Lyssningsintryck OA5-mmx
-
Martin Dellstig
- Co-Editor

Re: Lyssningsintryck OA5-mmx
Hej!
Det var detta filtret jag tänkte på
"Bas 0,6mH 5,6uF 27 ohm & Diskant 0,5mh 2,8uF 22 ohm"
mvh
Martin
Det var detta filtret jag tänkte på
"Bas 0,6mH 5,6uF 27 ohm & Diskant 0,5mh 2,8uF 22 ohm"
mvh
Martin
Jag vet inte, vet du?
Det är bara en variant på filtret på HiFikits sida som fördelar över lite mer energi till diskanten. Tanken är att det ska märkas en skillnad mot originalet. Som filter är det bara ett exempel.
Basspole 0,6mH - parallellt efter den en kondensator på 5,6uF( istället för 4,7) och ett motstånd 27 ohm (se bild HifIkit)
diskant : Seriemotstånd 2,2 ohm (kan varieras för att anpassa nivån på diskanten) ,kondensator 2,8uF (istället för 1,8), parallellt spole 0,5mH
Basspole 0,6mH - parallellt efter den en kondensator på 5,6uF( istället för 4,7) och ett motstånd 27 ohm (se bild HifIkit)
diskant : Seriemotstånd 2,2 ohm (kan varieras för att anpassa nivån på diskanten) ,kondensator 2,8uF (istället för 1,8), parallellt spole 0,5mH
Vill man sen gå vidare så kan man använda något som är färdigt. Dvs diskantfiltret till OA14. Detta filtret är anpassat till ett annat bredbandselement men det hjälper ju i alla fall till så man har färre okända parametrar att jobba med.
Likheten finns i att det är samma 4st T22oa monterade ovanpå baffeln. Det okända är nu att dela F87 (bredbandselementet till MMX) så att det på ett bra sätt ansluter till diskanten.
Min favorit för tillfället är OA14 diskantfilter enligt HiFikit hemsida samt För F87 ett Linkwitz - Riley 2:a ordningens filter med delning ca 1900Hz. Tittar man på formeln för detta filter på http://www.drkrupp.se/hifi/ vänsterkolumnen,formelsamling, 2:a ordningen,L-R , där finns en formel som ger följande värden på komponenter.
Basspole från plus i serie med värde 1,5mH ,parallellt med spolen en kondensator på 4,7uF
Prova gärna ni som har möjlighet och kom med åsikter.
/Olav
Likheten finns i att det är samma 4st T22oa monterade ovanpå baffeln. Det okända är nu att dela F87 (bredbandselementet till MMX) så att det på ett bra sätt ansluter till diskanten.
Min favorit för tillfället är OA14 diskantfilter enligt HiFikit hemsida samt För F87 ett Linkwitz - Riley 2:a ordningens filter med delning ca 1900Hz. Tittar man på formeln för detta filter på http://www.drkrupp.se/hifi/ vänsterkolumnen,formelsamling, 2:a ordningen,L-R , där finns en formel som ger följande värden på komponenter.
Basspole från plus i serie med värde 1,5mH ,parallellt med spolen en kondensator på 4,7uF
Prova gärna ni som har möjlighet och kom med åsikter.
/Olav
-
Martin Dellstig
- Co-Editor

Hej!
Nu har jag inte lusläst Dr Krupp men de flesta filterdimensioneringar brukar utgå från att alla element har en spikrak kurva för impedansen.
Det är mycket svårt att få till det med den typen av allmänna beskrivningar.
B65oa-II är inte ett bredbandselelemt utan en boomer, dessutom har den en annan känslighet än F87.
Nu låter detta säkert som jag bara hackar, det är inte min avsikt men man måste ta hänsyn till en massa saker om man skall få det att bli bra.
Jag känner mig fortfarande inte som jag kan hålla med om era lyssningsintryck men de har säkert någon grund, utan att veta något om denna grund kan jag inte ge några specifika svar, däremot kan jag ju alltid komma med lite feed-back på det ni säger och upplever.
Fortsätt berätta!
Med vänlig hälsning
Martin
Nu har jag inte lusläst Dr Krupp men de flesta filterdimensioneringar brukar utgå från att alla element har en spikrak kurva för impedansen.
B65oa-II är inte ett bredbandselelemt utan en boomer, dessutom har den en annan känslighet än F87.
