Diskanter till OA52?

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
lennartj
(150+ posts)
(150+ posts)

Re: Diskanter till OA52?

Post by lennartj »

@Russ:
Jag noterar ditt intresse för OA52.LE men hoppas bli klar med utvärdering av slutsteg och optimering av PC och DAC snart så att jag innan sommaren kan testa att ersätta .LE filtret med en egen konstruktion i mer Carlssonsk anda och har laddat upp med ett rejält sortiment av komponenter, även drosslar i 20% steg. Mina OA52.2-liknande favoriter både låter och mäter klart bättre än mina OA52.LE som är byggda helt enligt instruktion utan ytterligare tweaks. Sedan får vi se vad som kan bli till salu.

Image

Observera att denna mätning är gjord på 1 m avstånd från diskantelementet för att illustrera skillnaden i övre registren där delningsfilter och diskantelement är olika. Mitt subwoofersystem är anpassat för bästa integration i sweetspot på ca. 2,5 m avstånd. Med mätmikrofonen på 1 m avstånd motverkar OA52 och OB52 nästan varann.
Den turkosa grafen är uppmätt med OA52.2 ovanpå OB52, sedan kopplades den ur, lyftes ut ur rummet och OA52.LE placerades i exakt samma position.
/Lennart
OA52.2+Isoda mm (vita), OA52.LE under modifiering (vita), 4 st. OB52 (vita), OD-11 B65+CT62 (teak)
Russ
(200+ posts)
(200+ posts)

Post by Russ »

Jag kan se skillnaderna i kurvorna,men hur man upplever ljudet vid musiklyssnande i sitt eget rum och anläggning,är kanske svårare att illustrera objektivt.

Har ingen som helst erfarenhet av mätningar,utan utgår från egna lyssningsintryck.

Det är ju trots allt det som är meningen,nämligen att vara nöjd med ljudet, som det presenteras,när man sitter och lyssnar på sin favoritmusik i sitt eget unika lyssningsrum.

Skulle de bästa mätkurvorna vara huvudkriteriet,så skulle det endast finnas en högtalare som var bäst.

Och då fanns det inte så mycket att välja på.

Vilket skulle vara tråkigt. :(
lennartj
(150+ posts)
(150+ posts)

Post by lennartj »

Om man vill jämföra två till storlek och konstruktion väldigt olika högtalare och har en frekvenskurva från varje kan man inte dra många säkra slutsatser för de kan bete sig oerhört olika beroende på spridningsegenskaper och mycket annat.
I det här fallet är det en jämförelse mellan ett par nästan identiska högtalare och då kan man läsa ut en hel del just från skillnaden i frekvensgång mellan de båda.
Det är lätt att förstå trender.
Om kurvan generellt lutar en aning uppåt (från vänster till höger) upplevs grundklangen som ljus, och tvärtom. Lite småtaggighet är inget att fästa sig vid, men tydliga pucklar och dalsänkor innebär färgat ljud.
Ett tydligt exempel ser man på OA52.LE vid delningsfrekvensen 3 kHz där baselementet faller av vid för låg frekvens och diskanten vid för hög så att de inte fyller ut utan det blir en rejäl svacka mellan 2 och 5 kHz, minus hela 8 dB som mest, i det område hörseln är som känsligast.
Den kan upplevas som öronvänlig om man spelar skramlig rock på hög volym men är sannolikt orsak till den "snuviga" färgning jag upplever.

Integrationen mellan bas och diskant är däremot perfekt i mina "OA52.2". det syns inga spår av någon delning i den turkosa kurvan.
/Lennart
OA52.2+Isoda mm (vita), OA52.LE under modifiering (vita), 4 st. OB52 (vita), OD-11 B65+CT62 (teak)
Russ
(200+ posts)
(200+ posts)

Post by Russ »

"Skramlig rock,"kan upplevas som öronvänlig","snuviga färgningen" är knappast objektiva omdöme.

