Hej!
Det är förbålt roligt att så många kikat in på tråden!
Har gjort lite nya tester och kommit fram till följande:
Mitt rum är 4*6 meter.
Allt står på ena långsidan, med förskjutning åt vänster av olika själ.
Med lådorna placerade på golvet/normalläget, hamnar ljudbilden ca 2-3 dm (Globen-perspektivet) ovanför golvet med ett ganska så bra scenförmedlande?
Med en höjning av 2 dm, inträffar konstigt nog, ingen skillnad alls i ljudförmedlingen, FÖR mig?
Med ett tillägg till 4 dm, exploderar förmedlingen. En kraftigare bas, bättre 3-D och med ett centrum (om man kan säga så) av ljudbilden förflyttad till ca 4 + 3 dm = 7 dm ovanför golvet. Detta trotts att diskanterna sitter i lyssningshöjden. (Ca 2-3 dm högre upp). Vissa toner, kan vid något enstaka tillfälle, klassas för tunn ”burkighet”
Med en höjning till 6 dm (ett annat stativ) försvinner basen som genom ett trollslag, och diskanten lika så. Dock, konstigt nog, så blir centrum kvar på ungefär samma ställe? En kraftig färgning mot ”burkighet” infinner sig.
Högtalarna står hela tiden dikt mot väggen.
Jag har testat med bl.a. Erik Claptons – Reptile, Madonna – rang of light och Opus 3 ”Special 20th Anniversary Celebration Disc”.
Min slutsatts blir: Till MITT rum (24 kvadrat), så fungerar en 4 dm höjning alldeles utmärkt. Så får det förbli (en tid framöver).
Med vänlig hälsning
Draken