Nu låter detta säkert som jag bara hackar, det är inte min avsikt men man måste ta hänsyn till en massa saker om man skall få det att bli bra.
Jag känner mig fortfarande inte som jag kan hålla med om era lyssningsintryck men de har säkert någon grund, utan att veta något om denna grund kan jag inte ge några specifika svar, däremot kan jag ju alltid komma med lite feed-back på det ni säger och upplever.
Fortsätt berätta!
Med vänlig hälsning
Martin
Jag vet inte, vet du?
-
Schmutziger
- (40+ posts)

Martin: Tycker du inte att det isf är än mer anmärkningsvärt att tct o pappabas lyckats få fram filter som låter bra mycket bättre är original?
Har själv hört ett av deras filter och även om de inte är uppe i oa116 standard så är ljudet flera gånger bättre än original.
i ett o samma rum med samma elektronik samma kablar samma kväll samma personer mer el mindre samma placering så lät oa5mmx sämst av följande högtalare
OA51le2
OA116
OA12
OA5mmx
Där de övriga högtalarna lät väldigt trevligt.
Oa5mmx behöver akut ett mycket bättre filter för det låter inte så bra som det borde om dem. ljust mellanregisterfattigt men med bra bas.
Hörde oa5mmx med ett gäng andra där de flesta var under 35 år och med hörseln i behöll, alla har egna väldigt fina anläggningar, mycket ino och carlsson.
Ingen har efter den sessionen köpt oa5mmx, däremot har en köpt oa12, oa14 och oa51 efter det.
Vilket ju är anmärkninsvärt med tanke på hur ni skriver upp oa5mmx.
OA116 och oa 12 hade t22 diskanter och de lät inte på långa vägar så ettriga och överbetonade i diskant över mellanregister området som oa5mmx.
ps. om man följer anvisningarna på hifikit fört22 för oa116 så låter det ju rent ut sagt skit om man inte harvar igenom faktiskt.se och hittar diverse postningar om att där självklart ska vara dämpmotstånd. kan ni snälla snälla ge hifikit kompletta caddade användarvänliga, lättlästa ritningar som man förstår även om man inte är elektroingenjör, att man kan parallellkoppla kondingar är inte helt uppenbart för alla tex. eller ska jag göra klart mina och skicka in för er? Märker de gärna med SSC och så vidare.
Räcker detta som grund till spekulation?
För något måste göras....
Och hittlis så pekar allt mot 12db delning av bas och 18db av diskant pga puckeln vad 2,7-4khz på t22
delning kring 3-4 snarare än 7 eller vad det är nu.
Har själv hört ett av deras filter och även om de inte är uppe i oa116 standard så är ljudet flera gånger bättre än original.
i ett o samma rum med samma elektronik samma kablar samma kväll samma personer mer el mindre samma placering så lät oa5mmx sämst av följande högtalare
OA51le2
OA116
OA12
OA5mmx
Där de övriga högtalarna lät väldigt trevligt.
Oa5mmx behöver akut ett mycket bättre filter för det låter inte så bra som det borde om dem. ljust mellanregisterfattigt men med bra bas.
Hörde oa5mmx med ett gäng andra där de flesta var under 35 år och med hörseln i behöll, alla har egna väldigt fina anläggningar, mycket ino och carlsson.
Ingen har efter den sessionen köpt oa5mmx, däremot har en köpt oa12, oa14 och oa51 efter det.
Vilket ju är anmärkninsvärt med tanke på hur ni skriver upp oa5mmx.
OA116 och oa 12 hade t22 diskanter och de lät inte på långa vägar så ettriga och överbetonade i diskant över mellanregister området som oa5mmx.
ps. om man följer anvisningarna på hifikit fört22 för oa116 så låter det ju rent ut sagt skit om man inte harvar igenom faktiskt.se och hittar diverse postningar om att där självklart ska vara dämpmotstånd. kan ni snälla snälla ge hifikit kompletta caddade användarvänliga, lättlästa ritningar som man förstår även om man inte är elektroingenjör, att man kan parallellkoppla kondingar är inte helt uppenbart för alla tex. eller ska jag göra klart mina och skicka in för er? Märker de gärna med SSC och så vidare.
Räcker detta som grund till spekulation?
För något måste göras....
Och hittlis så pekar allt mot 12db delning av bas och 18db av diskant pga puckeln vad 2,7-4khz på t22
delning kring 3-4 snarare än 7 eller vad det är nu.
