OA 14 och stativ? - Inte bara ett lyft!

För er som vill modda och renovera på egen hand.
For those of you who whish to mod and renovate by yourself.
lob
(125+ posts)
(125+ posts)

Re: OA 14 och stativ? - Inte bara ett lyft!

Post by lob »

OA2212 skall ju kunna höjas upp till 40cm då de skulle användas
som monitorhögtalare i studios.
Nu har man ju en hög ljudbild redan som standard men de går kanske
att få en renare bas
Dags att pröva :D

lasse
Plinius M-16
Mcintosh MC275
B&O Beogram 8002
B&O Beogram 9000
Squezzebox
SlimDevices Transporter
Ino pip högtalare
Janne
(1+ posts)
(1+ posts)

Post by Janne »

Efter mitt besök hos min bror i Skarpnäck, där han satte upp sina 12or på plastbackar med lyckat resultat så har jag testat att med hjälp av leca-block
19*25*35 cm lyfta upp mina 12or. När jag testade med 19 resp. 25 cm var ljudbilden fortfarande kvar under skrivbordet (som står mellan högtalarna), då kom jag att tänka på vad Brorsan skrev om Nationalencyklpedin, som jag inte heller är ägare till, men i det här fallet går det precis lika bra med Bra Böckers Lexikon. Med två lexicon kom dom upp till drygt 30 cm och då hände det saker. Ljudbilden kom
upp över skrivbordet, ljudbilden blev bredare, större detaljrikedom (antagligen pga bredare ljudbild). Med en bok till ljudbilden ännu bredare men med två började
ljudbilden falla isär (tappa focus).
Så i mitt lilla rum på 11 kvadratm. har jag bara positiva erfarenheter av en höjning
på 30-33 cm.

Janne

PS Har idag lånat hem ett par OA 58or för provlyssning DS
Robbex
(75+ posts)
(75+ posts)

Post by Robbex »

Jag har haft så himla svårt att hitta bra placering på min oa12, jag har till och med varit rejält besviken på dom! Men nu efter att jag läst den här tråden så har jag åxå testet höjnings-tricket, och jag kan säga att det gav positivt resultat! Äntligen börjar jag förstå vad grejen med Carlssons högtalare och Ortho Acustic är! Mina oa12 står relativt högt, kanske lite för högt till och med, men jag kan inte riktigt sänka dom lägre för då hamnar dom i skymundan för min jätte-TV. Använder mina gamla Dux hgt för att komma upp en bit, närmare bestämt 60cm och sen då plus oa12:ornas höjd så blir det ganska högt, men jag ska testa nån gång att sänka dom lite om jag hittar ett bra ställe att göra det på så att lådorna inte störs av nåt på sidorna, I´l be back...
OA12.3 - mint condition
OD11.3 - mint condition
maGot
(200+ posts)
(200+ posts)

Post by maGot »

Om man kollar spejsarna för oa85 (Mått: (B x H x D) 26 x 75 x 23 cm). Dom är alltså 75 cm höga. Det är ju ungefär på den höjden man borde ha ett par oa51. Så att höjja upp oa12 är nog ingen dum idé. Var bara en liten notis! :D
OA51.3
Draken
(40+ posts)
(40+ posts)

Post by Draken »

Hej!
Det är förbålt roligt att så många kikat in på tråden!
Har gjort lite nya tester och kommit fram till följande:

