OA 50 och LTS

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
Stefan Björklund
(1235+ posts)
(1235+ posts)

Re: OA 50 och LTS

Post by Stefan Björklund »

-distortion- wrote:
Blir halvgalen på 52ans problem med att ljudet sjunker ner mot golvet (där ju högtalaren står) så fort ett ljud panoreras till höger eller vänster.
Du får vänta in 3-vägaren...
Den har nog inte detta problem :)

Mvh
Stefan
CarlssonPlanet Moderator Team Leader

Spelar på Larsen och Carlsson
petern
(90+ posts)
(90+ posts)

Post by petern »

Tror ni inte att alla låga högtalare får en "lägre" ljudbild, i ett eller annat skede (eller alla) av musiken? Tyckte nog att 14 var lite "högre" än 50:an. Ska säga emot mig själv lite: Har 11:orna till en 32-tums platt-TV, sitter då ganska nära, där tänker jag inte på att högtalarna är på golvet. Är kanske allt bara en "hörvilla" när man har sina högtalare "nere" på golvnivå? Jag menar när man har en TV lite högre upp så kanske öronen luras med upp lite av det?
/Peter
snillet
(50+ posts)
(50+ posts)

Post by snillet »

petern wrote:Tror ni inte att alla låga högtalare får en "lägre" ljudbild, i ett eller annat skede (eller alla) av musiken? Tyckte nog att 14 var lite "högre" än 50:an. Ska säga emot mig själv lite: Har 11:orna till en 32-tums platt-TV, sitter då ganska nära, där tänker jag inte på att högtalarna är på golvet. Är kanske allt bara en "hörvilla" när man har sina högtalare "nere" på golvnivå? Jag menar när man har en TV lite högre upp så kanske öronen luras med upp lite av det?
/Peter
Bytte ju "frontarna" från 12:or till 50:or för ett litet tag sedan, och det blev helt plötsligt MYCKET k'nsligare med det uppspelade materialet.
12:orna spelar gärna med "hög" ljudkuliss oavsett kvalite på materialet, men det blir inte lika precist i höjd/bredd som med bra material på 50:orna, men på sämre material så känns det gärna som om det man hör kryper runt fotknölarna med 50:orna.

Min erfarenhet.
OA12 valnöt
MP1 Valnöt (surrounder i bion)
Försöker tänka ut en center i "låg profil" som matchar klangen.......svårt, skicka pm om du vet.
David82
(20+ posts)
(20+ posts)

Post by David82 »

[quote="Blir halvgalen på 52ans problem med att ljudet sjunker ner mot golvet (där ju högtalaren står) så fort ett ljud panoreras till höger eller vänster.[/quote]

Jag tycker att jag har ungefär samma problem fast på min OA14.3Y...fast hela tiden.
Equipment;
OA50 (svarta med B65-oa)
OA-14.3Y (Bas:SC 165 typ 4)(Diskant troligen CT62) TEAK
OA-12 (original element med ny elektronik)
Cambridge Audio Azur 540R (kör som försteg)
Technics SA-TX50 (kör som slutsteg)
Cambridge Audio Azur DVD 540d SVART
Stationär Minidisc SVART
Stefan Björklund
(1235+ posts)
(1235+ posts)

Post by Stefan Björklund »

Placering?
Och möbler etc. runt om?

Mvh
Stefan
CarlssonPlanet Moderator Team Leader

Spelar på Larsen och Carlsson
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Sjunker den ned hela tiden är det något som inte är bra.
Fast har du kollat "Placeboeffekten"?

Ögat har en tendens att lura hjärnan.

Testa och sätt dig på plats, sluta ögonen och peka ut ljuden så får du se om det är placebo eller ej.

Med vänlig hälsning

Martin
Jag vet inte, vet du?
Tyko
(285+ posts)
(285+ posts)

Post by Tyko »

Ja, det där är helt klart mycket placeboeffekt. När jag blundar kommer jag ibland på mig själv med att sitta med nacken alltmer bakåtböjd för att rikta uppmärksamheten därifrån ljudet upplevs komma från mina OA52.3.
Jag upplever också oa52.3 som mycket mer exakta än fd mina oa14(.3), på gott och ont. Carlssons senare skapelser är ju kända för att vara obarmhärtiga mot materialet dom återger. Dåliga inspelningar blir dåliga helt enkelt medans bra inspelningar kan växa enormt. Ett fenomen jag upplever extra bra med oa52.3 är att på samma inspelning kan man höra ljudet från en elgitarr komma från golvet där förstärkaren stod vid inspelningen och samtidigt hör man sångarens röst från munhöjd.

Det är inte bara basen som är bättre på oa52:orna (bra bas förresten.....cervinvega har också mer bas...) utan även mellanregistret kommer från samma element som är ett helt annat i oa52 jämfört med oa50. Sedan skiljer dom flesta andra detaljer också. Är väl mest bara elementplaceringen och diskanelementet som är lika....
http://www.runessonguitars.com

Mina högtalare:
OA52.3 (bokfaner)+Sentec pa9 & Sc9, Thorens TD145, Pioneer dv-757
OD11 jakaranda (uppgrad enl CP)+ Denon m33
Post Reply