Skumkantsbyte Guide...

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
data_foggen
(75+ posts)
(75+ posts)

Post by data_foggen »

Denna här har det tipsats om i forumet tidigare:

http://www.fynda.se/index.php3?prodid=664

Köpte själv ett gäng och har renoverat ett par 165:or med dessa.
Lite pillrigt att få bort papperskonen så en riktigt vass skalpell behövs. Det går att skala bort rätt mycket papper från kanten om man är försiktig.
MVH
//H
Ett par trasiga od-11 snik lever igen och oa6-IIa lever snart igen mha CarlssonPlanet och carlssonkult.se.
uwittblad
(1+ posts)
(1+ posts)

Skum figur?

Post by uwittblad »

Jahaja,

Stefan är ju en riktigt skum kantfigur!

Stort tack för allt jobb, nu skall vi se om jag lyckas med själva hantverket, också...

Hälsningar,
Ulf W
data_foggen
(75+ posts)
(75+ posts)

Re: Skumkantsbyte Guide...

Post by data_foggen »

Mha av de verktyg som visas i bilden så får man bort allt papper från skumkanten på en Fynda-slavbas.
Den frilagda skumkanten skall nu användas till en sc165 med lätt hängande spindel och varför slösa tid på en sådan operation......."just for the fun of it" och träning till den dag det skall göras skarpt på ett element som är värd att räddas med "riktiga" skumkanter.

Image

Den skarpögde ser att dammskyddet från slavbasen är utskuren, det visade sig att den har samma diameter som orginal Sonab-dammskydd men den är något "bulligare". Tjockleken på pappen är den samma också, 0,25mm visade mitt skjutmått.
Sonab-dammskyddet gick tyvärr sönder när det skulle avlägsnas. :(
MVH
//Hans
Ett par trasiga od-11 snik lever igen och oa6-IIa lever snart igen mha CarlssonPlanet och carlssonkult.se.
snillet
(50+ posts)
(50+ posts)

Post by snillet »

Konen är ju gjord av papper.

Papper tål inte vatten så bra.
Tog vatten med lite milt diskmedel i (för att ta bort ytspänningen, kryper bättre då) i ett djupt fat, gjorde hål i mitten på konerna å la dem med papperet ned i vattnet sedan fick det stå å suga över natten.

Voila, bara att försiktigt riva längst kanten.

Blev så fint så :)

Gäller hur man demonterar kanten på slavbasen alltså, så ingen får nåt annat för sig :roll:
OA12 valnöt
MP1 Valnöt (surrounder i bion)
Försöker tänka ut en center i "låg profil" som matchar klangen.......svårt, skicka pm om du vet.
data_foggen
(75+ posts)
(75+ posts)

Post by data_foggen »

Åhå. Vatten luktar mycket bättre än thinner.
Fick du bort allt papper och lim från skumkanten mha vatten?
Stinko-thinner fick bort limmet på mina.
MVH
//H
snillet
(50+ posts)
(50+ posts)

Post by snillet »

Limmet sitter ju kvar, med liiite liiite papper i, men kanten har ju blivit mjuk och följsam iaf. Jag har inte vågat ta thinner på, skummet känns inte som ett material som i längden gillar såna lösningsmedel... :?:
OA12 valnöt
MP1 Valnöt (surrounder i bion)
Försöker tänka ut en center i "låg profil" som matchar klangen.......svårt, skicka pm om du vet.
data_foggen
(75+ posts)
(75+ posts)

Post by data_foggen »

Hej,
De två jag nu har rensat från papper och lim verkar inte ha tagit skada av thinner (bara jag). De blir gravt deformerad när papperskonen har släppt, men vänta 30 minuter så har den återtagit sin ursprungliga form när allt thinner har dunstat bort.
MVH
//H
dsmudger
(15+ posts)
(15+ posts)

Post by dsmudger »

Hi there, reading this thread through Google translate/hope it's ok to put in a post in English, it's just a technical issue - seems the images have gone missing again, is there any chance the images could be uploaded into the forum or re-linked via some new photo site maybe (that is if someone still has them)? not sure but from what I understood of the translation it looks like it might be very helpful for my project 8-)
Stefan Björklund
(1235+ posts)
(1235+ posts)

Post by Stefan Björklund »

Photos OK now...
CarlssonPlanet Moderator Team Leader

Spelar på Larsen och Carlsson
lems
(1+ posts)
(1+ posts)

Post by lems »

Hej!
Jag kanske kommer med överfödig information nu men skumkanter (speaker surrounds repair kit) finns för de flesta element på t.ex aliexpress.
Kostar under hundringen för paret.

Mvh Lars
Post Reply