Köpte nyligen lite gamla luxorprylar, högtalarkontakterna var dock avklippta och jag köpte därför några nya på Clas ohlson. Men hur ska de monteras? Vilken pinne på kontakten är + resp - alt. röd resp svart? Inuti Högtalarna är ett av kabelfästena markerade med en röd prick. Troligen + då, men ska denna kopplas till den lilla pinnen på kontakten eller den flata lite större?
tack på förhand /Erik
Bifogar lite bilder, visst är de vackra, recivern och skivspelaren, 150 spänn på loppis. Lite teakolja och de var som nya!
Hur koppla gamla högtalarkontakter?
- Roland Storm
- Valued Contributor
Re: Hur koppla gamla högtalarkontakter?
Hej, jag ställde själv denna fråga i en annan tråd och fick svaret att:
Runda pinnen är plus +
Platta pinnen (som ser ut som ett minustecken) är minus -
Jättelätt att komma ihåg tycker jag,
Roland
Runda pinnen är plus +
Platta pinnen (som ser ut som ett minustecken) är minus -
Jättelätt att komma ihåg tycker jag,
Roland
OA52, OA51, OA50
OA2212, OA116, OA14, OA12, OD11
Kolboxen, OA6, OA6-2, OA5, OA5K, OA5-2, OA4, OA4-2, V-1, Popboxen
Stig Carlssons egna prototyplådor till OA2212 och OA116
Sonab R7000, R4000, R4000-2, R4000-3, P4000, R3000, R2000, Sonab Cambridge P50, Sonab C-500, Sonab 85S, Sonab H10
OA2212, OA116, OA14, OA12, OD11
Kolboxen, OA6, OA6-2, OA5, OA5K, OA5-2, OA4, OA4-2, V-1, Popboxen
Stig Carlssons egna prototyplådor till OA2212 och OA116
Sonab R7000, R4000, R4000-2, R4000-3, P4000, R3000, R2000, Sonab Cambridge P50, Sonab C-500, Sonab 85S, Sonab H10
-
Martin Dellstig
- Co-Editor

Hej!
Precis som Roland säger.
Bra info om olika kontakter finns i ELFA katalogen på de gröna sidorna.
Plus brukar markeras med en röd prick.
Med vänlig hälsning
Martin
Precis som Roland säger.
Bra info om olika kontakter finns i ELFA katalogen på de gröna sidorna.
Plus brukar markeras med en röd prick.
Med vänlig hälsning
Martin
Jag vet inte, vet du?
Det spelar ju egentligen ingen roll så länge du gör likadant på båda högtalarna.
Elektrofon Tonträff (vit)
OA-5K typ 1 (valnöt)
OA-6 typ 2 (teak)
OA-14 (svarta)
OA-5K typ 1 (valnöt)
OA-6 typ 2 (teak)
OA-14 (svarta)
Ok, då vet jag. tack för svaren.
Men att det kvittar så länge man gör samma på bägge högtalarna kan väl inte stämma? Har hört att det ska resultera basförlust...
Men att det kvittar så länge man gör samma på bägge högtalarna kan väl inte stämma? Har hört att det ska resultera basförlust...
Det är alltid bra att hålla sig till standard, så vet alla efteråt hur det är kopplat.
Om man skulle koppla olika på vänster och höger, så märks detta speciellt på baselementen, när det ena går ut - går det andra in. Det är då de tar ut varandra och minskar basen. Kopplar man fel men lika, får man inte samma problem.
Att koppla olika kan vara ett finurligt sätt att spela in nya element utan att störa grannarna. Man kan till och med ställa lådorna nära varandra och få ännu mer utsläckning och minskad bas.
Annars är det bra att köra som vanligt.
/Martin
Om man skulle koppla olika på vänster och höger, så märks detta speciellt på baselementen, när det ena går ut - går det andra in. Det är då de tar ut varandra och minskar basen. Kopplar man fel men lika, får man inte samma problem.
Att koppla olika kan vara ett finurligt sätt att spela in nya element utan att störa grannarna. Man kan till och med ställa lådorna nära varandra och få ännu mer utsläckning och minskad bas.
Annars är det bra att köra som vanligt.
/Martin
Edison Triod, JBL L-166, Tandberg Huldra 10, TR-1000, TR-200, TB-641x, TB-841
Dual 701, Dual 704, Dual 1019, Lenco L75, ClearAudio RIIA
Dual 701, Dual 704, Dual 1019, Lenco L75, ClearAudio RIIA