Reparationstips Sonab R3000
Reparationstips Sonab R3000
Min fars gamla trotjänare Sonab R3000 har blivit krasslig och vi skulle behöva lite tips om vad det kan vara för fel. Det är bara volym i ena kanalen vid låg volym, oavsett vilken signalkälla man väljer. Då man höjer volymen vaknar andra kanalen till liv. Jag har inte receievern här så jag kan kontrollera huruvida detta fel består om man skiftar högtalare, men jag vill minnas att felet kvarstår även om man skiftar höger och vänster högtalare (OD11). Kan det vara volymkontrollen som är defekt? Någon annan som haft liknande problem?
Re: Reparationstips Sonab R3000
Hej !
Det låter som oxid i volym-potentiometern.
Spruta med lite 5-56 eller annat smörj-smutslösare och vrid volymkontrollen (med förstärkaren avstängd) fram och tillbaka 20-30 gånger. Vrid särskilt över det område där "problemet" finns dvs. i det låga volym-området.
MVH,
/Snoopy
Det låter som oxid i volym-potentiometern.
Spruta med lite 5-56 eller annat smörj-smutslösare och vrid volymkontrollen (med förstärkaren avstängd) fram och tillbaka 20-30 gånger. Vrid särskilt över det område där "problemet" finns dvs. i det låga volym-området.
MVH,
/Snoopy
För många Carlsson är inte nog...
OA4 typ I Teak
OA4 typ I Jakaranda
OA5 typ I Teak
OA6 typ I Vita
V1 Vita
OA4 typ II Svarta
OA5 typ II Vita
OA6 typ II Teak (5 st)
OD-11 Teak
OD-11 Jakaranda
OA-12 Valnöt(eller kanske Jakaranda?)
OA-12 Svartlack
OA-14 Teak
OA-14 Teak(eller kanske Valnöt?)
OA-14 Svart fanér (2 par)
OA-116 Svart lack
OA-116 Vit lack
OA-2212 Valnöt
OA-50.1 Vita
OA-51 Svarta
OD-11 "extended" Mahogny hemmabyggen (-76)
OA-14 Mahogny hemmabyggen (-76)
------------------------
Sonab 67 S
Sonab 85s
Sonab R-3000
Sonab R-4000.1
Sonab R-7000
OA4 typ I Teak
OA4 typ I Jakaranda
OA5 typ I Teak
OA6 typ I Vita
V1 Vita
OA4 typ II Svarta
OA5 typ II Vita
OA6 typ II Teak (5 st)
OD-11 Teak
OD-11 Jakaranda
OA-12 Valnöt(eller kanske Jakaranda?)
OA-12 Svartlack
OA-14 Teak
OA-14 Teak(eller kanske Valnöt?)
OA-14 Svart fanér (2 par)
OA-116 Svart lack
OA-116 Vit lack
OA-2212 Valnöt
OA-50.1 Vita
OA-51 Svarta
OD-11 "extended" Mahogny hemmabyggen (-76)
OA-14 Mahogny hemmabyggen (-76)
------------------------
Sonab 67 S
Sonab 85s
Sonab R-3000
Sonab R-4000.1
Sonab R-7000
-
mattepatte
- (200+ posts)

Använd elektronikspray eller startgas.
5-56 är inte så vettigt i längden.
5-56 är inte så vettigt i längden.
Min far har redan provat spraya pot:en, men den kanske är trasig. Var hittar man en motsvarande ny pot? Elfa? Vad är det för typ man ska ha?
-
mattepatte
- (200+ posts)

Enklast är väl att öppna receivern och kolla.
Har din far verkligen kommit åt att spraya inne i poten ? Ganska ovanligt med så punktvis utslitna ledningsbanor i potar men det kan ju hända, även om jag mer tror på kraftig oxidation eller skräp. (kanske skräpblandad sörja från 5-56)
Prova också att löda om ledningarna från poten om du kommer åt.
Kan ju vara en kallödning eller begynnande kardelbrott i ena kanalens tilledning.
Har din far verkligen kommit åt att spraya inne i poten ? Ganska ovanligt med så punktvis utslitna ledningsbanor i potar men det kan ju hända, även om jag mer tror på kraftig oxidation eller skräp. (kanske skräpblandad sörja från 5-56)
Prova också att löda om ledningarna från poten om du kommer åt.
Kan ju vara en kallödning eller begynnande kardelbrott i ena kanalens tilledning.
Tack för tipsen. Nästa gång jag hälsar på min far så provar vi spraya ordentligt och löda om ifall det behövs.
-
hammonddme100
- (90+ posts)

Inte 5-56 väl?!??!!
Det fräter ju som skräck....
Nån elektroniksmörja måste ju vara medicinen + att vrida på potten sisådär 6785miljoner ggr.....
Det fräter ju som skräck....
Nån elektroniksmörja måste ju vara medicinen + att vrida på potten sisådär 6785miljoner ggr.....
Det finns ju ytterligare några kreativa men svåra sätt förutom VRIDA - STARTGAS - TRYCKLUFT:
I vissa pottar kan man få bort kåpan så att bana och löpare friläggs. Då kan man prova att slipa löparens insida med en mycket fin smärgelduk. Var försiktig, det finns inte mycket material där. Om man är väldigt stadig på hand så kan man även prova följande:
Stick in en nål eller mycket tunn skruvmejsel under armen på löparen så att banan och löparen skiljs åt. Slipa och förtenna nu löparens glidyta med en fin lödkolv. Det brukar förlänga livet på en gammal pot avsevärt. Om man kommer åt.
Detta gäller även omkopplare och kontakttungor på relän. Som alltid brukar vara problemkällor i gamla förstärkare.
Sten R
------------
I vissa pottar kan man få bort kåpan så att bana och löpare friläggs. Då kan man prova att slipa löparens insida med en mycket fin smärgelduk. Var försiktig, det finns inte mycket material där. Om man är väldigt stadig på hand så kan man även prova följande:
Stick in en nål eller mycket tunn skruvmejsel under armen på löparen så att banan och löparen skiljs åt. Slipa och förtenna nu löparens glidyta med en fin lödkolv. Det brukar förlänga livet på en gammal pot avsevärt. Om man kommer åt.
Detta gäller även omkopplare och kontakttungor på relän. Som alltid brukar vara problemkällor i gamla förstärkare.
Sten R
------------