Uppgradering av OA5?

För er som vill modda och renovera på egen hand.
For those of you who whish to mod and renovate by yourself.
berma
(75+ posts)
(75+ posts)

Re: Uppgradering av OA5?

Post by berma »

Yes! Intressant. Jag var inne på lite samma linje, men hade egentligen gett upp om OA5, väntar med spänning på en utvärdering.
Högtalare:OA14, OA14.2Y, OA5-I,OA5-II, DIY-OD11/OA50-hybrid
mapem
(90+ posts)
(90+ posts)

Post by mapem »

Spännande! Kanske kan tillämpas på popboxar också, i princip samma högtalare med samma filter vad jag vet. Kan nämna att jag under en period hade klistrat filt på baffeln och lade små "kuddar" i bakkant under gallret mot väggen. Detta gjorde ljudet lite mer behagligt. Men jag återställde popboxarna till original senare, när jag slutade använda dem. Ytterligare senare gjorde jag ett nytt försök att använda dem och bytte diskanterna till ct62. Föranleder detta någon ändring av filtret? (Jag ändrade inget) Jag blev inte nöjd, utan högtalarna ingår åter i "materialreserven". Men om det föreslagna filtret fungerar som tänkt kanske man ska lyfta upp dem ur källaren igen?
ossint
(125+ posts)
(125+ posts)

Post by ossint »

berma @ 2005-03-15 wrote:Yes! Intressant. Jag var inne på lite samma linje, men hade egentligen gett upp om OA5, väntar med spänning på en utvärdering.
Nåja, varför inte delta aktivt, du startade ju tråden om jag inte missminner mig! Två som försöker gör ju att den statistiska säkerheten säkerställs, tills en blindtest kan ordnas. Själv har jag fortfarande inte tillgång till mina OA-5:or förren tidigast i slutet av April.
Med vänliga hälsningar,
Peter
berma
(75+ posts)
(75+ posts)

Post by berma »

ossint @ Tue 15 Mar, 2005 wrote:
berma @ 2005-03-15 wrote:Yes! Intressant. Jag var inne på lite samma linje, men hade egentligen gett upp om OA5, väntar med spänning på en utvärdering.
Nåja, varför inte delta aktivt, du startade ju tråden om jag inte missminner mig! Två som försöker gör ju att den statistiska säkerheten säkerställs, tills en blindtest kan ordnas. Själv har jag fortfarande inte tillgång till mina OA-5:or förren tidigast i slutet av April.
OK,  jag ska testa, får väl åka och köpa lite komponenter då...

(... och jag som pexis börjat å mecka me ett par OA14  :?, med dom kan ju vänta  :wink: )
Roland Storm
Valued Contributor

Post by Roland Storm »

ossint @ Tue 15 Mar, 2005 wrote: Det skulle vara roligt att se en "frekvenskurva" av en OA-5 II ur hifihandboken. Har sökt men inte hittat och äger inte någon hifihandbok heller.
Ur Stereo HiFi handboken 1973.

Roland
Attachments
OA5 typ 2. Stereo HiFi Handboken 1973
OA5 typ 2. Stereo HiFi Handboken 1973
OA-5 typ 2, Stereo HiFi Handboken 1973_70.JPG (75.25 KiB) Viewed 4813 times
OA52, OA51, OA50
OA2212, OA116, OA14, OA12, OD11
Kolboxen, OA6, OA6-2, OA5, OA5K, OA5-2, OA4, OA4-2, V-1, Popboxen
Stig Carlssons egna prototyplådor till OA2212 och OA116
Sonab R7000, R4000, R4000-2, R4000-3, P4000, R3000, R2000, Sonab Cambridge P50, Sonab C-500, Sonab 85S, Sonab H10
phon
(245+ posts)
(245+ posts)

Post by phon »

Haha, det är bra att prova själv.  Mitt antagande kanske är helt fel.  Tänk om det är tvärtom, 9710 låter himmelsk vid runt 2-4k men diskanterna låter hemskt?   Då kanske man skall höja delningen istället?  berma, du kan ju koppla ur diskanterna och köra 9710 bredband utan filterdrossel och lyssna om du känner igen det (o-) ljud du inte vill ha.  Det är ett väldigt gratis sätt att prova.
För många Carlsson är inte nog.
berma
(75+ posts)
(75+ posts)

Post by berma »

phon @ Wed 16 Mar, 2005 wrote:Hjälp!  Tänk om det är tvärtom, 9710 låter himmelsk vid runt 2-4k men diskanterna låter hemskt?  Mitt antagande kanske är helt fel.  Då kanske man skall höja delningen istället?  berma, du kan ju koppla ur diskanterna och köra 9710 bredband utan filterdrossel och lyssna om du känner igen det (o-) ljud du inte vill ha.  Det är väldigt gratis att prova.
Börjar du få kalla fötter?

