Stig Carlsson vs LTS, vem har rätt ?

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
Nitty Gritty
(50+ posts)
(50+ posts)

Re: Stig Carlsson vs LTS, vem har rätt ?

Post by Nitty Gritty »

Martin Dellstig wrote:Hej igen!

Observera bara att Sonab skriver bör inte överstiga ett Ohm.

Skall du byta/köpa nya kablar tycker jag att EKK enligt LTS är ett utmärkt val, man kan ju göra dem snyggare om man vill förstås...
Däremot tycker jag inte att du behöver bry dig om konjugatlänken som de skriver om någonstans.

Kika lite på "DIY Högtalarkablar" samt även "Bygg LTS lågimpediva högtalarkabel" Den sista är den med konjugatlänken.

Med vänlig hälsning

Martin
Hej, Nej !
LTS i all ära, men här är det fråga om två olika saker, Stig skrev att upp till 42 meter kunde 2 x 1,5 mm² och det duger gott för mig, men vad jag aldrig har läst något om är vilken typ av kabel EKK eller RKK eller . . . . . . . som skall brukas. Här börjar det lukta smak och tycke . . . . . . Stig eller Sonab tecknade väl aldrig ner detta någonstans? Eller?

Å andra sidan LTS anger 4 x 2,5 mm² vid 14 meter, bra så, men vad skall då TLS hänvisa till att bruka vid 35 meter ?

Nitty Gritty
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Sonab skriver ju "vanlig nätsladd", det borde ju innebära SKX eller RKX antar jag.
Sådan är ju mer flexibel än EKK, EKK är ju med enkelledare och "lampsladd" har ju flera kardeler och är därmed mjukare.

Jag hoppas inte du behöver ha den 35 meter bara!
Det är väl då handlarna brukar rekommendera försteg och separata monoblock.

Med vänlig hälsning

Martin
Jag vet inte, vet du?
Nitty Gritty
(50+ posts)
(50+ posts)

Post by Nitty Gritty »

Hej Martin
Vad handlarna rekommenderar, är väl ändå inte av intresse, de är ju som bekant "handlare/nasare".

Det som är av intresse kan ju vara just den frågan som jag ställde;
LTS anger 4 x 2,5 mm² vid 14 meter men vad skall då LTS hänvisa till att bruka vid 35 meter ?
Stig och Sonab har redan angett en kabel för denna längd, vad anger/anser LTS?

Var skriver Sonab "vanlig nätsladd" (t.ex i bruksanvisningen till OA-2212) ?
Det enda som hänvisas i stycket "Tillverkning av högtalarkablar" är gällande fasriktigheten med följande lydelse; "Detta underlättas, om en s k polariserad två-ledare används," förvisso finns där andra bruksanvisningar som Sonab gett ut, men som ref har jag "bara" bruksanvisningen till OA-2212:an.

edit: (Martin, du hade rätt, i pamfletten till OA-12/-14 står det "vanlig nätsladd", texten är således ändrad till utgivningen av bruksanvisningen till OA-2212 eller så var det inte så noga när det gällde budget högtalarna).

Nitty Gritty

(Förresten, var det inte under någon period (70-talet och 80-talet) som "handlarna" angav att mellan monoblocken och högtalarna fick inte högtalarkabeln överskrida 1meter?)
Post Reply