Nybörjarfrågor om renovering av ett par OA4 typ II

För er som vill modda och renovera på egen hand.
For those of you who whish to mod and renovate by yourself.
Post Reply
Granloboy
(20+ posts)
(20+ posts)

Nybörjarfrågor om renovering av ett par OA4 typ II

Post by Granloboy »

Jag har hängt här på Carlssonplanet en längre tid och slukat all möjlig information, ungefär som man i barndomen i timtal kunde bläddra i Hobbexkatalogen och sukta efter en massa grejer. Nu har jag också äntligen kommit över mitt första par Carlssonhögtalare - jakarandafanerade OA4 typII, och har börjat försöka mig på att renovera upp dem. Mitt Carlssonintresse började avigt nog med att jag fastnade för designen hos recievern R-4000 och skivspelaren 85S för några år sedan, och jag har tyvärr ännu ingen rutin, kunskap eller verktyg för mer avancerade elektoniska övningar. De renoveringar/uppfräschningar jag hittills tagit mig an har varit att göra rent och olja in höljena, diska skyddsgallren, rengöra bafflarna, "coata" de veckade bredbandskanterna med solution och sist men inte minst tvättat tygpåsen :wink:

Jag har väl egentligen inte för avsikt att modifiera högtalarna, utan vill nog bara få igång dom så att de kan funka ihop med min Sonabreciever som jag använder för att förstärka ljudet ur datorn. Högtalarna har alla orginalelementen (Philips 9710 och 3 st Peerless MT 20 HFC), och lyckligtvis nog fastskruvade bafflar istället för limmade. Men, någon av de tidigare ägarna har tagit bort delningsfiltren, och kopplat högtalarkabel direkt till bredbandselementen istället. Så nu kommer mina första trevande frågor som jag hoppas kunna få svar på av någon vänlig själ:

1. Finns det några lämpliga delningsfilter som jag kan köpa till dem? På HiFi Kit (http://www.hifikit.se) listas en modell som betecknas 30F för 160:-/st, och som har en delningsfrekvens på 3500Hz. Kan det vara något för mig tro? Alla goda råd i frågan med, förhoppningsvis, hyfsat enkla lösningar välkomnas varmt...

2. Några förslag på lämpliga terminaler? Har funderat på att såga upp hål i botten för försänkta eftersom fötterna inte ger högre frigång än c:a 1 cm. Har sett några bilder på forumets bildsidor med ett par moddade OA4:or med nya fötter med inbyggda terminaler, men det känns som lite överkurs för mig, än så länge...

3. Med risk för att avslöja min okunskap så måste jag ändå ställa frågan. Eftersom jag ska koppla högtalarna till en gammal Sonabreciever som har de gamla högtalaringångarna med ett platt och ett runt stift (Är det DIN de heter?), så undrar jag till vilken av dessa (platta respektive runda kontakten) som jag ska koppla plus och minus?

Tacksam för all hjälp på traven...

Till sist en bild på undersidan av ena baffeln, för det är väl där delningsfiltren har suttit en gång?
Attachments
P7040002b.jpg
P7040002b.jpg (95.91 KiB) Viewed 1862 times
OD11 - vita, OA12 - vita, OA12 - vita, OA14 - vita
Reciever R 2000, Reciever R 4000-2, Reciever R 7000
Skivspelare 85S, Kasettdäck C 500
Stefan Björklund
(1235+ posts)
(1235+ posts)

Re: Nybörjarfrågor om renovering av ett par OA4 typ II

Post by Stefan Björklund »

Halloj nyblivne carlssonägare ;)

Jag har ett par Orginal OA4II delningsfilter som du kan få av mig mot fraktkostnad (ett sån't där vadderat kuvert för en 50-lapp typ...)
Enkelt nog... :D

det lilla runda stiftet skall vara +

PM'a mig din adress så kommer filtren med snigelpost.

Mvh

/Stefan
CarlssonPlanet Moderator Team Leader

Spelar på Larsen och Carlsson
Granloboy
(20+ posts)
(20+ posts)

Re: Nybörjarfrågor om renovering av ett par OA4 typ II

Post by Granloboy »

Fantastico! Man tar av sig hatten, bockar, bugar och tackar för ett så gentilt erbjudande. Min fascination för Carlssonplaneten och dess eldsjälar bara växer... :D
OD11 - vita, OA12 - vita, OA12 - vita, OA14 - vita
Reciever R 2000, Reciever R 4000-2, Reciever R 7000
Skivspelare 85S, Kasettdäck C 500
Post Reply