Absorbenter i OA-52

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
Post Reply
janixa
(10+ posts)
(10+ posts)

Absorbenter i OA-52

Post by janixa »

Skall absorbenterna i OA-52 vara av skummgummi den liggande är ca:20mm medan den stående är ca:40mm tjock jag undrar om detta är riktigt,i mina AO-50.2 är materialet glasull eller stenull och liggande och stående är lika tjocka :?
STDI!
(515+ posts)
(515+ posts)

Re: Absorbenter i OA-52

Post by STDI! »

Då verkar det inte vara original i någon av dem.
OA50 har absorbenter i glasull. Liggande ca 20 mm och stående ca 50 mm. De är sprutade med svart neopren för att det gula inte ska lysa genom huven. OA50.2 som har tygklädd huv har absorbenter av osprutad stenull.
OA52 har tygklädda absorbenter av stenull. Liggande ca 20 mm och stående ca 50 mm.

John Larsen har absorbenter att sälja, åtminstone till OA52.

Kom hem och titta på mina. Det är ju bara några mil.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2
jansch
(245+ posts)
(245+ posts)

Post by jansch »

STDI - Hej! nu är vi inne på "mammas gata" när vi pratar stenull/glasull!

Har du underlag på dämpning för olika glas/stenulls sorter? Jag menar hur mycket dom dämpar och om dom eventuellt har något frekvensberoende etc?
STDI!
(515+ posts)
(515+ posts)

Post by STDI! »

En bild från http://www.isover.se/produkter/produktvisning?id=20793:
Image
Det gäller en produkt av glasull med densitet 35 kg/m3 och klädd med en ganska kraftig glasväv. Glasväven är till för att skydda vid hög lufthastighet inuti ventilationskanaler. Så hade ytskiktet inte funnits, eller varit tunnare, hade absorptionen vart bättre, dvs kurvan hade nått upp till 1 redan vid lägre frekvenser.
Vi ser att vid tjockare isolering så når absorbtionsfaktorn 1 tidigare, dvs allt ljud absorberas. Det betyder ju inte att det blir tyst i rummet utan att inget studsar ut från just den ytan.
Ju lägre frekvens man vill ta hand om desto tjockare absorbent behöver man. Man kan även bättra på absorbtionen av läga frekvenser genom att skapa en luftspalt bakom absobenten.
Densiten för denna skiva är som sagt 35 kg/m3. Det är ganska optimalt för en glasullsprodukt. Man brukar schablonmässigt säga att det krävs dubbelt så hög densitet av stenull för att uppnå samma absorbtion. Men det "passar" ganska bra eftersom stenullsprodukter normalt har högre densitet än glasull.

Exakt vad som är lämpligt när det gäller absorbenter i "direktkontakt" med högtalare som denna tråd handlar om kräver nog en del arbete om man vill vara säker på optimalt resultat. Men jag tror t ex inte att man kan höra någon skillnad på en OA50 som är försedd med absorbenter i glasull från en OA50 eller stenullsabsorbenter från en OA50.2.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2
Post Reply