Tonbyglar

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
shuffle
(105+ posts)
(105+ posts)

Re: Tonbyglar

Post by shuffle »

Tjena!
Jag byggde ett hw-filter utan seriellt mostånd till mina OA14 och är mycket nöjd med resultatet.
Känner inget behov att dämpa diskanten. Dom låter kanon :wink:

"Plopparna" som originalfiltret skruvas i klipptes bort och den stora (och tunga :shock: ) foliespolen skruvade jag med en rostfri träskruv rakt genom spolen.
Skruvade av bafflen idag för att se till att spolarna sitter kvar 8)  och passade då på att ta några bilder på hela... hmm.... spektaklet :D
Som tur var satt dom berget!

MVH
Janne P
Attachments
OA14.3_hw-filter.JPG
OA14.3_hw-filter.JPG (158.55 KiB) Viewed 3288 times
OA14.3_hw-filter_2.JPG
OA14.3_hw-filter_2.JPG (118.88 KiB) Viewed 3288 times
OA14.3Y vita
OA116 svarta
OA5II svarta
85S
R4000
Jörgen
(285+ posts)
(285+ posts)

Post by Jörgen »

snyggt och prydligt bygge.med en sån seriespole får du ju lite högre verkningsgrad
i basen,så därför kanske man inte behöver dämpa diskanten.
jörgen
Nuvarande högtalare:
OD11,OA12,OA14,OA52,under flera år även OA116
Kringutrustning:
Accuphase E210A, Accuphase DP55, Sansui TU-X301i. Technics 1210 MkII med OM/Digitrac SE och Audio Technica AT11/ATS12S Shibata
shuffle
(105+ posts)
(105+ posts)

Post by shuffle »

Jörgen: Tackar :D
Helt klart en poäng, det har jag jag inte tänkt på.
Jag har alltid upplevt basen som djup, dvs, den går långt ner i frekvens, däremot inte överdrivet kraftfull utan snarare balanserad och "trovärdig" (i brist på bättre adjektiv :oops: )

MVH
Janne P
OA14.3Y vita
OA116 svarta
OA5II svarta
85S
R4000
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor

Post by Martin Dellstig »

Hej!

SÅ för att sammanfatta lite måste väl svaret bli att det finns inga tungor som är rätt att löda ihop på delningsfiltret eftersom högtalarna är individer.
Det bör väl då vara klokast att börja med att använda bygeln, när man bestämt sig för var det låter bäst så kan man förbikoppla byglarna direkt på filtret i den position som bygelsn satt i.

Skall försöka hitta dokumentationen igen som sagt.

Med vänlig hälsning

Martin

PS.
Jag TROR att det faktiskt funnits två olika generationer av kretskort till i alla fall OD-11 och OA-12.
Tror det var storleken på motstånden som skiljde, skall försöka kolla upp detta också.
DS.
Jag vet inte, vet du?
s.b
(695+ posts)
(695+ posts)

Post by s.b »

kolla
Attachments
PB250023.JPG
PB250023.JPG (136.94 KiB) Viewed 3188 times
Mina leksaker:
REGA Planar 3
Hegel Röst
2 stycken Audion Silvernight MKII/b 300B eller 2A3

Carlsson OA52.2
Carlsson OA51
Sonab OD11.senaste version
CCL
(150+ posts)
(150+ posts)

Post by CCL »

Hej!
Angående löda brygga på filter för OD11,OA12,OA14. Jag har för mig jag läst någonstans i sajtens begynnelse (förra versionen) om att man nu med de nya, mer stabila CT62, kan bortse från byglarna och därför löda brygga med kortare och bättre signalledning till följd och slippa oxidproblem, gamla trötta ledningar m.m..

Det var visst de äldre diskanterna som hade sådan variation att bygling var ett sätt att kompensera skillnader när man skapade högtalarparen. De var alltså fabriksinställda.

// C-C

P.S. Angående kretskort har det funnits 2 olika OA12-kort. Ett med 1 st konding och ett annat med 2 st kondingar (som jag uppfattat som det mest förekommande).
Detta finns diskuterat i en gammal tråd i forumet någonstans... D.S.
Mina grejor
Stereo:
OA14.3,Satori, CT62,vita
Pioneer SX 838 receiver
Pioneer SL 2000

OA12.3 + inre tratt, CT62, svarta (surr)
OA 52.3 Lyxfilter, svarta
QLN Signature, vita

Torpet:
OD11.3 + inre tratt, CT62, vita
Kristian
(50+ posts)
(50+ posts)

Post by Kristian »

Hej !