Hej Martin,
Tack för dina synpunkter. Vi är mycket väl medvetna om att konstruera ett bra filter kräver mycket mer arbete än vad vi har kompetens till. Vi kände bara att vi inte var nöjda med hur det lät och bestämde oss för att göra något åt det. Med tanke på att kunskapen från början var i stort sett noll tycker jag att vi kommit ett bit på väg. Vi har testat många uppsättnigar av "filterexperiment" som faktiskt en del har låtit bättre än originalet. Samtidigt lär vi oss nya saker varje dag.
Dessutom har vi med lite hjälp fått igång en diskussion som jag hoppas ska leda framåt.
Det skulle vara väldigt intressant att höra om historien när OA5 MMX blev till och hur man kom fram till att den var färdigutvecklad. Ingvars artiklar om bakgrunden och själva bygget är kanonbra. Det var dom som lockade mej att köpa ett par MMX.
Slutligen en mycket viktig sak är att vi inte är ensamma om att ha denna uppfattning. Som Schmutziger skriver så är det ett faktum att något behöver göras.
/Olav
Tack för dina synpunkter. Vi är mycket väl medvetna om att konstruera ett bra filter kräver mycket mer arbete än vad vi har kompetens till. Vi kände bara att vi inte var nöjda med hur det lät och bestämde oss för att göra något åt det. Med tanke på att kunskapen från början var i stort sett noll tycker jag att vi kommit ett bit på väg. Vi har testat många uppsättnigar av "filterexperiment" som faktiskt en del har låtit bättre än originalet. Samtidigt lär vi oss nya saker varje dag.
Dessutom har vi med lite hjälp fått igång en diskussion som jag hoppas ska leda framåt.
Det skulle vara väldigt intressant att höra om historien när OA5 MMX blev till och hur man kom fram till att den var färdigutvecklad. Ingvars artiklar om bakgrunden och själva bygget är kanonbra. Det var dom som lockade mej att köpa ett par MMX.
Slutligen en mycket viktig sak är att vi inte är ensamma om att ha denna uppfattning. Som Schmutziger skriver så är det ett faktum att något behöver göras.
/Olav
HejMartin Dellstig wrote:Hej!
Fortsätt berätta!
Med vänlig hälsning
Martin
Ja det är självklart som du säger med filterdimensioneringen och impedans, vi har utgått från kurvorna i byggbeskrivningen på tonkurvor för elementen och impedans. Numera mäter vi dock dem själva och testar oss fram med mätning och lyssning. Dock behöver vi hjälp med att veta hur man mäter specifikt på ortoakustiska högtalare?
Vidare har ju rum och inredning betydelse (specifikt graden av dämpning på golv och under axelhöjd). Dock har det testats i vardagsrum som varit av stor/normal-storlek med rätt bra dämpning eller i alla fall vad som kan antas vara representativt för ett normalt hem idag
Men jag kan inte annat än att be dig att testa själv?
Ja självklart är ju OA14-filtret anpassat att möta ett helt annat element det var bara något vi ville testa på skoj. Vi har inte dämpat det alls (+6dB enligt skissen på filtret i hifikit). Men faktum var att det var det som låtit bäst hittills vid lyssning och det är det vi jobbar vidare med. Men helt klart måste det ske en anpassning av diskanten till en ny delning och den kommer inte att vara så enkel för känsligheten på elementet stiger rätt kraftigt vid 5-6 kHz och neråt så det är inte bara att dela av det utan jag tänker mig att kurvan först måste rätas ut för den ökade känsligheten och sedan delas lämpligt längre ned.
Men det är inte det som är poängen. Poängen är att ett rätt stort antal lyssnare i olika miljöer har ganska samstämmig kritik mot MMX (både positiv och negativ). Miljöerna fungerade väldigt bra med andra ortoakustiska högtalare.
Precis som Schmutzig säger så handlar det inte om elementen i sig, lådkonstruktionen är ju etablerad så slutsatsen är ju att det är delningsfiltret? Det var det vi utgick i från när vi började testa.
Du kan få lite fler låtar som du gärna får testa på din anläggning?
Testa att koppla upp något av filtren och återkom? Men faktum är att just nu skulle jag inte rekomendera MMX till någon presumtiv köpare innan detta är åtgärdat?
