Lyssningsintryck OA5-mmx

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
robban61
(285+ posts)
(285+ posts)

Re: Lyssningsintryck OA5-mmx

Post by robban61 »

nagref wrote:Schmutz; Vi kommer mäta på PappaBas högtalare så att du kan få alla filer du vill. Kanske i början på nästa vecka?

Det skall bli intressant :geek:
OA-5 Typ2 Jakaranda
OD-11.3 Jakaranda
OA-12.3 Jakaranda
OA-51 svart ask (lätt DIY med T11-disk+filtermod)
.....................................................
Ino Audio piP
Sonab R4000
Sonab R2000
Linn Classik Music
Nattlorden
(30+ posts)
(30+ posts)

Post by Nattlorden »

Ni har en månad på er att fixa till dem, så vi kan få höra revisionen på min FeelGood-träff! :ugeek:
OA-12, OA-14, OA-51LE
grafpro
(105+ posts)
(105+ posts)

Post by grafpro »

Schmutziger wrote: Hur tycker du jag ska simulera fram ett filter utan ens tonkurva för t22 mätt under samma förutsättnignar som f87?
Aha, du tänkte simulera fram ett filter, utan att ha ett par livs levande MMX att testa på? Då förstår jag. Så har jag inte arbetat och därför har jag inte sparat några mätningar i filer. Du tänker att jag har allt data och är för snål för att dela med mig...

Jag har gjort åtskilligt mätande och lagt ut allt det viktiga som diagram och text här. Filterförslaget har jag långsamt experimenterat fram genom att räkna och fundera och testa efterhand på ett par MMX, lyssna och mäta, fundera och räkna, lyssna och mäta, etc. Att spara all grunddata i filer i något format som alla gillar och kan använda i sina simuleringsprogram är ett helt konsultuppdrag i sig. Jag tror jag ber att få passa där. Jag tror dessutom att man måste ha ett par MMX för att komma någon vart.
Schmutziger
(40+ posts)
(40+ posts)

Post by Schmutziger »

grafpro wrote:
Schmutziger wrote: Hur tycker du jag ska simulera fram ett filter utan ens tonkurva för t22 mätt under samma förutsättnignar som f87?
Aha, du tänkte simulera fram ett filter, utan att ha ett par livs levande MMX att testa på? Då förstår jag. Så har jag inte arbetat och därför har jag inte sparat några mätningar i filer. Du tänker att jag har allt data och är för snål för att dela med mig...

Jag har gjort åtskilligt mätande och lagt ut allt det viktiga som diagram och text här. Filterförslaget har jag långsamt experimenterat fram genom att räkna och fundera och testa efterhand på ett par MMX, lyssna och mäta, fundera och räkna, lyssna och mäta, etc. Att spara all grunddata i filer i något format som alla gillar och kan använda i sina simuleringsprogram är ett helt konsultuppdrag i sig. Jag tror jag ber att få passa där. Jag tror dessutom att man måste ha ett par MMX för att komma någon vart.
Nu antar du en del och använder fulretorik. :?
Jag bad dig inte att lägga ut i femitelva olika format endast det som du har använt, dvs minimal insats från din sida.
Du ser inga som helst fördelar med simulering framför trial and error?
Och mmx finns så gångavstånd, inte så att det spelar någon större roll om jag sitter hemma i simulerar o sen traskar bort med förslaget än om jag sitter o simulerar fram ett filter samtidigt som jag kan sitta o titta på högtalarna i fråga.

Jag hade en tanke om att vi som community skulle kunna få fram en massa förslag och tankar så hade vi kunnat ha en väldigt kul och konstruktiv iterativ konstruktionsprocess men det bygger ju på att vi alla isf skulle ha en gemensam grund att stå på.
I detta fallet ett gäng mätningar bra utförda med loopback och impedans etc.
Det är ingen tävling om vem som kan komma ut med ett filterförslag först, det är att få fram en så bra lösning som möjligt som är intressant.
iaf för mig.
phon
(245+ posts)
(245+ posts)

Post by phon »

grafpro wrote: Liten carlssonmedalj till den som kan komplettera filtret så att den jämnas ut!
Var kan jag hämta medaljen? 8-)
För många Carlsson är inte nog.
grafpro
(105+ posts)
(105+ posts)

