Sonab 85S ny DIN-lödning

Ställ frågor, diskutera och prata om Sonab och deras produkter.
Ask questions, discuss and talk about Sonab and their products.
Post Reply
perfectsound
(1+ posts)
(1+ posts)

Sonab 85S ny DIN-lödning

Post by perfectsound »

Hej! Jag är novis på det här med vinyl. Jag fick tag på en begagnad Sonab 85S på en loppis nyligen som behöver lite kärlek i form av en ny kontakt. Kontakten som satt där har lite ihophafsat med en RCA-kabel (se bild). Min plan var att återställa den så nära original som det går genom att sätta dit en DIN-kontakt vilket medför att jag kommer behöver löda. Därefter till en DIN till RCA(+jord) adapter som är köpt från svalander.

Det jag är lite osäker på är vilka ledningar som behöver lödas och till var och skulle behöva lite råd kring detta?

Min nuvarande uppfattning efter lite research är att skärmarna på röd och vit och jord ska gå till PIN 2 på DIN-kontakten. Sedan vit mittledare till PIN3 och röd mittledare till PIN5. Är detta korrekt?

Som ni kan se så var originalkopplingen något undermålig och lät inte alls bra när jag testade.
77524511448__28A3BB43-793D-4F64-85F7-496D775EF4BF.jpeg
Jag försökte snygga till det lite som förberedelse inför lödning. Som jag förstår så har vardera kabel röd och vit en skärm runt omkring sig, samt att det finns en separat jord (svart):
IMG_0224.jpeg
Adaptern som jag köpt från svalander:
IMG_0225.jpeg
perfectsound
(1+ posts)
(1+ posts)

Re: Sonab 85S ny DIN-lödning

Post by perfectsound »

Jag tänkte bara uppdatera då jag lyckades med lödningen på egen hand efter att ha använt en multimeter för att hitta rätt bland alla sladdar. Efter diverse eftersökningar blev det höger och vänster skärm + jord i pin 2, höger mittledare i pin 5 och vänster mittledare i pin 3. Var vänlig se min skiss på bilden:
IMG_0267.jpeg
Arbetsbordet på uteplatsen i somras:
IMG_0269.jpeg
Förlödning på kablarna och din-kontakten:
IMG_0270.jpeg
Efter lite pill lyckades jag löda ihop allt, jag fick böja till pin 2 i efterhand:
IMG_0271.jpeg
Work in progress:
IMG_0272.jpeg
Nästan klar:
IMG_0273.jpeg
Krympslang före/efter:
IMG_0274.jpeg
IMG_0275.jpeg
Ihopkopplad med DIN-adaptern:
IMG_0276.jpeg
Här är första provspelningen, ber om ursäkt för undulat-kvittret i bakgrunden. Skivan som spelas är Pershagen - Hilma
Post Reply