Oa116

För er som vill modda och renovera på egen hand.
For those of you who whish to mod and renovate by yourself.
Erik Johansson
Valued Contributor

Re: Oa116

Post by Erik Johansson »

peter j wrote:Tror Du verkligen att de nya SC 165 blir lika bra som ovan nämnda 8- tummare för basen?

mvh Peter
Nej det tror jag inte. Och skulle jag köra aktivt så hade jag nog tagit Seasbasen då den går djupare (rakt ner till 20hz i rum lär inte vara några problem) samt att den är billigare. :)

Jag och Naqref har enbart diskuterat passiva lösningar till OA116.

/Erik
Stefan Björklund
(1235+ posts)
(1235+ posts)

Post by Stefan Björklund »

Erik...
Du och Nagref kanske kan göra en liten mätövning och kolla upp hur många dB Stigs arrangemang med dubbla Gullfiberlager ovan basarna gör för verkningsgraden...
Det sitter ju där just för att SC165 inte är något bra element til lågbas...
Låt säga att det gör en -3 dB jmf en "vanligare" basreflexlåda (mät vid 50 Hz eller så). Om så är fallet utökas ju antalet lämpliga elementkandidater om man väljer ett element med lägre Fs och kör en "vanligare" basreflexlåda...

/Stefan
CarlssonPlanet Moderator Team Leader

Spelar på Larsen och Carlsson
göran
(1+ posts)
(1+ posts)

Post by göran »

Jag äger ett par oa116 r. Dom fungerar utmärkt men jag behöver nya hjul vet du eller någon var jag kan få tag i sådana.

Göran
Stefan Björklund
(1235+ posts)
(1235+ posts)

Post by Stefan Björklund »

Skicka ett PM till Clun här på forumet...
Han hade hittat någon lösning på detta till sina OA2212 (samma hjul???)

Mvh

/Stefan
CarlssonPlanet Moderator Team Leader

Spelar på Larsen och Carlsson
Jörgen
(285+ posts)
(285+ posts)

Post by Jörgen »

Tänkte försöka lägga in RT:s test av OA116 från -76.
Kan inte se att den finns.

jörgen
Nuvarande högtalare:
OD11,OA12,OA14,OA52,under flera år även OA116
Kringutrustning:
Accuphase E210A, Accuphase DP55, Sansui TU-X301i. Technics 1210 MkII med OM/Digitrac SE och Audio Technica AT11/ATS12S Shibata
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Borde det inte gå att bygga upp hjulen med hjälp av självvulkande gummitape, alternativt ett lager av måttskuret gummi som ligger kant i kant på hjulbanans omkrets och hålls på plats med samma typ av tape.

Tape på ELFA: 80-897-09

Vad tror ni?

Med vänlig hälsning

Martin
Jag vet inte, vet du?
rylandes
(150+ posts)
(150+ posts)

Post by rylandes »

Jag går just och funderar på att mottaktkoppla 2 st SC165 (som Audio Pro B2-50 o liknande) i botten på OA116 för att uppnå en djupare bas mm.
Håller just på att såga till en ny bottenplatta istället för att riva bort gallret på mina OA116. Verkar som enklaste lösningen eftersom gallret ligger mellan 2 st 10 mm skivor. Rör och nya hjul har jag skaffat. Sen flyttar jag filtret.
Gummimellanlägg o liknande till bashögtalarna har jag redan hittat.
Sen återstår filtermodifieringen. Men den har jag inte räknat på än.

Vi får se hur det blir

Sten R
############-
OA2212 - renoveras
OA116 - renoveras
OD11 - renoveras
Blivande hemmabiosystem
godag
(150+ posts)
(150+ posts)

Post by godag »

Hej ni alla kunniga!

Har just införskaffat ett par OA116 för renovera dem etappvis och har några frågor som jag, som total novis :? , skulle uppskatta att få svar på - från er som kan. :!:

1. Mina OA116 har raka basreflexrör, dvs inte trattformade. Har alla OA116 raka "rör" eller är det bara de tidiga modellerna?