Post by grafpro »

Schmutziger wrote: Nu antar du en del och använder fulretorik. :?
Jag bad dig inte att lägga ut i femitelva olika format endast det som du har använt, dvs minimal insats från din sida.
Egendomliga inlägg. Jag har gjort vad jag kunde, och berättat hur. Tror jag ber att få dra mig ur denna diskussion helt och hållet.
Schmutziger
(40+ posts)
(40+ posts)

Post by Schmutziger »

grafpro wrote:
Schmutziger wrote: Nu antar du en del och använder fulretorik. :?
Egendomliga inlägg. Jag har gjort vad jag kunde, och berättat hur. Tror jag ber att få dra mig ur denna diskussion helt och hållet.
Jaja, Bara resultatet av blir bra :)

edit:
Alltså, jag hade väl kunnat mäta upp dem själv, men jag vet ärligt inte talat var/hur man ska mäta för att man ska få någon slags relevans i det man mäter just när det kommer till OA.
Är inte säker på att LTAS är den rätta vägen eller ej.
Där har vi ju osäkerheten med att man medelvärdesbildar på olika höjder och olika platser i rummet och hur påverkar man mätingen med sin kropp tex.
För om man nu går runt o snurrar micken så borde det bli ett allt större fel.
Och om man mäter gateat som med sirp, vid vilka vinklar är av intresse? vilka avstånd osv...
pedahl
(1+ posts)
(1+ posts)

Post by pedahl »

Carlsson medalj borde ni få allihop som lagt ner så mycket tid och kunskap på att lösa detta problem.
Själv kan jag tyvärr bara bidra med glada till rop.
Väntar med spänning på det färdiga resultatet , så man får prova.
jansch
(245+ posts)
(245+ posts)

Post by jansch »

Grafpro - Tack för allt jobb du gjort! Jag tycker ditt arbete, inklusive filterjobbet, är seriöst och alla som har MMX:ar har nu en bra grund att stå på.
Det är bara synd att konstruktören och leverantören inte har lämnat ut denna info (eller åtminstone en bråkdel av den...)

Schmutziger - Att mäta såsom Grafpro gör ger en mycket större säkerhet än frifältsmätningar (eller simuleringar) OM MAN VILL FÅ EN ANING OM hur frekvensgången blir i ett lyssningsrum generellt. T o m salig Carlsson använde den mätmetoden har någon berättat!
Visserligen påverkar unika rummets storlek,utformning, dämpning, möblering, etc men man kommer ändå mycket närmare sanningen.
Jag har provat att försöka mäta upp OA5:or i frifältsrum redan 1974 (tror jag det var) och resultatet blev helt oanvändbart (ser nästan ut som när man mäter med sinussvep i ett bostadsrum utan "gating"). Inte ens med brus och tersfilter blev det något meningsfullt. Efter 15 -20 olika mikrofonplaceringar och över 120 i puls gav jag upp - varje kurva blev helt unik, det var bara undre registret (under sådär 500Hz) som var någorlunda identifierbart.
Varför berättar jag det då? Jo, med 4 diskanter och en dubbelkon-bredband placerade på OA5-vis eller MMX-vis är det MENINGSLÖST att SIMULERA fram filter med hjälp av frekvensgången på ingående högtalarelement. Inte ens om man har rena "energikurvor" är det meningsfullt.

Alltså, JAG kan inte se ett bättre sätt att få fram ett lämpligt filter än att mäta på "Grafpro:s" sätt och labba med filtret tills det ser bra ut. DÄREFTER måste man kontrollera att man inte belastar diskanterna för hårt i nedre registret...men det har säkert Grafpro gjort.
Ragnwald
(200+ posts)
(200+ posts)

Post by Ragnwald »

grafpro wrote: ... Jag har gjort vad jag kunde, och berättat hur. ...
Stort tack för din fina insats grafpro. Häng kvar i tråden för allt i världen.

Nu väntar vi på resultatet från Naqrefs och Schmutzigers mätningar. 8-)
Den som vet mest, tror minst.
Post Reply