Yamaha RX-V440RDS?

Om du har frågor eller vill prata om HiFi som inte är Carlsson eller Sonab, posta här. Detta inkluderar även hemmabio m.m.
If you have questions or want to talk about other HiFi, not related to Carlsson, post here.
Post Reply
User avatar
stefanb
(75+ posts)
(75+ posts)
Posts: 77
Joined: Thu 08 Jan 2004, 22:36
Location: Solna

Yamaha RX-V440RDS?

Post by stefanb »

Jag funderar på att skaffa en hemmabioreciever som också får tjäna som stereoförstärkare. Är det någon som hört årets Eisa-vinnare Yamaha RX-V440RDS, eller dess storebror och EISA-vinnare förra året, Yamaha RX-V640RDS - ur ett stereolyssningsperspektiv alltså?

Stefan
Live long and prosper!

Mina Sonab:

OA12.3 i ekfaner.
User avatar
Stefan Björklund
(1235+ posts)
(1235+ posts)
Posts: 1377
Joined: Tue 17 Dec 2002, 18:06
Location: Trollhättan

Post by Stefan Björklund »

Ett tips som gäller för nästan alla hembiomaskiner är att skaffa en CD/DVD som låter bra på musik och köra den på 6.1 ingången på förstärkaren... många hembiomaskiner AD-DA omvandlar signalen även i no surroundläget för att kunna köra t ex bassmangement...

6.1 går oftast direkt via volymkontrollen till slutstegen...

För övrigt har jag tyärr inga råd att ge då jag inte hört maskinerna i fråga...

Mvh

/Stefan
CarlssonPlanet Moderator Team Leader

Spelar på Larsen och Carlsson
User avatar
stefanb
(75+ posts)
(75+ posts)
Posts: 77
Joined: Thu 08 Jan 2004, 22:36
Location: Solna

Re: Yamaha RX-V440RDS?

Post by stefanb »

Tack för tipset, som CD/DVD använder jag en JVC XV-N5 som till vettigt pris låter både ofärgat och med bra upplösning. med som Per skriver i sin rekommenderat lista - extremt irriterande blått sken - Jag svär på att det går att läsa tidningen mitt i natten med bara DVDn på.

Någon som hör Yamaha-spelarna i en CD-spelning med "riktiga" högtalare?

Stefan
Live long and prosper!

Mina Sonab:

OA12.3 i ekfaner.
User avatar
Robbex
(75+ posts)
(75+ posts)
Posts: 79
Joined: Sun 01 Jun 2003, 01:33
Location: Sweden

Post by Robbex »

Jag har Yamahas stärkare RX-V440RDS, men jag vågar inte uttala mig om hur den är ljudmässigt då jag inte har nåt att jämföra med och jag är aldeles för okunnig i ämnet stereos...
Men jag är nöjd med den förutom på några punkter: För att välja mellan dom 2 utgående högtalarparen för main högtalarna så måste man fram på stereon och ändra om det istället för på fjärren. Sen finns det bara 1 optisk ingång, iofs har jag just nu inte behov av fler just nu men i framtiden kanske jag behöver det. Sen tycker jag de är lite jobbigt med en avig volymvisning, alltså den räknar mellan -99 -> 0 dB! Går ej heller att ändra Bas-diskant på fjärren. Det finns heller ingen LP-ingång (phono-ingång kanske de heter) Själv lider jag inte av det men min farsa som har en likadan var tvungen o köpa en separat signalförstärkare.
Jag har även Yamahas DVD spelare DVD-S540 i samma serie som stärkaren, den är jag hyfsat nöjd med förutom främst på en punkt, den låter rätt mycket när den läser från cd:n/dvd:n, de tyckte jag var lite märkligt eftersom jag läst innan jag beställde den att den skulle vara utmärkande just för att den lät väldigt lite... är det fel på den månne?
OA12.3 - mint condition
OD11.3 - mint condition
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 2 guests