Hej !
Åter till ordningen...
När vi diskuterar priser på Carlsson-högtalare måste vi i mitt tycke vara NOGA med att SKILJA på flera olika typfall.
Vi måste skilja på "värdet" / Priset på:
1. - Ett par 30 år gamla väl begagnade och TRASIGA högtalare
2. - Ett par 30 år gamla högtalare som säljaren
mer eller mindre skickligt försatt i brukbart skick (tex omkantade)
3. - Ett par 30 år gamla högtalare som säljaren
mer eller mindre skickligt renoverat till tex 14.3-status (nya element nytt filter mm)
4. - Vad ett par NYA(obegagnade)
fabriks-tillverkade och på fabrik intrimmade och kvalitetskontrollerade högtalare skulle kosta i BUTIK, om de fanns att köpa där nu. Det vill säga vad skulle tex OA-14 kosta i butik i dag om de tillverkades fortfarande.
5. - Vad vi TYCKER att "Carlsson-ljudet" är värt jämfört med andra högtalare.
Blandar vi ihop dessa fall när vi diskuterar priser gör vi prisbilden bara förvirrad.
Vi riskerar också att lura både oss själva och potentiella "säljare". Jag tycker att begärda priser från vissa "säljare" tyder på detta ! Vissa säljare verkar att ha svårt att skilja på fallet 1. och 4. vilket jag tycker är synd.
Kom också ihåg att Carlsson-högtalarna förmodligen såldes i 100.000-tals exemplar (
Red. får rätta mig här).
Det måste rimligen finnas många 10.000-tals par, mer eller mindre trasiga, fortfarande stående i de svenska (folk-)hemmen. Visserligen har säkert många par fått åka till tippen i egenskap av trasiga, oanvändbara och omoderna, men det borde egentligen inte vara någon brist på potentiella köpobjekt.
Det är nog tyvärr främst vi köpare som bidrar till att trissa upp priserna, genom att inte skilja mellan fall 1. och 4. men kanske framför allt fallet 5. !
MVH,
/Erland