Lyssningsintryck OA5-mmx
Re: Lyssningsintryck OA5-mmx
Ska prova med att hänga upp ett par kuddar imorgon. (när frun jobbar)
tct98 wrote:Här gäller att tänka i nya banor. Det uppåtriktade elementet strålar med den högsta energin ( i 0-vinkeln ) vinkelrätt upp i taket. Då borde den reflexen komma tillbaka rakt ner i elementet igen. Fast med en viss fördröjning som kanske grumlar ljudet. Kanske en dämpning i taket är en väg att gå. Eller nånting som viker av reflexen.
Tänkvärda åtgärder från er båda, pojkar.PappaBas wrote:Spridningshylla på väggen ovanför? Med anpassad form? Diffusionerar ut ljudet?
Vinkla elementet?
Det var väl inte för intet som 70-talarnas bas/mellanregister eller bara mellanregister vinklades.
Vad jag däremot då undrar över är, varför MMX överhuvudtaget blivit till.
Det är en av de bästa högtalarkonstuktörer, som ligger bakom den och jag känner att jag måste ursäkta frågan.
Hade det inte räckt med att bara bestycka den befintliga OA5 II:an med F87 och T22OA; (vilket också har gjorts).
Personligen blev jag jätteförvånad när MMX:en dök upp som en ny högtalare med med gamla OA-principer.
@Bengt
MMX har en väldigt mycket större förmåga att spela högt och med bra tryck än OA5 med samma element. Så den delen har jag inget att anmärka på.
Men jag vill gärna förstå varför jag inte kan få det att låta bra med en stor del av musikutbudet och framför allt om det går att ordna?
Jag vill förstå vad det är som händer när det grötar ihop sig? Det låter direkt illa! Sedan kör man en lugnare låt och då låter det jättefint...
Är det någon annan som testat tron låten? Testa gärna mellan OA och vanlig typ.
Min personliga åsikt är att om man skulle göra en modern variant så är den lilla OA12 väldigt fin och kanske lite mer lättillgänglig? Den har högre WAF
MMX har en väldigt mycket större förmåga att spela högt och med bra tryck än OA5 med samma element. Så den delen har jag inget att anmärka på.
Men jag vill gärna förstå varför jag inte kan få det att låta bra med en stor del av musikutbudet och framför allt om det går att ordna?
Jag vill förstå vad det är som händer när det grötar ihop sig? Det låter direkt illa! Sedan kör man en lugnare låt och då låter det jättefint...
Är det någon annan som testat tron låten? Testa gärna mellan OA och vanlig typ.
Min personliga åsikt är att om man skulle göra en modern variant så är den lilla OA12 väldigt fin och kanske lite mer lättillgänglig? Den har högre WAF
Ahh spännande tester!
La en tjock bok under den bakre delen av högtalarna så att de vinklades framåt kanske 20 grader.
Klangbalansen blir annorlunda och det blir inte lika mycket basstöd men det var inte det som det var meningen att testa.
Jag upplever nu att mörjigheten i Runrig och Tronlåten är kraftigt förbättrad?! Den är inte helt borta men det låter klart bättre!
hmm är vi något på spåren här? Vill någon annan kanske verifiera detta?
Har det något med reflexerna från F87 direkt från bakväggen? Blir det sådana där tidiga reflexer? Med ökande lutning har man ju lite längre gångväg till bakväggen.
La en tjock bok under den bakre delen av högtalarna så att de vinklades framåt kanske 20 grader.
Klangbalansen blir annorlunda och det blir inte lika mycket basstöd men det var inte det som det var meningen att testa.
Jag upplever nu att mörjigheten i Runrig och Tronlåten är kraftigt förbättrad?! Den är inte helt borta men det låter klart bättre!
hmm är vi något på spåren här? Vill någon annan kanske verifiera detta?
Har det något med reflexerna från F87 direkt från bakväggen? Blir det sådana där tidiga reflexer? Med ökande lutning har man ju lite längre gångväg till bakväggen.
Får du ev. samma effekt om du drar ut den från väggen?
hmm bra fråga! Skall testa.
EDIT: ja det gjorde rätt stor skillnad!
Jag kunde inte kräma på så mycket för det är sent. Men jag upplever att ljudet blev mycket klarare och separerat från F87 ( 30cm ut som extremvärde just nu).
Man blir ju av med väggstödet för basen men i morgon skall jag försöka lyssna mig fram till hur stort avstånd som behövs.
Det borde ju kanske iofs gå att räkna fram?
Om man vill bli av med tidiga reflexer (kommer inte ihåg gångtiden) men det måste ju vara en funktion av frekvensen och även var på konen de så att säga originerar från?
Jag tänker mig att för vissa våglängder så kommer det ljud som studsar mot väggen från F87 att interferera med det som gått rakt fram så att säga? Den effekten måste ju påverkas av avståndet till bakväggen och den aktuella våglängden?
Just nu kan man kompensera basförlusten med att ta ut lite dämpning.
Någon annan som kan verifiera detta så det inte bara är mina öron?

