (men jag tror inte den har något RIAA-steg. Om du vill spela vinyl alltså).
Dom har också en förförstärkare för 4490 kr, Vincent SA-31. Och den har både bas- och diskantkontroller! Men hur den låter har jag ingen aning om (men jag tror inte den har något RIAA-steg. Om du vill spela vinyl alltså).
Jag tror det kan vara kul/nyttigt läsa den här tråden:
http://www.carlssonplanet.com/forum/vie ... =37&t=5343
http://www.carlssonplanet.com/forum/vie ... =37&t=5343
____________________________________________________________________________________________
Spelar på OA 52.2, T+A Music Player och Power Plant, matas med Clearaudio Performance och iMac+WD 1Tb Wav filer
Vid TV:n: OA 51.3 + Canton CD 50 II + 4st BoSSO/MuPPS och Denon 1508
Spelar på OA 52.2, T+A Music Player och Power Plant, matas med Clearaudio Performance och iMac+WD 1Tb Wav filer
Vid TV:n: OA 51.3 + Canton CD 50 II + 4st BoSSO/MuPPS och Denon 1508
-Jag får nog lyssna in grejorna lite ett tag, och lugna mig lite!
-Tycker redan att det låter bättre!
-Är mycket förtjust i den gedigna,solida konstruktionen
-Tänkte skaffa mig ett par bra signalkablar o se ifall det gör nåt ! -Har billigaste skräp-sorten just nu
,-har aldrig brytt mig om signalkablar, sedan jag läste om ett blind-test nån gång, då ett gäng "hifi-gurus" gick bet på att höra skillnad mellan paket-stereokablar och kablar för flera tusen kr! -Men jag tror nog att det kan göra lite skillnad att kliva upp från "botten" en liten bit upp i alla fall!
Det hände på 90-talet. Öhman och Hellsten bjöd in ett antal Hifi-journalister till en
test, superkablar mot vanlig lampsladd, men första gången blev det av olika skäl för-
hinder för de inbjudna att delta.
Vid ett senare tillfälle lyckades man dock få till en test och det visade sig då att man misslyckades totalt att pricka in rätt kablar.
LTS, där Öhman då var ordförande, rekommenderade Elfas RG 59. billigt och inget
mumbo-jumbo. Då har man ju dessutom råd med en lödkolv.
test, superkablar mot vanlig lampsladd, men första gången blev det av olika skäl för-
hinder för de inbjudna att delta.
LTS, där Öhman då var ordförande, rekommenderade Elfas RG 59. billigt och inget
mumbo-jumbo. Då har man ju dessutom råd med en lödkolv.
-
Martin Dellstig
- Co-Editor

Hej!
Kablar är ju lite disskutabelt inom hifivärlden, det väcker mycket känslor och tyvärr mindre vetenskap, oftast.
Tommy Jenving var ju ett lysande undantag tycker jag, enkel logik, ingen ormolja och förklarade oftast varför han gjorde som han gjorde.
Detta gör att jag personligen gärna slår ett slag för Suprakablar etc.
Annars går ju mycket bra, jag tycker dock man kan vara försiktig med lakritssnören som medföljer när man köper vissa grejor.
Att löda ihop ett par snygga kablar med vettiga kontakter är ju ett trevligt vintermys.
IÖs kabeltips är vettigt tycker jag, se bara till om du gör det själv att välja vettiga kontakter.
Sedan kan man ju sätta kabelstrumpor och krypslangsbyxor och vad man nu känner för det estetiska...
Lycka till med dina kabelfunderingar.
Med vänlig hälsning
Martin
Kablar är ju lite disskutabelt inom hifivärlden, det väcker mycket känslor och tyvärr mindre vetenskap, oftast.
Tommy Jenving var ju ett lysande undantag tycker jag, enkel logik, ingen ormolja och förklarade oftast varför han gjorde som han gjorde.
Detta gör att jag personligen gärna slår ett slag för Suprakablar etc.
Annars går ju mycket bra, jag tycker dock man kan vara försiktig med lakritssnören som medföljer när man köper vissa grejor.
Att löda ihop ett par snygga kablar med vettiga kontakter är ju ett trevligt vintermys.
IÖs kabeltips är vettigt tycker jag, se bara till om du gör det själv att välja vettiga kontakter.
Sedan kan man ju sätta kabelstrumpor och krypslangsbyxor och vad man nu känner för det estetiska...