Mitt rum är 4*6 meter.
Allt står på ena långsidan, med förskjutning åt vänster av olika själ.
Med lådorna placerade på golvet/normalläget, hamnar ljudbilden ca 2-3 dm (Globen-perspektivet) ovanför golvet med ett ganska så bra scenförmedlande?
Med en höjning av 2 dm, inträffar konstigt nog, ingen skillnad alls i ljudförmedlingen, FÖR mig?
Med ett tillägg till 4 dm, exploderar förmedlingen. En kraftigare bas, bättre 3-D och med ett centrum (om man kan säga så) av ljudbilden förflyttad till ca 4 + 3 dm = 7 dm ovanför golvet. Detta trotts att diskanterna sitter i lyssningshöjden. (Ca 2-3 dm högre upp). Vissa toner, kan vid något enstaka tillfälle, klassas för tunn ”burkighet”
Med en höjning till 6 dm (ett annat stativ) försvinner basen som genom ett trollslag, och diskanten lika så. Dock, konstigt nog, så blir centrum kvar på ungefär samma ställe? En kraftig färgning mot ”burkighet” infinner sig.
Högtalarna står hela tiden dikt mot väggen.
Jag har testat med bl.a. Erik Claptons – Reptile, Madonna – rang of light och Opus 3 ”Special 20th Anniversary Celebration Disc”.
Min slutsatts blir: Till MITT rum (24 kvadrat), så fungerar en 4 dm höjning alldeles utmärkt. Så får det förbli (en tid framöver). :roll:

Med vänlig hälsning
Draken
12björn
Internationalization Team

Post by 12björn »

Har nu levt ett tag med mina tolvor på plastlådor från Clas Ohlson. :roll:

...det vete...
tydligheten är mycket bättre, men det känns som det går ut över "attacken". Ska jag bli tvungen att sitta hela pingsthelgen för att reda ut det hela :?: :(

Problemet är iofs välkänt - om man modifierar får man en förbättring på ett håll, men det blir oftast sämre på nå't annat håll :x

...men som någon sa: det är det som är livet...

Björn
...man går från oklarhet till oklarhet - det är det som kallas livet...
12björn

Post by 12björn »

Har nu levt ett tag med mina tolvor på plastlådor från Clas Ohlson. :roll:

...det vete...
tydligheten är mycket bättre, men det känns som det går ut över "attacken". Ska jag bli tvungen att sitta hela pingsthelgen för att reda ut det hela :?: :(

Problemet är iofs välkänt - om man modifierar får man en förbättring på ett håll, men det blir oftast sämre på nå't annat håll :x

...men som någon sa: det är det som är livet...

Björn
12björn

Post by 12björn »

Efter ett par da'r på golvet åkte 12:orna upp på lådorna igen. :roll:

Kommer att bygga en konstruktion av marinplywood eller furulamell i höst nå'n gång - tror (hoppas?) att en del av det sämre ljudet beror på Clas Ohlsons billiga plastlådor.

Björn
12björn

Post by 12björn »

Det blev inget stativbygge för min del... :oops:

Brorsan hann före!
Har nu ett par snygga metallstativ, höj- och sänkbara, med en MDF-skiva som 12:orna står på. :D

Justerat till en baffelhöjd på drygt 70 cm (om jag inte minns fel är detta den höjd som bl a 58:orna har) är resultatet häpnadsväckande!

Mer detaljerat och draget i basen kvar (fick ställa tillbaka den i neutralläge efter att tidigare haft den neddragen). Vem behöver 58:or!?  8)

Dock en viss tendens till att låta vasst i övre mellanregistret vid höga volymer - det som .3-uppgraderingen fixar?

Annars är jag mycket nöjd. Hoppas brorsan kan bidra med bilder eller skisser - jag har ingen digitalkamera.

Björn
-distortion-
(515+ posts)
(515+ posts)

Post by -distortion- »

Nu efter att ha skummat igenom den här diskussionen har jag bara blivit mer o mer fundersam..

Med mina 116 har jag problemet att jag sitter för lågt, jag själv ska upp 2dm ur den nersjunkna soffa jag sitter o myser i.

Om man höjer upp högtalarna försvinner ju allt direktljud. Diskanterna spelar enbart i väggar o tak, framförallt drabbas stereobilden som blir väldigt otydlig.

Har jag missförstått nåt?
piP frampå
OA14 där bak
Post Reply