byte av terminal under OA14, vad välja ???
-
hammonddme100
- (90+ posts)

byte av terminal under OA14, vad välja ???
Har för mig att jag läst här nånstans om byte av högtalarterminalen ( 2pol Din )
under OA14, men hittar det inte igen, och undrar således vad man bör ersätta denna med ?
Tips?
Ersättningskit?
Förslag ?
under OA14, men hittar det inte igen, och undrar således vad man bör ersätta denna med ?
Tips?
Ersättningskit?
Förslag ?
jag har själv använt mig av en hålsåg på 52mm från clasohlson och använt mig av en försänkt 2 polig för bananer förberedd terminal som är limmad / tätat med tremco pl400 . funkar ypperligt bra.
stolt far till ebba 7år
- mina carlsson -
oa12.3 (nylack. , svarta , kopparfärg på emblem, nya dekaler, kabelterminaler monterade)
- fd carlsson -
oa11 (nylack. , vita , specialare av mig oa14 med endast en ct62 monterad , söker fler ct62 , nya uppmätta matchade b65 basar)
oa14 (svart fanér, omkantade basar, kabelterminaler monterade, sålda till underpris)
od11.3 (nylack. , svarta , kabelterminaler monterade , sålda till nära vän för struntsumma)
oa5k (jakaranda, fina hembyggen, ena högtalaren stulen, den andra gavs bort)
- mina carlsson -
oa12.3 (nylack. , svarta , kopparfärg på emblem, nya dekaler, kabelterminaler monterade)
- fd carlsson -
oa11 (nylack. , vita , specialare av mig oa14 med endast en ct62 monterad , söker fler ct62 , nya uppmätta matchade b65 basar)
oa14 (svart fanér, omkantade basar, kabelterminaler monterade, sålda till underpris)
od11.3 (nylack. , svarta , kabelterminaler monterade , sålda till nära vän för struntsumma)
-
hammonddme100
- (90+ posts)

-
-distortion-
- (515+ posts)

Re: byte av terminal under OA14, vad välja ???
Enklaste lösningen verkar vara dessa från biltema..
http://www.biltema.se/products/product. ... emId=45509
Bara att borra ett par hål och skruva i. Billiga, knappt nån åverkan på baffeln, smidiga och inte så fula.
..om de är tillräckligt långa förstås.
//Fred
http://www.biltema.se/products/product. ... emId=45509
Bara att borra ett par hål och skruva i. Billiga, knappt nån åverkan på baffeln, smidiga och inte så fula.
..om de är tillräckligt långa förstås.
//Fred
piP frampå
OA14 där bak
OA14 där bak
Biltemakontakterna blir svåra att få fast,man kommer
inte åt att skruva från insidan
/s.b 8)
inte åt att skruva från insidan
/s.b 8)
Mina leksaker:
REGA Planar 3
Hegel Röst
2 stycken Audion Silvernight MKII/b 300B eller 2A3
Carlsson OA52.2
Carlsson OA51
Sonab OD11.senaste version
REGA Planar 3
Hegel Röst
2 stycken Audion Silvernight MKII/b 300B eller 2A3
Carlsson OA52.2
Carlsson OA51
Sonab OD11.senaste version
för att se den terminaltyp jag använder mig av så gå in på hifikit.se och sök på ANP 5
jag tätar som agt med pl400 hela vägen runt så chansen att det ska läcka är obefinttlig.
terminalen är ganska precis på millimetern lika tjock som baffeln så den hamnar precis som den ska så den förändrar inte volymen på något sätt.
detta är helt klart det smidigaste sätt jag sett då högtalarkabeln naturligt blir lutande och man kan använda sig av bananer mycket spidigt.
detta är ju något man inte kan göra om man använder sig av biltemas "raka"
jag tätar som agt med pl400 hela vägen runt så chansen att det ska läcka är obefinttlig.
terminalen är ganska precis på millimetern lika tjock som baffeln så den hamnar precis som den ska så den förändrar inte volymen på något sätt.
detta är helt klart det smidigaste sätt jag sett då högtalarkabeln naturligt blir lutande och man kan använda sig av bananer mycket spidigt.
detta är ju något man inte kan göra om man använder sig av biltemas "raka"
stolt far till ebba 7år
- mina carlsson -
- fd carlsson -
- mina carlsson -
- fd carlsson -
-
-distortion-
- (515+ posts)

Just ja! Tänkte OA116 jag..s.b @ Thu Dec 30, 2004 7:21 pm wrote:Biltemakontakterna blir svåra att få fast,man kommer
inte åt att skruva från insidan![]()
piP frampå
OA14 där bak
OA14 där bak
Tja ba!
Jag tog ANP 5 från HIFI KIT Nr: 5587 för 28 kr/st.
Blev både snyggt och bra. Tar både "banan, skalad sladd eller nästan hur/vad du vill".
Ett hål bara, bakom porten. Inga problem - lätt som en plätt.
Jag vet att fllera gjort så, å är belåtna.
Ha de
TÄÄÄÄÄND!!!!!
Jag tog ANP 5 från HIFI KIT Nr: 5587 för 28 kr/st.
Blev både snyggt och bra. Tar både "banan, skalad sladd eller nästan hur/vad du vill".
Ett hål bara, bakom porten. Inga problem - lätt som en plätt.
Jag vet att fllera gjort så, å är belåtna.
Ha de
TÄÄÄÄÄND!!!!!
jag tänker ta dom från Biltema och sätta i en vinkel längst bak på lådan i botten.. de tror jag blir bra 
Hur tänker du då dra sladden
Utanpå och in i röret som förr??
Det är väl inget bra förslag
eller borra hål och dra upp där-bak/bökigt :?
Utanpå och in i röret som förr??
Det är väl inget bra förslag