elektronik till OA-52.3

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
spelepojk
(20+ posts)
(20+ posts)

Re: elektronik till OA-52.3

Post by spelepojk »

-Momus ! -Har du även hört xtz:s cd-spelare( cd-100)? Om den är lika prisvärd som stärkaren?
momus
(515+ posts)
(515+ posts)

Post by momus »

Nej, jag har inte lyssnat på den. Det enda jag kan referera till är en test i HiFi World och HiFi&Musik. HiFi World var tämligen imponerade med tyckte kanske den inte tillhörde toppskiktet ljudmässigt, men tyckte den var sanslöst välbyggd och prisvärd. Lite samma sak var det i den svenska tidningen. Där tror jag t o m att man skrev att det knappt var någon skillnad på XTZ-förstärkarens inbyggda DAC och den som finns i CD-spelaren (dom använder samma IC från Audio Analogue). Den engelska tidningen skrev att den inbyggda DAC:en i förstärkaren var så bra att äldre CD-spelare nog kunde fås att låta riktigt bra om man kopplade dom digitalt (coax) till förstärkaren.
Själv använder jag mig av en äldre NAD-spelare och en Cambridge DAC-Magic som låter lite bättre än XTZ:dacen. Den gamla NAD:en kopplad digitalt till förstärkaren, låter klart bättre än NAD-spelaren kopplad till en linjeingång (som man gjorde förr). DAC Magic är dock lite "stunsigare" i basen och har en aningen bredare ljudbild och lite högre upplösning. Men XTZ:dacen kommer inte långt efter. Så har du en äldre CD- eller DVD-spelare så tror jag att det blir ett avsevärt lyft med förstärkarens inbyggda DAC.
http://www.xtz.se så hittar du mängder med tester på både på förstärkaren och CD-spelaren. Kolla bl a in vad Jimmy Hughes i HiFiChoice skriver.
Last edited by momus on Wed 22 Feb 2012, 09:50, edited 1 time in total.
spelepojk
(20+ posts)
(20+ posts)

Post by spelepojk »

-Det var fina recensioner på både cd och stärkare! -Jag ska slå till och köpa både xtz förstärkaren och cd spelaren begagnad nu i helgen, till en billig penning! -Då kan man verkligen snacka om prisvärd "high end" :D -Är man inte nöjd med ljudet,kan man ju alltid sälja av grejorna och få igen pengarna! :)
momus
(515+ posts)
(515+ posts)

Post by momus »

Hör gärna av dig efter helgen och berätta hur det lät.
spelepojk
(20+ posts)
(20+ posts)

Post by spelepojk »

-Nu har jag provlyssnat xtz stärkaren och cd:n ! -Hjälp! -Jag saknar tonkontrollen! -Det låter tråkigt och instängt med så lite diskant och bas! -Men om man ökar volymen ordentligt så blir det lite bättre.... Efter en stunds lyssning så hör jag att det är väldigt "lugnt" och fint ljud,och en väldigt fast och stabil bas! -Men jag känner att jag behöver ett försteg så att jag kan öka diskant och bas något, speciellt när man spelar på låg volym,-så man får lite "roligare" ljud ! -Är det någon som har tips på ett hyfsat,prisvärt försteg som kan funka ihop med XTZ.n ? :?
12björn
Internationalization Team
Internationalization Team

Post by 12björn »

Ta det lite lugnt! Ny elektronik behöver spelas/brännas in ett tag innan det "låter som det ska", på en del apparater kan det vara en ganska lång process. Vänta nå'n vecka och se ( :oops: hör! naturligtvis) hur ljudet förändrat sig. När det inte ändras längre är det dags att fundera vad som behöver korrigeras/kompletteras.

Björn
som har en CD från Cambridge där det tog ungefär ett halvår innan basen "satt på plats ordentligt"
...man går från oklarhet till oklarhet - det är det som kallas livet...
momus
(515+ posts)
(515+ posts)

Post by momus »

Vad tråkigt att du inte blev nöjd. "Ingen bas och ingen diskant"? Jag blir väldigt konfunderad. Visserligen försvann "väsdiskanten" med mina OA 50.3 (som har samma diskant som OA 52.3) men den ersattes av en myriad av detaljer och "naturlig" diskant när jag bytte från OA 12.5 till OA 50.3. Och basen. Ja jag har aldrig haft så bra bas tidigare. Jag vill inte antyda att du inte vet vad du gör - men du har väl kopplat in högtalarna i rätt fas? Men det är klart att du inte ska behålla prylarna om du inte är nöjd. Dom lär ju redan vara inspelade eftersom dom är begagnade, så det blir nog inte så mycket bättre om du spelar på.
momus
(515+ posts)
(515+ posts)

Post by momus »

Ett litet tips till. Koppla in dina gamla prylar och jämför. Då brukar skillnaden höras mkt tydligare. Vanans makt är stor. Men med det vill jag inte säga att en viss typ av ljud är "rätt" och ett annat är "fel", men ibland handlar det om "an aquired taste". Som ostron t ex (som jag inte är särskilt förtjust i).
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Jag håller med momus här.
Jag skrev precis om detta i tråden kan apparater vänja sig vid varandra.
Det är ju inte säkert att referensen är rätt.

Med vänlig hälsning

Martin
Jag vet inte, vet du?
spelepojk
(20+ posts)
(20+ posts)

Post by spelepojk »

-Jo om jag jämför med mina gamla prylar, med tonkontrollerna helt "rakt" så låter ju dom inte så kul... och visst hör jag vilken pondus det är i basen på xtz,-och även ljudet i övrigt -men jag skulle ändå vilja prova med ett högkvalitativt försteg, där man kan ratta lite på diskanten o basen och se vad det gör för ljudupplevelsen, -även om det inte är "audiofilmässigt" att skruva på tonkontrollerna! :oops:
Post Reply