Lycka till med dina kabelfunderingar.
Med vänlig hälsning
Martin
Jag vet inte, vet du?
I själva verket är kablar och förstärkare samma slags problem. Skillnaden sitter i den känsla man får när man tittar på dem, lyfter dem och känner på dem. Den känslan sitter i när man lyssnar på dem. I blind lyssning hör ingen människa skillnad varken på kablar eller förstärkare. Men stor skillnad på högtalare.
Jag har själv utsatt ganska erfarna lyssnare för blinda förstärkarjämförelser och ingen kunde ens detektera vad som var en T-amp för några hundralappar! Ett intressant självtest man kan göra är att hämta http://www.tolvan.com/klassD_dist.wav . Den innehåller en 1kHz ton som varannan sekund är ren, varannan sekund har distorsionen från en T-amp. Om man inte hör distorsionen komma och gå kan man med största sannolikhet inte höra skillnad i musik heller. Men vem vill se en liten plastlåda med batterieliminator driva sina OA52.3...
Att läsa tester på förstärkare i hifipressen blir mot denna bakgrund rent komiskt.
Jag har själv utsatt ganska erfarna lyssnare för blinda förstärkarjämförelser och ingen kunde ens detektera vad som var en T-amp för några hundralappar! Ett intressant självtest man kan göra är att hämta http://www.tolvan.com/klassD_dist.wav . Den innehåller en 1kHz ton som varannan sekund är ren, varannan sekund har distorsionen från en T-amp. Om man inte hör distorsionen komma och gå kan man med största sannolikhet inte höra skillnad i musik heller. Men vem vill se en liten plastlåda med batterieliminator driva sina OA52.3...
Att läsa tester på förstärkare i hifipressen blir mot denna bakgrund rent komiskt.
-
Martin Dellstig
- Co-Editor

Hej!
Roligast tycker jag är förklaringen att det blir alltid bättre med Bi-wiring!
Det är klart Bi-wiring är ju kanske lättare att möjligen detektera.
Ersätter man en kabel med två likadana så torde väl resistansen halveras.
Det ger en lite lägre resistans i serie med högtalaren vilket torde ge en liten ökning ljudnivån.
En liten ökning av ljudnivån upplevs ofta som positivt.
Övriga egenskaper hos kabeln lämnar jag därhän.
mvh
Martin
Roligast tycker jag är förklaringen att det blir alltid bättre med Bi-wiring!
Det är klart Bi-wiring är ju kanske lättare att möjligen detektera.
Ersätter man en kabel med två likadana så torde väl resistansen halveras.
Det ger en lite lägre resistans i serie med högtalaren vilket torde ge en liten ökning ljudnivån.
En liten ökning av ljudnivån upplevs ofta som positivt.
Övriga egenskaper hos kabeln lämnar jag därhän.
mvh
Martin
Jag vet inte, vet du?
Nu ska det här förstås inte utveckla sig till en tråd om kablar och blindtester, men jag kan inte låta bli att kommentera Grafpros slutkläm: "Att läsa tester på förstärkare i hifipressen blir mot denna bakgrund rent komiskt". Jag undrar om signaturen "spelepojk" håller med om det. Uppenbarligen hörde han skillnad på det nya och det gamla förstärkeriet, och jag tror inte det bara har att göra med tyngd, utseende och förväntningar. Jag är i och för sig övertygad om att det är svårt att skilja på prylar i s k blindtester. Det kan man nog säga är vetenskapligt belagt. Men har man levt med samma högtalare under en lång tid och vant sig vid ett speciellt ljud så hör man skillnad när en annan förstärkare kopplas in. Uppenbarligen fungerar varseblivningen då på ett annat sätt, än när man utsätts för ett blindtest. Jag hävdar med bestämdhet att jag inte kände mig lurad av vare sig försäljare eller hifipress när jag för ett år sedan la ut nästan 6000 spänn på en ny förstärkare.
Jag må vara otillräcklig i många sammanhang men så dum är jag inte att jag lägger ut pengar bara för att tillfredsställa min fåfänga. Och då struntar i vad jag hör med mina öron.
Jag må vara otillräcklig i många sammanhang men så dum är jag inte att jag lägger ut pengar bara för att tillfredsställa min fåfänga. Och då struntar i vad jag hör med mina öron.