Tack alla för en spännande och väldigt trevlig mätkväll
Här kommer lite kurvor och en sammanfattning som jag tolkade det hela av de diskussioner vi hade igår. Det finns förmodligen mycket mer att säga om detta än jag kan göra.
Jag ville ta tillfället i akt och sammanfatta lite av bakgrunden och de erfarenheter jag och tct98 främst har haft under den tiden vi har lyssnat och hållt på att laborera med MMX:
Bakgrund:
Det vi har upplevt är alltså att det låter väldigt illa om F87, detta har genom att testa olika filter och via Grafpros mätningar verifierats som härröra från området 2-4 kHz.
Grafpros mätningar via LTAS visar på en rätt stor svajighet där och det förklarar en del av problemet.
Dock upplever vi att det är någonting mer som ställer till det rejält och framför allt blir det värre när man drar på och spelar högre.
Det har noterats att högtalaren kan låta speciellt illa när man står och lyssnar rakt över bredbandselementet.
Takhöjd har observerats påverka upplevelsen.
Det har testats att sätta kuddar bakom elementet, skåpsdörrar?!

och att luta det och allt detta påverkar ljudet till det bättre i olika grad.
MMX har i alla fall i SR:s studio befunnits låta bra om än vasst. Det viktiga här är nog den extrema takhöjden och dämpningen som finns där. Det är något att komma ihåg när vi börjar kika på mätningarna och diskuterar resultaten.
Frågeställning:
Mätningar har utförts på OA5MMX i syfte att hitta orsaken eller orsakerna till det hårda, besvärande ljud som högtalaren kan ge ifrån sig och även undersöka möjligheter att förbättra dem.
Metod för frekvensgångsmätning:
Vi sammanstrålade ett glatt gäng i the Pappabas residence och under trevliga former med tilltugg och avbrott av mätningar när min gasspis skapade högfrekventa störningar men å andra sidan blev det visst lite mat i alla fall

Mätningen nedan är gjord på 1,5m från högtalaren, ca 22,5 grader dvs i riktning mot lyssningsplats i soffan. Högtalaren är placerad mot väggen som vid normal lyssning. Det mättes på en högtalare utan delningsfilter.
Rummet har en takhöjd på runt 2,80 m.
Genom att gate:a mätningarna så kan man separera direktljud från framförallt takreflexen och se hur mycket diretljud respektive reflekterat ljud bidrar till det totala ljudet:
Resultat av tonkurvemätning på F87:
Frekvensgång F87.
Röd kurva: Totala ljudet inkl alla reflexer. Grå kurva: Direktljud. Grön kurva: Reflekterat ljud från taket.
Tolkning: Frekvensgången blir i denna mätning ojämn vilket beror på att många reflektioner kommer med.
Bingo! Notera att i området från ca 2 kHz och uppåt blir det reflekterade ljudet starkare än direktljudet!
Notera även ripplet på tonkurvan som börjar vid drygt 2 kHz. Detta är samma rippel som GrafPro har noterar i sina mätningar och försökt åtgärda. Eftersom elementet är mycket riktat vid 10 kHz är det också förväntat att takreflexen är mycket starkare än direktljudet i denna riktning.
Detta förklarar ju varför det låter så väldigt illa! F87 spelar ju väldigt starkt rakt uppåt och detta ljud reflekteras i taket och interfererar med direktljudet. Det förklarar också varför MMX upplevs låta bättre i rum där det är väldigt högt i tak.
Problemet är alltså F87s rätt kraftiga strålning rakt uppåt i frekvensområdet 2-4 kHz ett beteende som finns med i tonkurvorna för B200 på Visatons hemsida, för att råda bot på detta prövas att försöka minska på det reflekterade ljudet från taket utan att störa direktljudet för mycket. Efter några experiment med en bit gullfiber som täcker halva F87 samt en bit som täcker bakkanten av F87 mot väggen får vi följande kurvor:
Frekvensgång F87 med fluff.
Röd kurva: Totala ljudet inkl alla reflexer. Grå kurva: Direktljud. Grön kurva: Reflekterat ljud från taket.
Tolkning: Här blir direktljudet och det reflekterade ljudet från taket betydligt mycket mer lika varandra. Ripplet över 2 kHz dämpas dock inte i någon större utsträckning. Troligen blir det lättare att få till ett fungerande filter till högtalaren med denna dämpbit på plats.
Resultat av tonkurvemätning på diskantuppställningen:
Det mättes även på diskantuppställningen på samma avstånd och riktning som vid mätning på F87. Nu skall det noteras att denna mätning är endast gjord med en konfiguration av den vridbara diskantplattan, den föreslagna i byggbeskrivningen. Kurvorna ser ut så här:
Frekvensgång diskantuppställning med T22.
Tolkning: Här ser det mycket bättre ut. Pucklarna vid 4 och 8 kHz kan påverkas genom att vrida diskantplattan. Pucklarnas frekvenser har våglängder som samstämmer med gångvägsskillnader till mikrofonen från diskanterna.
Det är konsistent med det Grafpro ser.
Det finns nog en förbättringsmöjlighet där genom att arrangera om diskanterna på ett sådant sätt att gångvägsskillnaderna inte blir likadana för de olika elementen. dvs att elementen har olika inbördes avstånd till varandra.Det går nog att räkna ut en sådan optimal konfiguration.
Slutsats och diskussion:
Av tonkurvemätningar så har en stor del av problemet med F87 identifierats som härrörandes från en alltför kraftig takreflex som är en ren konsekvens av F87:s beteende med kraftig strålning i 0-riktninge för frekvensområdet 2-4 kHz. En möjlig förbättring har testats.
Tonkurvor för T22 är konsistenta med det som Grafpro mätt och en möjligt tanke till förbättring av kamfiltereffekt diskuterades men hann inte testas.
Mätningen på högtalaren är konsistent med vad som upplevs och förklaringsmodellen är även konsistent med upplevelsen av de andra förbättringar som testats innan:
Skär man bort i princip allt över 2000 Hz på F87 så försvinner problemet till stor del (som i mitt praktiskt orealiserbara -48dB filter ovan).
Det låter mycket bättre om man har extremt högt i tak.
Det låter bättre när man stoppar en kudde bakom/ovanför F87.
Det låter bättre när man lutar högtalaren (gångvägen och interferensen förändras).
Resultaten öppnar ju också upp för flera frågor angående konstruktionen av MMX och speciellt F87:s tillkomst och lämplighet?
Hur passar utformningen av MMX ihop med elementets beteende?
Jag är väldigt nyfiken på konstruktörens tankar om hur F87 konstruerades för att speciellt användas för MMX och OA5/6?
Det företogs även ytterligare väldigt intressanta och avslöjande mätningar men dessa kommer när jag sammanställt dem till någon slags begriplighet

Jag vill inte heller överlasta tråden och emotser synpunkter och öppen diskussion.
Så ber om ursäkt för cliffhangern men den är inte avsedd som sådan.
Är det inte dags för SSC och IÖ att kanske intressera sig lite?