Möblering OA50 / 58
Re: Möblering OA50 / 58
nagref
avsikten med den låga placeringen av mellanregistret var väl just att kunna und-
vika reflexer som inte hade dämpats ut.tyvärr lyckades inte det fullt ut,så dämpar
man inte golvet så får man störande reflexer.
dock var ju OA52 den modell som SC var mest nöjd med,men han hade väl tjocka
mattor.
det är ju dock relativt lätt att lyfta upp högtalaren c:a 30cm.
när det gäller designen är min personliga uppfattning att OA51 och OA52 knappast
har ngn medtävlare.
jörgen
avsikten med den låga placeringen av mellanregistret var väl just att kunna und-
vika reflexer som inte hade dämpats ut.tyvärr lyckades inte det fullt ut,så dämpar
man inte golvet så får man störande reflexer.
dock var ju OA52 den modell som SC var mest nöjd med,men han hade väl tjocka
mattor.
det är ju dock relativt lätt att lyfta upp högtalaren c:a 30cm.
när det gäller designen är min personliga uppfattning att OA51 och OA52 knappast
har ngn medtävlare.
jörgen
Nuvarande högtalare:
OD11,OA12,OA14,OA52,under flera år även OA116
Kringutrustning:
Accuphase E210A, Accuphase DP55, Sansui TU-X301i. Technics 1210 MkII med OM/Digitrac SE och Audio Technica AT11/ATS12S Shibata
Kringutrustning:
Accuphase E210A, Accuphase DP55, Sansui TU-X301i. Technics 1210 MkII med OM/Digitrac SE och Audio Technica AT11/ATS12S Shibata
- Stefan Björklund
- (1235+ posts)

Allt är ju som sagt rumsberoende...
Dock kan jag säga att jag har i alla rum jag provat båda (3 st) haft ett enklare jobb att få ett homogent ljud med OA58 jmf. med OA50.2 (bortsett från OA58 företräden i diskantområdet, med OA50.3 är ju denna skillnad borta...)
OA50.2 låter lätt tunn om man inte får till det med placeringen...
OA58'ans känslighet för rum lir ganska tydlig på t ex HiFi-punkten där den inte alls presterar lika bra som i hemmiljö, rummet är på ca 50 kvm med 3.5 m till tak ocjh som om inte detta var nog så är taket "sänkt" till 3.30 och helt täckt med akustikdämpningsplattor (obra)...
Dock kan jag säga att jag har i alla rum jag provat båda (3 st) haft ett enklare jobb att få ett homogent ljud med OA58 jmf. med OA50.2 (bortsett från OA58 företräden i diskantområdet, med OA50.3 är ju denna skillnad borta...)
OA50.2 låter lätt tunn om man inte får till det med placeringen...
OA58'ans känslighet för rum lir ganska tydlig på t ex HiFi-punkten där den inte alls presterar lika bra som i hemmiljö, rummet är på ca 50 kvm med 3.5 m till tak ocjh som om inte detta var nog så är taket "sänkt" till 3.30 och helt täckt med akustikdämpningsplattor (obra)...
CarlssonPlanet Moderator Team Leader
Spelar på Larsen och Carlsson
Spelar på Larsen och Carlsson
-
-distortion-
- (515+ posts)

Ser ut på bilderna på oa58 som den har mindre lutning uppåt, antagligen för att den är högre. Elementena på 70-talarna är ju också mer framvinklade på dom högre modellerna.
-
John Larsen
- (1+ posts)

Hej
Jag har varit ute på många konstiga ställen och "demat" OA-58 och aldrig upplevt
det du eller andra påstår. För mig upplevs dem lika lätta att placera. OA-högtalarna är för den som inte vill krångla med tidsödande högtalaruppställningar. Mot vägg dock ej i hörn och ett rimligt avstånd mellan Högtalarna i förhållande till lyssningsplats, tuta och kör. Enklare kandet inte vara.
MVH
Larsen Hifi / John Larsen
Jag har varit ute på många konstiga ställen och "demat" OA-58 och aldrig upplevt
det du eller andra påstår. För mig upplevs dem lika lätta att placera. OA-högtalarna är för den som inte vill krångla med tidsödande högtalaruppställningar. Mot vägg dock ej i hörn och ett rimligt avstånd mellan Högtalarna i förhållande till lyssningsplats, tuta och kör. Enklare kandet inte vara.
MVH
Larsen Hifi / John Larsen
-
-distortion-
- (515+ posts)

De borde ju vara lika enkla/svåra att placera eftersom det finns så mycket likheter mellan lådorna, men en klar förbättring är att få upp OA50 en bit.
Nu står mina OA50 på OD11orna, baffelns höjd blir då precis samma som OA58. Jag har lyssnat så ett bra tag. Skillnaden i ljud är, förotum 30cm högre ljudbild, betydligt tydligare mittpunkt och en klar skillnad i mellanregistret från vänster högtalare - förmodligen mindre golvreflexer (brist på mattor).
Det blir nog ett par OA58 så snart de kommer ut på beg.marknaden, de verkar ju passa mycket bättre i alla fall i mitt rum och kostnaden att uppgradera till .3 är lite i överkant.
Nu står mina OA50 på OD11orna, baffelns höjd blir då precis samma som OA58. Jag har lyssnat så ett bra tag. Skillnaden i ljud är, förotum 30cm högre ljudbild, betydligt tydligare mittpunkt och en klar skillnad i mellanregistret från vänster högtalare - förmodligen mindre golvreflexer (brist på mattor).
Det blir nog ett par OA58 så snart de kommer ut på beg.marknaden, de verkar ju passa mycket bättre i alla fall i mitt rum och kostnaden att uppgradera till .3 är lite i överkant.
piP frampå
OA14 där bak
OA14 där bak
Konstigt.. jag får sämre mittpunkt och knappt någon bas när jag ställer upp mina på nåt, mina låter alltså klart mycke bättre på golvet.
visserligen gäller denna tråd OA50 men kan inflika att mina OA52 är upplyfta c:a
30cm och låter hos mig mycket bättre än på golvet.basen är ren och stark och
mellanregistret bättre definierat.
jörgen
jörgen
Nuvarande högtalare:
Kringutrustning:
Kringutrustning:
Nyfiken på vad du har ställt dem på?Jörgen @ Sat Mar 19, 2005 5:01 pm wrote:visserligen gäller denna tråd OA50 men kan inflika att mina OA52 är upplyfta c:a
jörgen
tillfälligt står de på tillkapade 2" reglar,6st.
ju stadigare ju bättre.
jörgen
ju stadigare ju bättre.
jörgen
Nuvarande högtalare:
Kringutrustning:
Kringutrustning: