Sonab V-1

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
lennartj
(150+ posts)
(150+ posts)

Re: Sonab V-1

Post by lennartj »

En smiley var uppenbarligen långt ifrån nog i mitt förra inlägg, där jag medvetet formulerat mig provokativt i de två första raderna.
Det verkar ha tagit skruv så till den (o)milda grad att några av de efterföljande kommentatorerna slutat läsa där.

Jag är inbiten Carlsson- och även Mercedes-entusiast, men är varken förblindad eller döv. Alla produkter från resepektive märke var inte perfekta i alla avseenden.

"Som hifi-högtalare" skrev jag vad jag tycker om V-1, för jag fick uppfattningen att trådstartaren gillar designen, men har hifi-ambitioner.
Ser man V-1 som ett "tidsdokument" är det ju intressant att få höra vilken ljudkvalitet folk i slutet av 1960-talet var beredda att stå ut med och betala relativt mycket för i form av en liten välbyggd kub med Carlssonnamnet på. :oops:
För den som vill ha en nostalgianläggning tycker jag att både V-1, OA4 och OA5 i båda generationerna kan platsa.

För att kallas vintage kan man inte komma med vad skrot som helst, bara det är gammalt, enligt min åsikt. Vintage ska vara utvalda särskilt goda exempel från sin tid. Då tycker jag bara att Kolboxen och OA6 typ 1 platsar, med god vilja kan jag också ta med Popboxen driven av Idestam-Almqvist förstärkaren.

Dessa åsikter borde inte vara så värst kontroversiella,
men min aversion mot högtalarelementen Philips 9710 och Peerless MT20 :P
och åsikt att högtalare bestyckade med dessa inte är hifi :shock:
förvånar mig inte att några inte håller med om :o ,
men det är väl tur att inte alla tycker lika? :roll:
/Lennart
OA52.2+Isoda mm (vita), OA52.LE under modifiering (vita), 4 st. OB52 (vita), OD-11 B65+CT62 (teak)
Russ
(200+ posts)
(200+ posts)

Post by Russ »

Varför bränna upp gamla, fullt fungerande, skabbiga carlssonhögtalare.

Man kan ju skänka dem till någon annan.

Inte skulle väl "lennartj" bränna upp denna mecedesbil: http://www.eremo.se/donator.JPG

För övrigt tycker jag "lennartj" är en kunnig och initierad hifi-nörd,som generöst bidrager med många goda råd.

Men vi tycker olika. :)
lennartj
(150+ posts)
(150+ posts)

Post by lennartj »

Att bränna V-1'orna var inte helt seriöst menat, därav smileyn, men det finns väldigt mycket fler delar att plocka från ett Merca-vrak till nytta för andra renoverare än vad som kan vara till nytta eller av värde för någon från en skabbig V-1. Såvitt jag vet råder ingen brist på begagnade 9710 i gott skick på marknaden, så om inte lådan är fin undrar jag vad det finns för värde i V-1?
Om jag av någon outgrundlig anledning skulle bli ägare till ett par skabbiga V-1 skulle jag inte ens kunna med att ge bort dem till en ovän..
Av miljöskäl skulle jag dock inte bränna dem utan ställa dem i grovsoprummet, där åtskilliga går och rotar och får skylla sig själva för vad de plockar åt sig tycker jag.
/Lennart
OA52.2+Isoda mm (vita), OA52.LE under modifiering (vita), 4 st. OB52 (vita), OD-11 B65+CT62 (teak)
Russ
(200+ posts)
(200+ posts)

Post by Russ »

Nu är ju inte alla stadda vid god kassa och är villig att spendera tusentals kronor på lyxrenoveringar av Carlssons toppmodeller.

Då kan de tidiga carlssonhögtalarna vara ett fullgott alternativ.

Dessutom.

Den historiska aspekten och nöjet att äga ett par äkta originalhögtalare av geniet Stig Carlsson ska inte föraktas.

Att renovera och återställa ett par genuina carlssonhögtalare till sin forna glans är en del av nöjet.

Att förkasta alla de tidiga Carlssonhögtalarna och enbart prisa toppmodellerna,efter dyra uppgraderingar,verkar både historielöst och högfärdigt.

Det finns många kvaliteér i de gamla carlssonburkarna och originalbestyckningen räcker länge.

Gamla carlssonhögtalare ska inte förpassas till soprum.

De ska vårdas och användas.
lennartj
(150+ posts)
(150+ posts)

Re: Sonab V-1 och det goda i livet

Post by lennartj »

@Russ:
Kalla mig gärna högfärdig om du tycker så, jag skäms inte ett dugg för det.
Jag värderar det goda i livet för högt för att slösa energi, tid och pengar på
mediokra ting, när det finns bättre inom räckhåll (för mig).

Även om medicinerna blir bättre går det obevekligt (om än något långsammare)
utför och den lede Parkinson kommer att beröva mig en värdig ålderdom.
I stället för att gräma mig över vad jag inte längre kan göra försöker jag
glädjas åt vad jag fortfarande kan göra.

Subwooferprojektet till mina OA52 för några år sedan var en sådan utmaning
som skänkte stor glädje både vid fullbordan, nu och i framtiden för min anläggning
har blivit kapabel att återge all slags musik utan att jag behöver urskulda mig för att
högtalare eller förstärkare inte räcker till.
/Lennart
Russ
(200+ posts)
(200+ posts)

Post by Russ »

Jo,jo hade man haft en fetare plånbok skulle ju inte V-1-orna varit första alternativet,det får jag motvilligt medge.

Men jag hade legat lågt med svavelosande kritik, av de som uppskattar de tidiga årgångarna.

Tråkigt och ledsamt att du drabbats av Parkinsson.

Livet är orättvist ibland och ofta oförutsägbart.

Då är det för väl, att du kan glädjas över yppersta välljud från din fina anläggning.

Jag har sett bilder på den och känner en smula avund över, att jag ännu inte kunnat avnjuta en sådan läcker uppsättning.

Hoppas att även jag kan få uppleva den dag,när jag äntligen kan konstatera:

Jag är nöjd,sökandet efter det perfekta ljudet är över!
Post Reply