Ingen bas i min högra OA12
Re: Ingen bas i min högra OA12
Då har kanske spolen gått åt skogen, eller så
har nån av trådarna från kontaktblecket lossnat
har nån av trådarna från kontaktblecket lossnat
Mina leksaker:
REGA Planar 3
Hegel Röst
2 stycken Audion Silvernight MKII/b 300B eller 2A3
Carlsson OA52.2
Carlsson OA51
Sonab OD11.senaste version
REGA Planar 3
Hegel Röst
2 stycken Audion Silvernight MKII/b 300B eller 2A3
Carlsson OA52.2
Carlsson OA51
Sonab OD11.senaste version
Spolen kan vara hel.
Har du inget lägre område än 20k på multimetern?
Din indikering av 0,01kohm är ju så rätt det kan bli på det området (0,01kohm = 10 ohm, d.v.s. mycket nära 8).
200 ohm är lämpligt läge på multimetern, vad får du för mätvärde då?
Din indikering av 0,01kohm är ju så rätt det kan bli på det området (0,01kohm = 10 ohm, d.v.s. mycket nära 8).
/Lennart
OA52.2+Isoda mm (vita), OA52.LE under modifiering (vita), 4 st. OB52 (vita), OD-11 B65+CT62 (teak)
OA52.2+Isoda mm (vita), OA52.LE under modifiering (vita), 4 st. OB52 (vita), OD-11 B65+CT62 (teak)
Ja, som jag skrev i första inlägget har jag ingen koll på det tekniskalennartj wrote:Spolen kan vara hel.
Mätaren visar:
på 2000k: 000
på 200k: 00,0
på 20k: 0,01
på 2000: 007
på 200: 06,9 <--- uppdaterat med kommat på rätt ställe
Tacksam för all hjälp
Last edited by tzw on Mon 16 Feb 2009, 12:44, edited 1 time in total.
När du svarade i fredags kl. 12:59, hade du lött loss anslutningarna från delningsfiltret till baselmentet då, när du provade att ansluta från förstärkaren direkt till basen?
Troligen inte, vid närmare eftertanke, jag tror du nämnde att diskanterna spelade.
Prova nu, att ansluta förstärkaren till baselementet helt löst, jag tror det fungerar!
Jag misstänker att det blivit kortslutning i en kondensator i delningsfiltret, som är mycket billigare att byta ut än baselementet.
Nu hoppas jag Martin, eller någon annan kan guida dig vidare för jag har inte koll på hur komponenterna sitter i ditt delningsfilter.
Troligen inte, vid närmare eftertanke, jag tror du nämnde att diskanterna spelade.
Prova nu, att ansluta förstärkaren till baselementet helt löst, jag tror det fungerar!
Jag misstänker att det blivit kortslutning i en kondensator i delningsfiltret, som är mycket billigare att byta ut än baselementet.
Nu hoppas jag Martin, eller någon annan kan guida dig vidare för jag har inte koll på hur komponenterna sitter i ditt delningsfilter.
/Lennart
Hej
Om du har kopplat loss anslutningarna till elementet och du får ett värde som 0,72 på 200 området är det som att en del av spolen skulle vara bortkopplad. Jag skulle löda loss kopparhärvorna som går till anslutningarna och mäta på dessa. Är det då o,72 ohm bör det vara ngn kortis någonstans i talspolen.
/jörgen
Om du har kopplat loss anslutningarna till elementet och du får ett värde som 0,72 på 200 området är det som att en del av spolen skulle vara bortkopplad. Jag skulle löda loss kopparhärvorna som går till anslutningarna och mäta på dessa. Är det då o,72 ohm bör det vara ngn kortis någonstans i talspolen.
/jörgen
Nuvarande högtalare:
OD11,OA12,OA14,OA52,under flera år även OA116
Kringutrustning:
Accuphase E210A, Accuphase DP55, Sansui TU-X301i. Technics 1210 MkII med OM/Digitrac SE och Audio Technica AT11/ATS12S Shibata
Kringutrustning:
Accuphase E210A, Accuphase DP55, Sansui TU-X301i. Technics 1210 MkII med OM/Digitrac SE och Audio Technica AT11/ATS12S Shibata
Nu tror jag vi talar om olika saker, jag kanske har fel, men det kommer att visa sig.
I tzw's sista svar på sid 1 och s.b's första svar på sid 2 uppfattar jag att han lött loss baselementet och mäter resistansen på det, och med spolen avses talspolen, inte en spole nere i filtret.
Dessutom ser jag att jag förbisett att jag antog att mätvärdet 0,72 ohm på 200 ohmsläget var en felskrivning, det borde vara 07,2 för att stämma med övriga mätningar.
Bekräfta gärna att instrumentet visar 00,0 på 200 ohmsläget om du kortsluter testpinnarna.
I tzw's sista svar på sid 1 och s.b's första svar på sid 2 uppfattar jag att han lött loss baselementet och mäter resistansen på det, och med spolen avses talspolen, inte en spole nere i filtret.