Det är tyckande och det har ju man all rätt i världen att ge uttryck för.

Men att utgå ifrån att det är en allmän sanning för andra, är lite förmätet.

Som tur är tycker vi olika och skönt är det. :D

Sen tycker jag,som ren amatör,att det är underligt att mäta 1 meter framför högtalaren.

Vem sitter där och lyssnar?

Jag vill understryka att jag betvivlar inte din kompetens,när det gäller mätförfarande.

Tvärtom tycker jag du verkar vara väldigt kompetent och jag läser dina inlägg med behållning.

Jag försöker endast förkovra mig och lyssnar gärna på andras erfarenheter.
12björn
Internationalization Team
Internationalization Team

Post by 12björn »

Hej Russ!
Är det objektivitet du efterlyser är det väl mätkurvorna som gäller trots allt.

Se'n måste det ju vara tillåtet att försöka förmedla mer subjektiva intryck för att få ett helhetsintryck.

... och skramlig rock är, tycker jag, just är skramlig ... ;)

Björn
...man går från oklarhet till oklarhet - det är det som kallas livet...
lennartj
(150+ posts)
(150+ posts)

Post by lennartj »

Jag vill hålla en lättsam och kamratlig ton på forumet, men nu känner jag mig påhoppad och behöver lite hjälp med textanalys för att förstå hur mitt förra inlägg kunde missförstås.
Hur kunde du kan uppfatta näst sista meningen i mitt förra inlägg som fakta när jag faktiskt garderat mig dubbelt?
Hur kan jag bli ännu tydligare?
Den kan upplevas som öronvänlig om man spelar skramlig rock på hög volym men är sannolikt orsak till den "snuviga" färgning jag upplever.
Dels talar jag om upplevelser och de är väl alltid subjektiva och inte fakta, dessutom börjar jag med "man kan" och det vore osant om någon påstod att "man kan inte" för även om du och andra inte upplever det så, gör jag och andra som lyssnat hos mig det.

Slutligen påpekar jag igen att det är vad "jag upplever".

Allt övrigt i inlägget är min (ogarderade) syn på sakernas tillstånd men tål nog att betraktas som fakta.

Fridens
/Lennart
/Lennart
lennartj
(150+ posts)
(150+ posts)

Post by lennartj »

Beträffande mätningar följer jag helt Stigs (sista) rekommendationer. Han tänkte ju om en hel del när han konstruerade OA51, OA52 och OA50.
En mätmikrofon är mono och helt dum jämfört med en människa som har två öron och en massa processorkapacitet mellan dem.
Därför har vi förmågan att urskilja många av högtalares egenskaper på flera meters avstånd i rummets efterklangsfält som bara drunknar i ett stort blurr om man sätter en mätmikrofon så långt bort. Man måste ner till en meters avstånd eller mindre för att få användbara mätdata.

När man mäter från lyssningsplatsen får man snarare information om rumsakustiken än om högtalarens egenskaper.
/Lennart
Russ
(200+ posts)
(200+ posts)

Post by Russ »

Jag ber om ursäkt.

Jag vet för lite.

Trevlig helg!
lennartj
(150+ posts)
(150+ posts)

Post by lennartj »

Du är ursäktad.
Jag önskar dig en trevlig helg med välljudande musik inne i stugvärmen medan snön yr därute!
/Lennart
grafpro
(105+ posts)
(105+ posts)

Post by grafpro »

Jag har äntligen sammanställt det jag vet om OA52 i en artikel på carlssonkult.se . Jag är ganska säker på att faktauppgifterna är korrekta, men för säkerhets skull så ska jag och John Larsen gå igenom både den artikeln och artiklarna om OA51 och OA50 för faktagranskning. Jag återkommer här när vi gjort det, då bör allt där vara högst pålitligt. Om någon här genast vill tillägga eller kommentera är det förstås värdefullt!
Post Reply