Hej
Ny på forumet och ny på det här med att renovera högtalare.
Köpte ett par OA14 på loppis för ett par dagar sen. Tanken är att renovera och ha dem i min gillestuga. De gamla bas/mellanregisterna var slut så jag har köpt SB17NRX2C35-8 som ersättare. Monterade i dessa idag och provspelade men får inte ljud ur någon av de 8 diskanterna. Känns otroligt att allihop är trasiga? Eller det är bara att öppna plånboken och köpa andra?
Alla input mottages tacksamt!
Med vänlig hälsning/ En nybörjare
OA14 alla diskanter trasiga?
Re: OA14 alla diskanter trasiga?
Det är nog troligare att det är något med kablarna till eller från filtren som krånglar. Har du haft bafflarna av och kollat alla anslutningar? De blir ofta sköra och/eller lösa så att de kan ramla av.
Vad gjorde du av de gamla basarna? De kan ev kantas om och fungera som nya. Dvs det finns ett värde i dem.
Vad gjorde du av de gamla basarna? De kan ev kantas om och fungera som nya. Dvs det finns ett värde i dem.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2
Tack för snabbt svar och tips. Ja jag har haft av bafflarna och kontrollerat anslutningarna som hastigast. Mitt otränade öga kunde inte se någon kabel som hade lossnat. Har dock inte skruvat loss delningsfilterna för närmre inspektion. Får kanske bli nästa steg då. De gamla basarna har jag kvar. Det är dock två olika baselement som satt monterade… Det ena hade vad jag tror kallas hästskomagnet och Sonab logga det andra var utan logga och med ”vanlig” magnet.
Återigen tack för hjälpen. Jag forskar vidare. Man lär sig en del längs vägen vilket är kul!
Återigen tack för hjälpen. Jag forskar vidare. Man lär sig en del längs vägen vilket är kul!
Var bor du? Du kan kanske få hjälp av någon rutinerat i din närhet.
Plockade isär den ena högtalaren igår och lossade delningsfiltret från baffeln. Kunde inte se några lödningar som släppt. Däremot ser anslutningarna uppe på diskanterna ganska rostiga ut. Kanske är där felet ligger? Bor för övrigt i Skåne.
Med vänlig hälsning,
Med vänlig hälsning,
Jag bor i Helsingborg. Jag har en hel del erfarenhet av översyn och reparation av både Sonab och Carlsson-högtalare. Jag rör på mig ibland även i andra delar av Skåne. Vill du ha hjälp av mig så hör av dig via PM eller mail.
Tack för erbjudandet. Bor i Ängelholm så det är ju nära. Ska ge det lite mer tid men kör jag fast fullständigt så hör jag av mig.
Ha en fin söndag!
Ha en fin söndag!
Att alla diskantelement skulle ha pajat låter osannolikt. En av fördelarna med att det är många diskanter är att de delar på signalen, så att det blir väldigt litet slitage på vart och ett. Jag har tre OD11:or med samma diskantelement, och samtliga fungerar fast de bara har en diskant i varje högtalare som själv måste ta hand om hela signalen.