grafpro wrote:Schmutziger wrote:
förresten grafpro hur går det med sirp-filerna?
Känns meningslöst att simulera med bara f87 utan impendans o t22.
Har inga fler filer, men jag tror all info finns. F87 T/S ligger i ett tidigare inlägg. B200 impedanskurva syns här ovan (fast F87 är 9ohm där B200 är 6ohm). F87 sirp-fil har jag lagt ut och länkat till. T22 sirpfil har jag inte men ton- och distkurvorna finns på
http://www.carlssonkult.se . Dess impedans kan du räkna som 8ohm i hela det aktuella registret, den har bara en liten resonanstopp vid 1200Hz tror jag.
Det är långt, långt mer än vad SSC/Öhman/HifiKit bidragit med. Vad mer behöver du?
Alltså jag är ute efter carlssonmedaljen och vill gärna ha samma utgångspunkt som dig o alla andra som vill kamma hem priset.
Så för att ens teoretiskt komma fram till något som kan vara nära optimalt så måste vi få tag på dessa saker:
Tonkurva för f87
Impedans för f87
samt
tonkurva och impedansmätning för t22.
menar du att du inte mätt detta?
hur har du kommit fram till ditt filter?
Jag vill få fram ett så optimalt filter som möjligt och inte ett höftat filter.
Hur tycker du jag ska simulera fram ett filter utan ens tonkurva för t22 mätt under samma förutsättnignar som f87?
Var inte det hela orsaken att du fick låna ett par mmx?
Hur vet du att du har en bra delning mellan diskant och f87 om du inte ens simulerar eller har fasinformation på vare sig f87 eller t22?
Och anta att f87 har samma impedans som b200 fast ändå inte o bara ändra lite här o där är väldigt oseriöst tycker jag.
Ska jag ta ct62 och ändra lite där med så det kanske kommer i närheten?
Om många kan sitta och simulera i sina stugor så kan vi nog komma fram till något bättre än ditt förslag på relativt kort tid. så mät upp nu medans du har mmx hemma och lägg ut!