Lyssningsintryck OA5-mmx

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
PappaBas
(75+ posts)
(75+ posts)

Re: Lyssningsintryck OA5-mmx

Post by PappaBas »

Inte "nedre" mellanregistret utan "övre", eller nedre diskanten dvs låta dem spela mer mellan ca 2-5 kHz eller nått :)
tct98
(30+ posts)
(30+ posts)

Post by tct98 »

Skrev nog lite luddigt där. Vad jag menade var att F87 ska ta hand om det nedre mellanregistret och diskanten det övre.
grafpro
(105+ posts)
(105+ posts)

Post by grafpro »

Naqrefs invändning mot att visa bara den elektriska effekten av filtret köper jag. Jag hade tankar på att också mäta den akustiska men det blev helt enkelt inte av. Nu är det gjort:

Image

Den mätningen tillför en del nytt ljus. Problemen blir nu ännu mer synliga. Akustiska delningen ligger alltså mellan 4-5kHz. Det är mycket olyckligt eftersom F87 har påtagliga svårigheter 2-4kHz (det är inte kamfiltereffekter). Svajigheten där slår igenom nästan fullt ut eftersom den ligger 5-10dB starkare än diskanterna där.

PappaBas påpekade att ripplet 2-4kHz är starkare i rumsmätningen än i närfältsmätningen på F87 och att det därför måste komma någon annan stans ifrån. Det är det inte - det är jag som lite opedagogiskt har olika skalor i de två diagrammen. Programmet Sirp lägger default ut en 100dB-skala som jag obetänksamt använt i alla mätningar sedan flera år och fortsatt med för att göra dem jämförbara. Töj ut kurvan från närfältsmätningen till det dubbla (50dB-skala) så ser man samma svaj 2-4kHz som i rumsmätningen. Alltså, det kommer från F87, inte från väggreflex och inte från interferens med andra element. Egentligen tror jag hela spåret med interferenser (kamfiltereffekter, fasfel) är ett stickspår här. Sådant kan man experimentera med när tonkurva och distorsion är på plats. Det kan man ha som hobby hela livet. Vi är inte där ännu. First things first.

Nu tror jag faktiskt korten ligger på bordet. Det är som med annan kirurgi, nittio procent av jobbet är att få helt klart för sig vad som bör göras, sedan är det bara att göra det! Det som bör göras är att dämpa så smått redan från 700Hz, med ytterligare -5dB vid 1200Hz. Det räcker nog att göra det 6dB/oktav (en enda spole, som nu). Då hamnar också det besvärliga området 2-4kHz under vatten. I stället ska T22:orna höjas 5dB vid 3kHz och däromkring. Då hamnar man tyvärr farlig nära hörbar dist från dem, strax under 2kHz. Dessutom får man antagligen en puckel 4-8kHz. Här gäller det att balansera tonkurvan mot distorsionsökningen mycket noga.

En första grov åtgärd kan vara att byta basspolen till 1,4mH och kondensatorn till diskanterna till 3,3uF. Då hamnar hela diskanregistret för högt, dämpa med ett seriemotstånd på 4,7ohm. Nu börjar det likna något:

Image

Låter någorlunda. Den påträngande karaktären är borta, men mer går att göra. Detta är konsthantverk!
Nattlorden
(30+ posts)
(30+ posts)

Post by Nattlorden »

grafpro wrote:Egentligen tror jag hela spåret med interferenser (kamfiltereffekter, fasfel) är ett stickspår här.
På den punkten är vi helt överrens.
OA-12, OA-14, OA-51LE
PappaBas
(75+ posts)
(75+ posts)

Post by PappaBas »

@Grafpro
Jag försökte faktiskt jämföra skalan men tyckte inte storleksordningen stämde ändå? Framför allt så stämmer ju inte positionen och antalet på t.ex "dalarna" mellan elementkurvan och högtalarkurvan?
Är elementet orsaken borde de ju vara direkt överförbara? Det var därför jag ställde frågan innan?
Kan du inte ta upp dem på samma skala över varandra eller i samma diagram? :)
Jag kanske har stormfel men du har de riktiga kurvorna och jag måttar bara på skärmen... mk1 eyeball är sådär bra ibland.

