OA14 filter question
-
magnus pettersson
- (1+ posts)

OA14 filter question
I just bought a pair OA14, my problem is that they miss xovers. Right now I use an active xover at 1.8kHz 24/db, they sound great but not as airy as I remember them from my teenage room. Well anyone having the schematics for the original xovers or know were to buy them here in us?
Thanks,
Magnus
Thanks,
Magnus
Re: OA14 filter question
pardon me magnus, you seem to have a swedish name but you write in english.
howcome is that?
Anyhow, can you possibly transalate the word xcover for me to create a possibility to help you with your problem
best regards
staffan
howcome is that?
Anyhow, can you possibly transalate the word xcover for me to create a possibility to help you with your problem
best regards
staffan
- Stefan Björklund
- (1235+ posts)

Hi...
On this page:
http://w1.871.telia.com/~u87124019/od11.html
there is a schematic for the OD11 crossover.
The OA14 is the "same" but with the single 8 ohm cone tweeter replaced by 4 of them in series and parallell... -equals 8 ohm...
Good luck!
/Stefan
On this page:
http://w1.871.telia.com/~u87124019/od11.html
there is a schematic for the OD11 crossover.
The OA14 is the "same" but with the single 8 ohm cone tweeter replaced by 4 of them in series and parallell... -equals 8 ohm...
Good luck!
/Stefan
CarlssonPlanet Moderator Team Leader
Spelar på Larsen och Carlsson
-
magnus pettersson
- (1+ posts)

Oj ursakta,
Joda jag ar ursvensk men bott i LA en langre tid!
Xover=crossover=delningsfilter sorry!
Hur som kopte ett par oa14 har men de saknade delningsfilter, delar dem med ett aktivt filter nu men tyvarr later de inte lika bra som jag minns. Sa vad jag letar efter ar kopplingsschama for delningsfiltret som satt orginal i dem, det mest intressant for mig ar hur mycket de dampade diskanterna. Testat nastan allt men blir inte riktigt nojd med dem.
Skulle garna vilja ha dem att lata som jag minns sa jag kan visa amerikanarna har att vi har lyckats skapa en del coola prylar hemma i svedala ocksa!
Tack
Magnus
Joda jag ar ursvensk men bott i LA en langre tid!
Xover=crossover=delningsfilter sorry!
Hur som kopte ett par oa14 har men de saknade delningsfilter, delar dem med ett aktivt filter nu men tyvarr later de inte lika bra som jag minns. Sa vad jag letar efter ar kopplingsschama for delningsfiltret som satt orginal i dem, det mest intressant for mig ar hur mycket de dampade diskanterna. Testat nastan allt men blir inte riktigt nojd med dem.
Skulle garna vilja ha dem att lata som jag minns sa jag kan visa amerikanarna har att vi har lyckats skapa en del coola prylar hemma i svedala ocksa!
Tack
Magnus
- Stefan Björklund
- (1235+ posts)

While you're at it...
You should replace the original tweeters with the new Peerless CT62...
http://www.speakercity.com/Peerless_files/ct62h.shtml
/Stefan
You should replace the original tweeters with the new Peerless CT62...
http://www.speakercity.com/Peerless_files/ct62h.shtml
/Stefan
CarlssonPlanet Moderator Team Leader
-
magnus pettersson
- (1+ posts)

tack sa mycket, precis vad jag ville veta!
/Magnus
/Magnus
-
magnus pettersson
- (1+ posts)

Jag har redan bytt ut diskanterna! 
But thanks anyway!
Magnus
But thanks anyway!
Magnus
ursäkta magnus men..
1. är det ditt minne av ljudet som inte stämmer
2. förväntningarna av ett visst ljud
3. eller är du övertygad om att det är filtret som spökar?
skall försöka rita av filtret från mina oa 14.2y åt dej till i morgon. kör fortfarade original filter.
din mailadress?
mvh stalle
1. är det ditt minne av ljudet som inte stämmer
2. förväntningarna av ett visst ljud
3. eller är du övertygad om att det är filtret som spökar?
skall försöka rita av filtret från mina oa 14.2y åt dej till i morgon. kör fortfarade original filter.
din mailadress?
mvh stalle
-
magnus pettersson
- (1+ posts)

Hej jag fann kopplings schemat till dem pa arv7000 site. Recis slosat en hog med pengar pa Goertz air core foil inductors, Hovland musicaps och caddock resistorer, min fru kommer att morda mig nar hon kommer hem. *smil*
1. Jo det kan vara minnet som spokar elller faktumet att jag har spelat pa elektrostater en langre tid. Men jag minns det som luftigare och mer avslappnat.
2. se 1
3. Nej jag ar inte overtygad att det ar filtret som spokar, men jag har en kansla av det.
For skojs skull harom veckan testade jag med Eton's 7-360/37hex bas/mellan element i dem, intressant basen blev mycket tajtare och mer avslappnade som helhet, dock mindre engagerande mellanregister.
Lurar pa att bygga en OA14 kloon med Eton's bas, samt tjuta en baffel i epoxyresin/alupulver plus ev. testa lite andra mer exotiska diskanter. Stabilare lador, mer dampning o.s.v.
Vi far se!
/Magnus
1. Jo det kan vara minnet som spokar elller faktumet att jag har spelat pa elektrostater en langre tid. Men jag minns det som luftigare och mer avslappnat.
2. se 1
3. Nej jag ar inte overtygad att det ar filtret som spokar, men jag har en kansla av det.
For skojs skull harom veckan testade jag med Eton's 7-360/37hex bas/mellan element i dem, intressant basen blev mycket tajtare och mer avslappnade som helhet, dock mindre engagerande mellanregister.
Lurar pa att bygga en OA14 kloon med Eton's bas, samt tjuta en baffel i epoxyresin/alupulver plus ev. testa lite andra mer exotiska diskanter. Stabilare lador, mer dampning o.s.v.
Vi far se!
/Magnus
köp en 52.3 och spela skiten av jänkarna
mvh stalle
mvh stalle