Frekvensproblem F 87

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
Post Reply
Per-Arne
(10+ posts)
(10+ posts)

Frekvensproblem F 87

Post by Per-Arne »

Jag la in detta inlägg också på Calssonsidan på Fb, men platsar förstås också här.
Jag har nu lyssnat in mina renoverade OA 5:or. För det första är de inte det minsta förlåtande utan olika mastringar avslöjas direkt. Det finns mycket taskiga mastringar ute. Dock finns några punkter rörande ljudet som är mindre bra. Det lägre mellanregistret är alldeles för påträngande/högt och påverkar ljudet i allmänhet och basintrumenten som därmed inyte blir distinkta. Det verkar ligga, preliminär snabb undersökning, kring 300 Hz. Sänker man här blir bas och baskagge mer distinkta och får ett vackrare och mer distinkt ljud. Slutsatsen är att F87 inte är så välklingande som görs gällande. Märkligt är att det verkar inte finnas något frekvensspectrum över denna lätt tillgängligt. Det brukar finnas för andra märken. Det hade varit bra att kunna studera detta. Det är klart att man kan använda den föreslagna kretsen att dämpa något just kring 300. Men det kräver lite eltekniska och matematiska kunskaper för att få det rätt. Det lägre mellanregistret är inte helt OK och det blir därför ett odistinkt och enb påträngande ljudbild vilket är tråkigt. Har detta uppmärksammats av fler?
Per-Arne
(10+ posts)
(10+ posts)

Re: Frekvensproblem F 87

Post by Per-Arne »

Jag har nu läst det mesta om MMX och blir förvånad, men har fått många svar, även om jag inte riktigt vet relevansen för OA5-3. Men Lägger man 1500 kr på ett bas/mellanskall det förstås vara kvalité. Lovorden kan inte tolkas annat än som icke seriösa uttalanden utan ren marknadsföring. Dessutom om inte värdena stämmer är det allvarligt. Jag tänker nu mäta upp mina renoverade utifrån lyssnarposition och utifrån hur de spelar musik, dvs en jämförelse mellan frekvensgången på inspelningen och vad högtalarna faktiskt återger. Jag tycker fortfarande att det lägre mellanregistret inte motsvarar vad man kan kräva. Jag har kommit lite tillrätta med detta genom att ha högtalarna rejält utdragna från väggen. Då kom diskanten bättre fram oxå. Dvs balansen mellan bas/mellan och disksant. När man exv mixar musik är just denna balans ytterst viktig.
Post Reply