Popbox renovering/uppgradering/?

För er som vill modda och renovera på egen hand.
For those of you who whish to mod and renovate by yourself.
s.b
(695+ posts)
(695+ posts)

Re: Popbox renovering/uppgradering/?

Post by s.b »

det finns ett par OD11or på http://www.tradera.com/category/auctionlist_catid_1703
det finns även OA12,OA14 och OA116

/s.b 8)
Mina leksaker:
REGA Planar 3
Hegel Röst
2 stycken Audion Silvernight MKII/b 300B eller 2A3

Carlsson OA52.2
Carlsson OA51
Sonab OD11.senaste version
Per Gulbrandsen
Chief Editor
Chief Editor

Post by Per Gulbrandsen »

Hej igen!
Vet inte om jag fattar era skriverier rätt om vattendopning av 9710 men det låter fel i mina öron. Om det innebär att ni dopar/impregnerar konen med någon cellulosablandning så ändras ju hela elementets karaktäristik och då är det ingen 9710 längre. Om ni bara blöter ner kanterna lite med vatten så innebär det i värsta fall att ni bara förstärker de skevheter och bubblor som åldrandet orsakat.

Men det är också möjligt att ni syftar på en metod som jag inte känner till och som kan ha fördelar - berätta gärna mer i så fall!

INTE SPINDELN
Dock, detta vill jag ha sagt först:
Det är inte spindeln det är fel på när elementkonen hänger - det är kanten!

D.v.s. spindeln ska inte åtgärdas. Det enda som ska behövas göras på en hängig 9710 är att man behandlar den veckade pappkanten med coating, t ex tunn cykelsolution. Inget annat.
Gör det och låt er fascineras av vad som inträffar: Konen reser sig och står styv och ståndaktig egen -detta är högtalarkonernas egen THIS POST HAS BEEN IDENTIFIED AS <b>***SPAM***</b> - DO NOT CLICK ON ANY OF THE LINKS!

Lämna alltså helst konen orörd så länge som det bara går - liksom spindeln.
Och hjälper inte coatingen för att sprickorna blivit för stora och ni inte klarar rispapperstricket (se sajten) så är sista chansen skumkantsmontering.
Per Gulbrandsen
Founder & Chief Editor
http://www.carlssonplanet.com
phon
(245+ posts)
(245+ posts)

Post by phon »

Känner mig lite skyldig som nämnde vatten tidigare. Jag slabbade på vatten på både kant och spindel, lät torka under mekanisk påverkan för att hålla konen på rätt plats, det verkar ha fungerat.

Mätte en av högtalarna senast i eftermiddags och den är fortfarande likadan. Jag blötte inte själva konen, och jag använde rent vatten.  

Min ide var att det skulle fungera lite som japanpapper på modellflygplan, där duschar man på vatten så spänner pappret sig.  

Kanske du har rätt i att man skall låta bli spindeln. Har själv inte undersökt om den har med nedhänget att göra, men den borde väl inte vara helt opåverkad heller antar jag.

Solution skulle jag inte använda, dels luktar det förskräckligt, dels tycker jag att det är alldeles för tjockt, dels kanske lösningsmedlet löser upp kanten, i vart fall om det är en skumkant.  

Har använt vattenbaserad Casco 2916 både för att limma kanter och att förstärka  befintliga skumkanter som börjar visa tecken på förfall.  Jag penslar då på det med en liten "vattenfärgspensel" och får en gummikant på skum.  Tre-fyra lager brukar jag lägga på med tork mellan varje.
För många Carlsson är inte nog.
Gubben
(1+ posts)
(1+ posts)

Post by Gubben »

Jag trodde först att det var spindeln som var orsaken, men det blev inte bra förrän jag strök solution på kanten. den solutionen jag använde till första elementet verkade stanna på ytan, men den som jag köpte hos Biltema sögs in och liksom impregnerade kanten, verkar mycket bättre.
För att få första bra fick jag stryka baksidan med den nya solutionen.

Nu spelar i alla fall popboxarna igen, låter som förr tycker jag. Jag pajade en diskant så jag måste byta. Såg att det fanns beg. MT24HFC till salu, är väl strået bättre än MT20.

Det blir nog ingen ombyggnad av popboxarna.

Om jag får ordning på Carlssonbasarna funderar jag på att bygga nåt liknande  OD11. Någon som har några tips :?:

Väldigt intressant forum tack alla eldsjälar :!:  :!:

/Karl-Magnus
Post Reply