Dessutom ser jag att jag förbisett att jag antog att mätvärdet 0,72 ohm på 200 ohmsläget var en felskrivning, det borde vara 07,2 för att stämma med övriga mätningar.
Bekräfta gärna att instrumentet visar 00,0 på 200 ohmsläget om du kortsluter testpinnarna.
/Lennart
Nej.lennartj wrote:När du svarade i fredags kl. 12:59, hade du lött loss anslutningarna från delningsfiltret till baselmentet då, när du provade att ansluta från förstärkaren direkt till basen?
Ja, nu låter det, fast svagt.lennartj wrote:Prova nu, att ansluta förstärkaren till baselementet helt löst, jag tror det fungerar!
Det låter lovande.lennartj wrote:Jag misstänker att det blivit kortslutning i en kondensator i delningsfiltret, som är mycket billigare att byta ut än baselementet.
Om ni framhärdar efter att ha läst detta inlägg så...Jörgen wrote:Om du har kopplat loss anslutningarna till elementet och du får ett värde som 0,72 på 200 området är det som att en del av spolen skulle vara bortkopplad. Jag skulle löda loss kopparhärvorna som går till anslutningarna och mäta på dessa. Är det då 0,72 ohm bör det vara ngn kortis någonstans i talspolen.
Då visar det 00,5. Men ni har rätt angående kommatecknet ovan, har ändrat mitt inlägg.lennartj wrote:Bekräfta gärna att instrumentet visar 00,0 på 200 ohmsläget om du kortsluter testpinnarna.
Hej
Ett viktigt kommatecken, dåså då är förmodligen elementet ok. Då kan det vara glapp vid filtret eller som lennartj säger ngn komponent som är tveksam. Du skulle kunna prova att lossa kablarna vid förstärkaren till denna högtalare och kortsluta dem. Sedan kan du mäta resistansen på de bortlödda kablarna. Efter några sekunder bör du få en låg res. om du har kontakt överallt.
/jörgen
Ett viktigt kommatecken, dåså då är förmodligen elementet ok. Då kan det vara glapp vid filtret eller som lennartj säger ngn komponent som är tveksam. Du skulle kunna prova att lossa kablarna vid förstärkaren till denna högtalare och kortsluta dem. Sedan kan du mäta resistansen på de bortlödda kablarna. Efter några sekunder bör du få en låg res. om du har kontakt överallt.
/jörgen
Nuvarande högtalare:
Kringutrustning:
Kringutrustning:
Tack för rättelse och förtydligande.
De verkar bekräfta min gissning.
Nu behöver någon ta vid som vet exakt hur komponenterna på delningsfiltret sitter och ser ut, och kan hjälpa dig att identifiera den misstänkta kondensatorn.
De verkar bekräfta min gissning.
Nu behöver någon ta vid som vet exakt hur komponenterna på delningsfiltret sitter och ser ut, och kan hjälpa dig att identifiera den misstänkta kondensatorn.
/Lennart
-
Martin Dellstig
- Co-Editor

Hej!
Är det nu klart att baselementet är helt?
Testa genom att med minst en kabel bortlödd från basen lägga signal från förstärkaren direkt på baselementet, funkar det är basen OK.
Sedan måste vi klura ut vilket filter du har på dina OA-12.
OA-12 tillverkades i en liten serie med ett annat filter, har bara råkat på detta en gång i en högtalare.
Det vanliga filtret har två spolar och två kondensatorer, har du detta filter och Peerless MT20HFC diskanter så vet vi var vi är.
Med största sannolikhet är det så.
Spolen till basen är den större spolen på kretskortet, skall vara på 1,8mH, parallellt med baselementet ligger en spole på 10uF.
Är det avbrott i spolen eller är kondensatorn kortsluten?
Dessa två fel är de enda jag kan komma på utöver att det är någon skada på själva kablarna till basen eller att kretskortet skulle vara skadat.
Med vänlig hälsning
Martin
Är det nu klart att baselementet är helt?
Testa genom att med minst en kabel bortlödd från basen lägga signal från förstärkaren direkt på baselementet, funkar det är basen OK.
Sedan måste vi klura ut vilket filter du har på dina OA-12.
OA-12 tillverkades i en liten serie med ett annat filter, har bara råkat på detta en gång i en högtalare.
Det vanliga filtret har två spolar och två kondensatorer, har du detta filter och Peerless MT20HFC diskanter så vet vi var vi är.
Med största sannolikhet är det så.
Spolen till basen är den större spolen på kretskortet, skall vara på 1,8mH, parallellt med baselementet ligger en spole på 10uF.
Är det avbrott i spolen eller är kondensatorn kortsluten?
Dessa två fel är de enda jag kan komma på utöver att det är någon skada på själva kablarna till basen eller att kretskortet skulle vara skadat.
Med vänlig hälsning
Martin
Jag vet inte, vet du?