Det borde vara lätt att testa fram det. En mätning nära med bara F87. Sedan flytta ut den kanske 10-15 cm och göra om mätningen? Har vindlignen då flyttat sig eller inte har man svaret?
Så slipper vi tro ;)
Schmutziger
(40+ posts)
(40+ posts)

Post by Schmutziger »

Grafpro: Kan du inte lägga ut .sirp filerna för nedladning så vi alla kan analysera? För du vill väl inte hemlighålla något? ;)
grafpro
(105+ posts)
(105+ posts)

Post by grafpro »

Schmutziger wrote:Grafpro: Kan du inte lägga ut .sirp filerna för nedladning så vi alla kan analysera? För du vill väl inte hemlighålla något? ;)
Varsågoda: http://www.grafpro.se/F87.sirp

Miken nära konen, inga väggar i närheten, inga andra element igång.
Schmutziger
(40+ posts)
(40+ posts)

Post by Schmutziger »

grafpro wrote:
Schmutziger wrote:Grafpro: Kan du inte lägga ut .sirp filerna för nedladning så vi alla kan analysera? För du vill väl inte hemlighålla något? ;)
Varsågoda: http://www.grafpro.se/F87.sirp

Miken nära konen, inga väggar i närheten, inga andra element igång.
Underbart! :D
Tack!
PappaBas
(75+ posts)
(75+ posts)

Post by PappaBas »

Jag försökte mäta tonkurvan nära och en bit ut från väggen med tombstone i lyssningsposition och fick lite liknande utseende i tonkurvorna vid 2-4 kHz som du fick grafpro men mina mätningar är allt annat än ideala.
Men ser ut som väldigt stora svängningar och de har ungefär samma utseende nära som en bit ut.
Dock kan jag inte separera vad som är rummet och inte. LTAS är nog väldigt mycket bättre än frekvenssvep som jag använde.

Men jag tror en viktig sak är att när jag drog ut högtalarna från väggen försvann den variation i volym när jag flyttar runt huvudet helt jag beskrivit innan. Det lät som en ton även när jag flyttade runt huvudet.
Det måste ju peka mot att det är något med reflexionerna? Skall försöka få till bättre mätningar. Så extrema vindlingar på elementen känns ju galet? Jag tvivlar på att jag mät rätt.

Kan du inte testa om du upplever samma sak som jag med testtoner? Testa lite olika frekvenser mellan 2-4 kHz och med högtalaren mot vägg resp en bit ifrån?

EDIT: Tar bort bild på mina mätningar för de är inte tillfredställande.
Last edited by PappaBas on Thu 23 Feb 2012, 21:37, edited 3 times in total.
phon
(245+ posts)
(245+ posts)

Post by phon »

grafpro wrote:
En första grov åtgärd kan vara att byta basspolen till 1,4mH och kondensatorn till diskanterna till 3,3uF. Då hamnar hela diskanregistret för högt, dämpa med ett seriemotstånd på 4,7ohm.
Det börjar likna filtret jag snickrade ihop till F87 plus fyra T22 för ett tag sen. :)

Jag började med 1,7mH i serie, lindade senare av till 1,32mH. Tvärs över F87 satt 10µF i serie med 6,8 eller 8,2 ohm.

Diskanterna matades med 3µF och 1mH/1ohm till jord samt 10µF ut. Före och efter filtret satt några motstånd på nåt ohm eller två.
Jag vill minnas att jag vände diskanterna med plus mot jord, det blev lite snyggare då.

Topparna vid 2 - 5 KHz var inte en stor fråga, det fanns mycket annat att jobba med. F87 satt som mellanregister i en OA6T2.

Jag har nog filtren kvar, eller resterna av dom, det blev slutligen ett något moddat mmx-filter i lådorna.
Alla värden med reservation för att min Alzheimer Light stökar till det. :)

Så här såg det ut i nåt skede.
Bortse från spolarna längst till vänster ... :)
Image

.
För många Carlsson är inte nog.
Post Reply