Vilken modell skall man köpa?

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
Thor
(10+ posts)
(10+ posts)

Post by Thor »

Dynamic22:

Du har PM.
Thor
(10+ posts)
(10+ posts)

Re: Vilken modell skall man köpa?

Post by Thor »

Tänkte bara ge en liten uppdatering av mitt Carlsson sökande:

Jag köpte Dynamic22s OA14.2 för att få en liten smak av Carlsson-ljudet till en inte allt för stor kostnad, synd att lägga ner allt för mycket pengar om det visar sig inte passa mig. Jag blev ganska imponerad av vad dessa högtalare klarar av, men i mitt ganska stora rum så blev de lite tunna i ljudet, basen finns, fast och fin, men jag vill ha lite mer tryck för att bli nöjd. De kändes också lite för ljusa i diskanten, men det ordnar sig kanske om man uppdaterar filtret till .3.

Jag har även varit hemma hos danne och lyssnat på hans OA11.2 och OA52.3, mest var det för att se om 52orna skulle kunna vara modellen för mig. Jag tog även med mina OA14 för att jämföra.

Vi lyssnade först på 11orna, och man kan ju inte annat än bli imponerad av vilket ljud dessa små saker kan prestera! Nästa högtalare blev mina OA14. Här fick man ett lysande exempel på rummets betydelse, det var mycket bas! Inte alls lika tunna som hemma hos mig, men det blev å andra sidan lite för bumligt. Även här märktes dock att diskanten var för ljus.

Sist ut blev 52orna. Här märktes det att man klev upp en division i ljudkvalitet. Alla register spelar med rätt nivå, inget som sticker ut. Högtalarna spelade väldigt mjukt men ändå detaljerad och basen var bäst hittills.

Blev jag något klokare av det här då? Både ja och nej. OA52orna lät väldigt bra, men jag saknade kanske lite mer jävlar anamma, det blev lite för städat och tillbakalutat för min smak. Jag är även rädd för att mitt rum är i största laget(60 kvm öppen planslösning) för dom. Det bästa vore givetvis att låna hem ett par och testa, det blir kanske nästa steg.

Jag funderar på om inte OA116 eller rent av ett par 2212 skulle vara det rätta för mig och mitt stora rum, vad tror ni?

PS. Tack Danne för provlyssningen!
Post Reply