Diskussion OA-6 Typ 2

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
Daniel
Valued Contributor

Post by Daniel »

phon wrote:Föresten, bor du i Stockholm nu? Det är en av dina gamla lådor det handlar om ...
Jodå, tillbaka i huvudstaden... Kul att de gamla lådorna fortfarande kan användas till något! De är byggda i början av 70-talet av en (får man förmoda) noggrann Jönköpings-gubbe.

Intressant att du valt att höja delningen mot diskanterna. Om jag får något gjort med mina 6.2 under året skulle man kunna göra en lyssningsjämförelse någon gång.
Elektrofon Tonträff (vit)
OA-5K typ 1 (valnöt)
OA-6 typ 2 (teak)
OA-14 (svarta)
bjed
(125+ posts)
(125+ posts)

Post by bjed »

Ingen som vet var det ligger 1 st "Bass-energizer" ligger och skräpar ?
Jag behöver 1 st komplett med elektronik, låda och trafo............
phon
(245+ posts)
(245+ posts)

Post by phon »

Daniel wrote:
Intressant att du valt att höja delningen mot diskanterna. Om jag får något gjort med mina 6.2 under året skulle man kunna göra en lyssningsjämförelse någon gång.
Ja, jag tänkte väl nåt såhär ungefär, att jag vill gärna ha bortåt en oktav kvar av hyggliga elementprestanda över respektive under delningen.

Diskanterna går ju inte mycket lägre en 2k och det går inte att göra nåt åt det, medan 9710 går rätt långt över 2k. Eventuella nivåproblem kan man alltid hantera, speciellt som det är för hög nivå, enklare att dämpa än förstärka (=dämpa allt det andra).

Vi får väl se (höra) hur det låter, det kanske inte alls är nåt att jämföra med .... :D Annars kan vi ju stråla ihop nångång och köra en test. Skall bara bygga klart först, och allt tar ju sin tid när man måste jobba också ...
För många Carlsson är inte nog.
Post Reply