Spåna fram en DIY "carlsson"-center

För er som vill modda och renovera på egen hand.
For those of you who whish to mod and renovate by yourself.
lennart
(125+ posts)
(125+ posts)

Post by lennart »

OA51:an borde ju vara ganska lätt att stuka om till en center. Det är väl bara att banka om lådan lite så den blir en "monoversion" istället för en L eller R. Allt finns ju redan färdiguträknat och klart. Alla komponeneter finns. Basport finns klar osv. Det enda som möjligtvis måste till är en skärmning så att den går att ha under/ovanpå eller i närheten av TV:n.
Allt som inte låter bra låter dåligt...
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Jag är ingen guru på detta område men skall inte även 51an placeras "mot vägg"?
Mot vägg blir väl svårt på en TV?

Eller spelar detta ingen roll på en centerhögtalare?

Undrar

Martin
Erik Johansson
Valued Contributor

Post by Erik Johansson »

AVR7000 använder inte TV. :D

/Erik
lennart
(125+ posts)
(125+ posts)

Post by lennart »

Jo, 51:an ska plaseras mot vägg för att åstadkomma den önskade bashöjningen som väggen ger. Om man har en "vanlig" TV så borde det gå att placera den under TV:n mot väggen om TV:n placeras högre än vanligt. I annat fall borde högtalaren gå att plasera ovanpå TV:n mot väggen. Men jag vet inte vad som händer med ljudet om om högtalaren plaseras för högt eller för nära golvet... Jag antar att det är ogjort att få en exakt plasering från golvet... Jag vet inte heller om det är önskvärt eller ett krav att en center ska kunna återge samma djupa bas som sidosystemet.
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Skrapar generat med foten i golvet och erkänner att jag tappat bort att "AVR7000" ej använder vanlig TV.

Dock är frågorna som "Lennart" ställer de jag själv funderar på.

Det här med "mot vägg". Hur hög/bred/stum behöver väggen vara?
Kan en TV bänk med front vara "vägg"?

Jag har för mig att Red. hade plexiskärmar bakom ett par OD11 när jag fick hjälp med element i höstas.

Undrande och fortfarande lika förvirrad önskar jag er alla en trevlig helg.

Hälsningar

Martin
lennart
(125+ posts)
(125+ posts)

Post by lennart »

Jag måste erkänna att jag inte har gett TV:s varande en enda tanke i mina filosofier. Det enda jag har tänkt på är att det ska vara en center (dumma jag!)
Men om man inte har en vanlig TV utan istället en filmduk (som jag tror att "avr7000" har) så borde mina idéer inte vara helt knasiga. Men, å andra sidan så tror jag att en filmduk reflekterar ganska mycket ljud av höga frekvenser... Därför vore det kanske inte så bra att ha en "slags" Carlsson under en sådan duk??? Men man kan ju kanske skärma av överdelen på diskanten med filt á la OA52?
Men om man har en vanlig TV och vill placera centern på samma höjd och mot vägg som sidosystemet så måste jag tänka om och gå tillbaka till idéverkstan.
Stefan Björklund
(1235+ posts)
(1235+ posts)

Post by Stefan Björklund »

Jag tror säkert att en TV-bänk tillsammans med TV-frontytan ger ett tillräckligt "baffelstöd" för att ge ett korrekt om än lite tunnt ljud ur en Carlssonhögtalare...
Att ljudet blir lite "tunnt" spelar ingen roll om man ställer centerkanalen som "small" i hembioprocessorn...

Mvh

/Stefan
CarlssonPlanet Moderator Team Leader

Spelar på Larsen och Carlsson
CCL
(150+ posts)
(150+ posts)

Post by CCL »

Hej !
Blandar mig i leken. Jag tror att det är ganska onödigt att man måste ha en center som exakt samspelar klangvis med frontarna, bara marknadsföringssnack i affärerna. Även i verkligheten förändras ju ljudet då tex en talande person passerar igenom ett rum från ena till andra sidan. Jag har använt 52.3or som frontar och en uppgraderad OD11 som center med utmärkt resultat (även då jag lyssnar på en DTS 5.1 konsert). Om man dessutom ställer centern som small är det helt irrelevant precis som Stefan sa. Smaka på den...

// CCL
Mina grejor
Stereo:
OA14.3,Satori, CT62,vita
Pioneer SX 838 receiver
Pioneer SL 2000

OA12.3 + inre tratt, CT62, svarta (surr)
OA 52.3 Lyxfilter, svarta
QLN Signature, vita

Torpet:
OD11.3 + inre tratt, CT62, vita
lennart
(125+ posts)
(125+ posts)

Post by lennart »

Ja, OD11 är perfekt att stuka om till en center! Det är bara att vrida baffeln 45 grader. Eller att vrida en OD11 45 grader från väggen.
Eller?
lennart
(125+ posts)
(125+ posts)

Post by lennart »

CCL: Jo, marknadsföringssnack i butikerna har vi fått nog av... Vi känner till det! Jag kallar det skitsnack och spya av värsta sort. Fråga dem något och de svarar svävande med att: "Ja, det är bra, det beror på att den ackumalitiva energin som alstras i symetri med membranet sammanfaller med arean av baffeln och rumskoordinaterna..." Öhhh?

Men när det gäller Carlsson och det som han har lämnat efter sig så är det en helt annan grej. Det är liksom inte i samma division. Man kan lugnt säga att det är många divisioner högre!
Och när det gäller Carlsson så vet man egentligen inte vad den mannen tänkte sig och ville uppnå. Vi kan bara lyssna och se på det som han skapade, och kanske få en liten fingervisning om åt vilket håll han gick och menade.
Post Reply