Ja, jag ska försöka reda ut vad som är fel, mina element kanske är slut eller om det är något annat fel.

Jag börjar också bli lite förbryllad, jag har ett Voight horn med en 9710:a och en Philips dome diskant (kanske AD0163?) via en 10 uF konding, ger väl  en delning på ca. 2kHz / 6dB. 9710:an går utan delning som bredbandselement.

Hur låter den? Jovars, jag lyssnade flera timmar i går kväll (samtidigt som jag skrapade bort trasiga skumkanter från ett par SC165). Jag tycker att den låter helt OK, det är verkligen inte någon optimerad konstruktion, och verkligen inte något optimalt lyssningsrum men jag lyssnar hellre på den än på mina OA5 … eh, tror jag. Ljudet ovanför 2k domineras väl av diskantelementet eller om elementen kompletterar varandra? jag upplever i all fall inte den här vassheten som i OA5, dessutom trevlig fast bas trots ett väldigt litet rum.

Men…, jag ska ta och göra lite mer seriösa lyssningstester, och också testa och sänka delningsfrekvensen i OA5 enligt ditt förslag.
phon
(245+ posts)
(245+ posts)

Post by phon »

Nejdå, inga kalla fötter här.  Alla säger ju att 9710 låter vass, och har något upprepats tillräckligt många gånger så är det automatiskt sant.  Jag är så van vid ljudet så jag reagerar inte.  Har nog nåt inbyggt 9710-filter i öronen. Har inte några OA5 att prova filter på just nu. Mina ser ut såhär just nu:

Image

Mätte en trave MT20 diskanter idag, det var ju kul.  Ganska dämpad resonans runt 1600 eller så. Man skall nog inte dela mycket lägre än 2k på dom. Jag mätte mest för att testa mätutrustningen och nåt måste man ju mäta på.  Kanske tar en 9710 imorgon om jag hinner, vi får se.
lennart
(125+ posts)
(125+ posts)

Post by lennart »

Alltså... jag har kollat och vridit och vänt och funderat på det här med ett ersättningselement (basmellan) till OA5 II... Jag tror att det är helt omöjligt att idag hitta ett modernt element som passar. Sådana element som kan användas på det sättet tillverkas inte längre.

Hela konstruktionen bygger på de element som fanns på den tiden. SC gjorde det bästa som kunde göras av de taskiga elementen. Han utnyttjade och använde sig av elementens svaga sidor (med dagens mått mätt).

Har kollat runt bland Lowther- och Fostex-elementen. Inga av de verkar passa särskilt bra.
Några av Lowthers element har det rätta skriket i det övre mellanregistret för att det ska fungera att rikta elementet rakt uppåt, men de faller på allt annat. De är dessutom mycket svåra att klämma in i basreflexkonstruktioner, men det går att göra med några av deras element om man är tjurig och mycket kunnig. Resultatet kommer dock inte att bli "Carlsson-godkänt".
Fostex har några få element som KANSKE kan passa om man inte är så noga med resultatet. Med "resultatet" menar jag låg kvalitet, hög dist och låg effekttålighet.
Lowther och Fostex är i första hand tillverkade för att vara hornladdade.

Det är omöjligt att hitta ersättningselement till OA5, iallafall om man vill vara modellen trogen. Det bästa är att skapa en helt ny OA5 från scratch som utgår från de element som finns idag.
Allt som inte låter bra låter dåligt...
phon
(245+ posts)
(245+ posts)

Post by phon »

Det finns fortfarande element med "rätt" ljud, jag köpte ett häromdagen.   Philips AD70631M med dubbelkon och allt.  "Rätt" verkningsgrad också, och man riktar det lämpligen uppåt. Dessvärre 4 ohm, men dessbättre bara halva konarean mot 9710, så två stycken bredvid varandra blir väl bra, och då blir det 8 ohm också.  Då får man en OA24 eller vad vi skall kalla den.  Sen fattas bara basdelen då, men den har jag ju redan byggt. AD70631, eller snarare en tidigare variant av den,  sitter i Mini-10 som drivs av en förstärkare med negativ utimpedans a la OA116, beskriven i R&T för länge sedan.  Det var väl KE Ståhl då också om jag inte missminner mig.

Image

Det här elementet, tillsammans med AD80800M4, är mina favoriter i bilsammanhang, de har jag haft i de flesta av mina bilar.  Man vill ju ha "rätt" ljud även i bilen.
Post Reply