Stig skriver själv samt en test på OA 50.2
Stig skriver själv samt en test på OA 50.2
Här är några pdf:er av en artikel som Stig C skrev i Musikrevy 1980. Samt en test av OA 50.2 från HiFiWorld. Gick inte att lägga upp på faktiskt eftersom den sajten inte tillåter pdf filer.
- Attachments
-
Test OA 50.2.pdf- (146.18 KiB) Downloaded 879 times
-
Carlsson sid 3pdf.pdf- (171.55 KiB) Downloaded 599 times
-
Carlsson sid 2.pdf- (182.22 KiB) Downloaded 553 times
-
Carlsson sid 1.pdf- (150.23 KiB) Downloaded 663 times
-
Carlrsson sid 4.pdf- (141.75 KiB) Downloaded 550 times
Re: Stig skriver själv samt en test på OA 50.2
Allra sist i testen av OA50.2 står att mätningar redovisas på sid 111. Du har möjligtvis inte tillgång till dem också?
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2
Jo, men just I det här numret så publicerade man inte mätningarna (trots att det stod så). Dom kom istället i numret efter eller så. Ska se om jag kan skaka fram mätningarna (jag vet att jag har numret nånstans).
-
Martin Dellstig
- Co-Editor

Hej
Kul läsning!
Vore också kul om du hittade mätningarna.
Mvh
Martin
Kul läsning!
Vore också kul om du hittade mätningarna.
Mvh
Martin
Jag vet inte, vet du?
Eftersom jag nu är en nybliven pensionär så har jag inte längre möjligheter att kopiera ur en tidning och göra en pdf av densamma. Av någon anledning så glömde man att ta med avsnittet ”test results” i det nummer där testen av OA 50.2 fanns, så här kommer en avskrift. Vad ni missar är två bilder; en bild på frekvenskurvan som i o f s kommenteras i texten (men det står inte hur man mätt). Och en lite ointressantare bild av impedansen. Så här kommer texten:
”The Carlsson had a reasonably consistence frequency, on and off the main axis of the drive units. There is some slow bass roll off to compensate for close wall placement and the upper bass hump will help compensate for out-of-phase wall reflections. Deep bass extension was good, reaching 60 Hz.
How all this works ”at home” is more room and placement dependendt than conventional loudspeakers though. All we can say is that the Carlsson meets its own particular set of design criteria well enough. In line with this the rest of the loudspeaker looked well enough thought out. The impedance curve is smooth, meaning there is little reactance in the load, and it is high too, measuring 8.8 ohms overall using pink noise. The Carlsson is an easy load for an amplifier and yet it produces 88 dB from a nominal watt of input, meaning it goes reasonably loud with little power. This loudspeaker is well engineered, but how it performs will be heavily room influenced.”
Så skrev Noel Keywood i HiFiWorld 1999 (januarinumret).
Anders Gjöres, Kungsängen
”The Carlsson had a reasonably consistence frequency, on and off the main axis of the drive units. There is some slow bass roll off to compensate for close wall placement and the upper bass hump will help compensate for out-of-phase wall reflections. Deep bass extension was good, reaching 60 Hz.
How all this works ”at home” is more room and placement dependendt than conventional loudspeakers though. All we can say is that the Carlsson meets its own particular set of design criteria well enough. In line with this the rest of the loudspeaker looked well enough thought out. The impedance curve is smooth, meaning there is little reactance in the load, and it is high too, measuring 8.8 ohms overall using pink noise. The Carlsson is an easy load for an amplifier and yet it produces 88 dB from a nominal watt of input, meaning it goes reasonably loud with little power. This loudspeaker is well engineered, but how it performs will be heavily room influenced.”
Så skrev Noel Keywood i HiFiWorld 1999 (januarinumret).
Anders Gjöres, Kungsängen
Last edited by momus on Tue 24 Apr 2018, 12:40, edited 1 time in total.
-
Martin Dellstig
- Co-Editor

Hej
Se där ja!
Kul att de tar upp aspekten att Carlssonhögtalarna är enkla laster för förstärkarna också.
Det finns ju fortfarande en och annan som jobbar med lite lägre effekter.
mvh
Martin
Se där ja!
Kul att de tar upp aspekten att Carlssonhögtalarna är enkla laster för förstärkarna också.
Det finns ju fortfarande en och annan som jobbar med lite lägre effekter.
mvh
Martin
Jag vet inte, vet du?