EDIT: ja det gjorde rätt stor skillnad!
Man blir ju av med väggstödet för basen men i morgon skall jag försöka lyssna mig fram till hur stort avstånd som behövs.
Det borde ju kanske iofs gå att räkna fram?
Om man vill bli av med tidiga reflexer (kommer inte ihåg gångtiden) men det måste ju vara en funktion av frekvensen och även var på konen de så att säga originerar från?
Jag tänker mig att för vissa våglängder så kommer det ljud som studsar mot väggen från F87 att interferera med det som gått rakt fram så att säga? Den effekten måste ju påverkas av avståndet till bakväggen och den aktuella våglängden?
Just nu kan man kompensera basförlusten med att ta ut lite dämpning.
Någon annan som kan verifiera detta så det inte bara är mina öron?
-
Schmutziger
- (40+ posts)

Vad händer om du spelar mmx "bakofram" med bredbandaren bort från väggen o diskanterna närmast
Skall testa
Kanske är popbox-konfigurationen en inspiration? Diskanter runt huvudelementet.
Kan man tänka sig väggen som ett andra element placerat precis över och bakom F87 som spelar samtidigt?
Man kan tänka sig flera olika typer av interferens beroende på frekvens och avstånd.
Olika våglängder borde vara olika drabbade?
Man kan tänka sig svävning, addition och utsläckning?
Vilket avstånd behövs för väggstöd för bas?
Kan man rikta en F87 bara mot väggen med dämpning på sidorna dvs få bort direkt så borde man kunna mäta vilka frekvenser och hur mycket de reflekterar och bestämma kritiskt avstånd?
Kan man tänka sig väggen som ett andra element placerat precis över och bakom F87 som spelar samtidigt?
Man kan tänka sig flera olika typer av interferens beroende på frekvens och avstånd.
Olika våglängder borde vara olika drabbade?
Man kan tänka sig svävning, addition och utsläckning?
Vilket avstånd behövs för väggstöd för bas?
Kan man rikta en F87 bara mot väggen med dämpning på sidorna dvs få bort direkt så borde man kunna mäta vilka frekvenser och hur mycket de reflekterar och bestämma kritiskt avstånd?
Du har mailPappaBas wrote:
Någon annan som kan verifiera detta så det inte bara är mina öron?![]()
-
Schmutziger
- (40+ posts)

Vart tog Martin Dellstig vägen?
Har ju inte svarat sen sidan 2.
Konstigt att oa5mmx inte är fruktansvärt bra då elementen är specifikt konstruerade för just denna modell
mao så borde allt fungera tillsammans i en synergi då filtret borde ha funnits med i tankarna samtidigt som elementen konstruerades.
Märkligt är detta.
Pappabas, om du vinklar elementet lite mer så har du snart en Hesselvall

Har ju inte svarat sen sidan 2.
Konstigt att oa5mmx inte är fruktansvärt bra då elementen är specifikt konstruerade för just denna modell
mao så borde allt fungera tillsammans i en synergi då filtret borde ha funnits med i tankarna samtidigt som elementen konstruerades.
Märkligt är detta.
Pappabas, om du vinklar elementet lite mer så har du snart en Hesselvall