2. Var hittar man trattformade rör och vilken typ, hur anpassar man dem?
      Enligt red. på C-planet måste de vara trattformade i båda ändar, stämmer det?

3. Tänkte börja med att byta bas- och mellanregister -de nya B65 i 5,3 resp. 16 ohm med gummikant- och behålla de gamla diskanterna MT24 (beteckning?) - då måste väl inte filter justeras/renoveras -eller?

4. Hur mycket bättre blir ljudet med de nya CT62 jämfört med MT24 -är det värt jobbet och priset?
   Justering av filtret innebär väl att delningsfrekvensen flyttas upp till c:a 3 - 3,5 KHz med CT62, och är ljudet i de nya B65/16ohm bra i registret 2,5 - 3,5 KHz?

5. Hur mycket bättre blir ljudet efter man totalrenoverat, enl. Stig C:s rek från 1979, resp byter alla kablar etc -m.a.o. en totalrenovering- åter en fråga om mödan är värd allt arbete och pris för material?

Hoppas att det inte är för många (okunniga?) frågor och jag skulle verkligen uppskatta om ni som kan orkade svara på dem -och gärna komma med synpunkter, tips och annat ang. hur ni gjort själva eller tycker bör göras.

Ett stort tack på förhand!!  :D

mvh

Göran
12björn
Internationalization Team
Internationalization Team

Post by 12björn »

godag @ Thu 30 Sep, 3:04 am wrote:4. Hur mycket bättre blir ljudet med de nya CT62 jämfört med MT24 -är det värt jobbet och priset?
Diskantbytet ger det stora lyftet! :shock: :D
godag @ Thu 30 Sep, 3:04 am wrote:5. Hur mycket bättre blir ljudet efter man totalrenoverat, enl. Stig C:s rek från 1979, resp byter alla kablar etc -m.a.o. en totalrenovering- åter en fråga om mödan är värd allt arbete och pris för material?
Jag lovar: Du blir inte besviken!

Dom tekniska frågorna överlåter jag till dom som kan detta.

Har själv ett par 12:or med renoverade basar och bytta diskanter och när jag lyssnat och jämfört kan jag bara säga att OA116 är bättre!

Björn
...man går från oklarhet till oklarhet - det är det som kallas livet...
rylandes
(150+ posts)
(150+ posts)

Post by rylandes »

Hej!

Som gammal OA116 ägare med renoverade högtalare kan jag berätta hur jag har valt och försöka svara på dina frågor.

1. Alla fabrikstillverkade OA116 har raka rör (tror jag).

2. Hifi kit har lösa trattar som man kan sätta på rören. Skall du uppnå rätt effekt ska du ha rör i båda ändar. Själv valde jag bort denna modifiering eftersom ingreppet i lådan blir stor för en så marginell förbättring. Men det är ju ett personligt val.

3. Köp ombyggnadsinstruktionen från CP. Rekommenderas verkligen. Du bör modifiera filtret även utan diskantbyte.

4. Största lyftet i modifieringen är att byta diskanter (möjligtvis med undantag för gummikanterna). Det är lite pyssel att få till det med diskanternas placering på baffeln. Flera lösningar finns i forumet. Klipp ned kanterna med plåtsax.

5. Ska man gradera det blir väl störst effekt av att byta element, sedan modifiera filtret, byte av kondensatorer, byte av gummilister mm. Utan tvekan väl värt pengar och insats. Vissa säger sig även höra en skillnad efter byte av internkablage.
Jag tycker också man ska lägga ned jobb på att putsa upp lådan och ta bort det gamla gummit från hjulen. Rulla sedan 19mm vulktape runt dom till lämplig storlek. Jobbigt men fungerar bra.
Hur mycket jobb du sedan vill lägga ned visar sig väl. Det brukar bli vanebildande.

Lycka till

Sten R
-----------------------
Renoverade
OA-2212
OA-116
OD-11
Post Reply