Hej ni alla kunniga!
Har just införskaffat ett par OA116 för renovera dem etappvis och har några frågor som jag, som total novis

, skulle uppskatta att få svar på - från er som kan.
1. Mina OA116 har raka basreflexrör, dvs inte trattformade. Har alla OA116 raka "rör" eller är det bara de tidiga modellerna?
2. Var hittar man trattformade rör och vilken typ, hur anpassar man dem?
Enligt red. på C-planet måste de vara trattformade i båda ändar, stämmer det?
3. Tänkte börja med att byta bas- och mellanregister -de nya B65 i 5,3 resp. 16 ohm med gummikant- och behålla de gamla diskanterna MT24 (beteckning?) - då måste väl inte filter justeras/renoveras -eller?
4. Hur mycket bättre blir ljudet med de nya CT62 jämfört med MT24 -är det värt jobbet och priset?
Justering av filtret innebär väl att delningsfrekvensen flyttas upp till c:a 3 - 3,5 KHz med CT62, och är ljudet i de nya B65/16ohm bra i registret 2,5 - 3,5 KHz?
5. Hur mycket bättre blir ljudet efter man totalrenoverat, enl. Stig C:s rek från 1979, resp byter alla kablar etc -m.a.o. en totalrenovering- åter en fråga om mödan är värd allt arbete och pris för material?
Hoppas att det inte är för många (okunniga?) frågor och jag skulle verkligen uppskatta om ni som kan orkade svara på dem -och gärna komma med synpunkter, tips och annat ang. hur ni gjort själva eller tycker bör göras.
Ett stort tack på förhand!! :D
mvh
Göran