Testa gärna att koppla ur diskanterna och köra den låt jag länkade? Testa vad som händer när du delar F87 som det filter Olav beskrev? Eller som ett tradiontionellt -12dB Butterworth vid 1900Hz?
Olav och jag gillar ju ideén med dessa högtalare så mycket att vi faktiskt försökt ordna till det så gott vi kan trots att vi är nybörjare? Det som jag tycker är konstigt är att när de flesta beskriver dem från lyssningstillfällen beskrivs de som att ha väldigt mycket energi i diskanten?
Hjälp oss att ordna till dem
Det som jag upplever som själva grundproblemet är att F87 på något sätt betonar "S-ljud" även när vi delar lägre och brantare så finns problemet kvar. Delar man för långt ned försvinner också det fina mellanregistret.
Dock kan jag inte få få till en delning där den betoningen försvinner samtidigt som jag inte påverkar mellanregistret negativt?
Är det någonting som händer i F87 som det är placerat i denna konstruktion? Kan du Martin inte bara testa att köra t.ex vaya con dios eller "Loch Lomond" live av Runrig? Andra kan säkert länka lite andra låtar med? Testa att bara koppla ur diskanterna helt och lyssna på hur F87 ensamt låter? Rockmusik med mycket elgitarr och cymbaler etc visar det också.
Dra på lite och beskriv hur du tycker det låter? Jämför gärna med dina andra högtalare?
Jag tror inte det handlar om något tonkurveproblem utan det är något annat som händer? Dock har jag inte kunskap eller mätutrustning för att kunna ta reda på vad det är?
Hur dämpad och stor är din lyssningsmiljö? Är MMX kanske inte lämpliga för vissa vardagsrum?
Jag och Olav har hållt på med detta i flera månader och vi vill inget annat än att det skall hända något och det behövs mer kunskap för att komma vidare
Vi vill bara att det skall låta bra men om det inte händer något kommer jag sälja dem och försöka få tag på ett par OA12:or istället.
Finns det inga andra MMX ägare som kan bidra med intryck? På faktiskt.se finns det bara jag,Olav och en till. Finns det fler här inne än du Martin?
Dock kan jag inte få få till en delning där den betoningen försvinner samtidigt som jag inte påverkar mellanregistret negativt?
Är det någonting som händer i F87 som det är placerat i denna konstruktion? Kan du Martin inte bara testa att köra t.ex vaya con dios eller "Loch Lomond" live av Runrig? Andra kan säkert länka lite andra låtar med? Testa att bara koppla ur diskanterna helt och lyssna på hur F87 ensamt låter? Rockmusik med mycket elgitarr och cymbaler etc visar det också.
Dra på lite och beskriv hur du tycker det låter? Jämför gärna med dina andra högtalare?
Jag tror inte det handlar om något tonkurveproblem utan det är något annat som händer? Dock har jag inte kunskap eller mätutrustning för att kunna ta reda på vad det är?
Hur dämpad och stor är din lyssningsmiljö? Är MMX kanske inte lämpliga för vissa vardagsrum?
Jag och Olav har hållt på med detta i flera månader och vi vill inget annat än att det skall hända något och det behövs mer kunskap för att komma vidare
Vi vill bara att det skall låta bra men om det inte händer något kommer jag sälja dem och försöka få tag på ett par OA12:or istället.
Finns det inga andra MMX ägare som kan bidra med intryck? På faktiskt.se finns det bara jag,Olav och en till. Finns det fler här inne än du Martin?
Det vore härligt om detta ordnades, jag hjälpte en herre att uppgradera ett par OA5 mod 2 med nya elementsatsen och filter. Trodde faktiskt att det var nåt fel för jösses vad illa dom spelade
Åkte till en filterkunnig att kolla om det något fel, det var det inte. Något har gått snett med MMX..
OA-5 Typ2 Jakaranda
OD-11.3 Jakaranda
OA-12.3 Jakaranda
OA-51 svart ask (lätt DIY med T11-disk+filtermod)
.....................................................
Ino Audio piP
Sonab R4000
Sonab R2000
Linn Classik Music
OD-11.3 Jakaranda
OA-12.3 Jakaranda
OA-51 svart ask (lätt DIY med T11-disk+filtermod)
.....................................................
Ino Audio piP
Sonab R4000
Sonab R2000
Linn Classik Music
Ja hur är de med de som gjort uppgraderingen till OA5.3? Hur upplever ni ljudet?