Jag har själv "luskat" en del i detta med tonbyglarna inför renoveringen av mina OA14.

Martin Dellstig nämner ett dokument (servicemanual) som jag tror är det jag fått faxat till mig från John Larsen (Larsen HIFI). OBS! det gäller OA14!!

Det verkar vara ett sätt att matcha högtalarna i ett par till varandra efter reparation.

Följande står att läsa i detta dokument under rubriken "Alignment":

1. Place the speakers on the floor.

2. Check that the jumper plug of the not repaired speaker is in it's factory adjusted position (red dot).

3 Feed both speakers with interstation noise from a Sonab R7000 or R3000 FM-reciver and turn the tone balance fully clock-wise.

4. Move the jumper plug on the repaired speaker to that position wich gives a frequency responce, jugged by ear, most similar to that of the other speaker.

5. Each step towards the center of the top board will cause an approximate decrease in the trebleresponse of 2 dB and vice versa. The red dot marks the original position for flat frequency responce.

6. Remove the red self-adhesive marking and put it at the chosen position of the jumper plug

Detta kan kanske bli underlag för vidare diskussioner :)
OA 14.3Y
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Verkar vara servicemanualen du refererar till.

Tror att det var så att det var större spridning mellan individerna på MT20HFC än på CT62.
Detta kan göra att det finns ett läge som är "rätt" för CT62 medans det inte finns något läge som alltid är rätt för MT20HFC.

Med vänlig hälsning

Martin
Jag vet inte, vet du?
golodhir
(10+ posts)
(10+ posts)

Post by golodhir »

Vad skulle hända om man ersatte motstånden på delningsfiltret med en vridpotentiometer?
Steglöst inställbar diskantnivå?
Audiofilosof.

Högtalare: OA-12 renoverade/uppgraderade enligt audiofilosofiska principer.
Förstärkare: NAD 3020b, Carver CMV-1185.
Skivspelare: Rega Planar 3 med Goldring Pickup.
CD: Nix, inte just nu.
Önskar: Ett par OA-60 i amerikansk valnöt samt en ROTEL RA 1062.
Kristian
(50+ posts)
(50+ posts)

Post by Kristian »

Vill så här i efterhand komplettera denna tråd med mina upplevelser efter renovering av OA14 till OA14.3 Y.

Diskanterna (CT62) låter verkligen skit :x de första tiden. Räkna med minst ett par månader med idogt spelande innan de låter som de ska.

Jag hade svår ångest efter min renovering, det lät förskräckligt med tonbygeln i odämpat läge (närmast "mittenpinnen"). Som tur var hade jag behållt bygelns funktion och flyttade tonbygeln till maximal dämpning (längst ut mot långsidan) för att stå ut med att lyssna. Problemet med att dämpa diskanten var att luften och livet försvann, men det fick jag försöka leva med. Det var i alla fall bättre än odämpat i det här skedet.

Efter några veckor gick det att flytta bygeln till mittenpositionen lite av luften och livet i musiken kom tillbaka, men det var fortfarande inte bra.

Jag provade nån gång i veckan att flytta bygeln till odämpat läge men det var först efter ytterligare någon månad som allting föll på plats, och man verkligen njöt :) av dessa klenoder. De rysningar som nu sköt genom kroppen kom sig inte längre av obehag utan av ren njutning.

Efter den dagen var det svårt att slita sig hemifrån för att gå till jobbet. Varenda morgon blev jag sittande i soffan med ett fånigt leende på läpparna 8) 8) , och tiden bara rann iväg....det är tur att man har flextid :D :D 8) Väl på jobbet ville jag bara hem :wink:

Sensmoral:

GE INTE UPP, GE CT62 TID....MINST ETT PAR MÅNADER, DET ÄR VÄRT VARENDA MINUT !!! Behåll om möjligt bygelns funktion, åtminstånde tills dess att diskanterna låter som de kan !!

/ Kristian
OA 14.3Y
Post Reply