Innebär det att man på den ena högtalaren från fabrik kan ha satt bygeln i "förhöjt" läge och i den andra i "normal" läge? Dvs man vet inte om man vid flytt av byglarna höjer (eller ev sänker) båda högtalarna eller om de går på olika håll.
Vad gäller för övriga modeller?
I manualen till OA-2212 finns det skiss på vad som är "normal" och sen kan man höja bas och mellan i ett steg och sänka diskant i två steg. Stämmer detta eller kan det gå på olika håll mellan vänster- och högerhögtalarna?
I manualen till OA116 står endast att man kan ändra mellan och diskant.
OD 11 vs Luxor 8071
Re: OD 11 vs Luxor 8071
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2
-
Martin Dellstig
- Co-Editor

Hej!
Dämpningen i filtret ändras inte av eventuella skillnader mellan olika exemplar på diskanterna, alltså en höjning är en höjning oavsett vilken nivå man utgår ifrån. Alltså flyttning av byglarna ger samma effekt, de kan inte gå åt motsatt håll.
Rimigtvis så bör det ju vara så att ju fler diskantelement desto mindre märkbar effekt av ett sådant här problem.
På de stora modellerna med många diskanter så bör väl frågan inte ens existera, statistiskt sett?
Vad gäller "normalläge" så TROR jag inte att det benäms på det viset, det handlar bara om olika dämpningar.
I materialet som finns tryckt från Sonab om modellerna så talas ju om samtrimmade par, det kan ju endast uppnås på två sätt:
- Selektering (av elementen)
- Justering (av tonbyglarna)
Jag vet inte vilket som använts eller om man t.o.m. resonerat på annat vis, jag undrar om någon vet.
Enda sättet att få reda på det vore väl antagligen att undersöka om all prickar sitter samma på alla högtalare.
Som tur är är individspridningen mindre nu för tiden med modernare tillverkningsmetoder.
Med vänlig hälsning
Martin
Dämpningen i filtret ändras inte av eventuella skillnader mellan olika exemplar på diskanterna, alltså en höjning är en höjning oavsett vilken nivå man utgår ifrån. Alltså flyttning av byglarna ger samma effekt, de kan inte gå åt motsatt håll.
Rimigtvis så bör det ju vara så att ju fler diskantelement desto mindre märkbar effekt av ett sådant här problem.
På de stora modellerna med många diskanter så bör väl frågan inte ens existera, statistiskt sett?
Vad gäller "normalläge" så TROR jag inte att det benäms på det viset, det handlar bara om olika dämpningar.
I materialet som finns tryckt från Sonab om modellerna så talas ju om samtrimmade par, det kan ju endast uppnås på två sätt:
- Selektering (av elementen)
- Justering (av tonbyglarna)
Jag vet inte vilket som använts eller om man t.o.m. resonerat på annat vis, jag undrar om någon vet.
Enda sättet att få reda på det vore väl antagligen att undersöka om all prickar sitter samma på alla högtalare.
Som tur är är individspridningen mindre nu för tiden med modernare tillverkningsmetoder.
Med vänlig hälsning
Martin
Jag vet inte, vet du?
- Kjell Kranzberg
- (40+ posts)

Man kanske skulle göra ett prov med detta. Det är ju enkelt att genomföra.Martin Dellstig wrote:- Vi byte av en diskant används Sonab reciver XXXX med brus mellan stationerna på FM, lyssna i vilket läge högtalarna låter mest lika när
man justerar bygeln. Flytta pricken till detta läge.
Men vad tror ni om träslaget? Teak eller valnöt?
M v h
-
12björn
- Internationalization Team

Faneret på dina högtalare är mycket likt faneret på mina 12:or och då menar jag inte färgen, som ju kan vara svår att se exakt på foton, utan ådringen. Jag köpte dom 1975 och det stod "Valnöt" på kartongen.
Björn
Björn
...man går från oklarhet till oklarhet - det är det som kallas livet...
- Kjell Kranzberg
- (40+ posts)

Kan du kanske lägga ut en bild på dina OA 12.12björn wrote:Faneret på dina högtalare är mycket likt faneret på mina 12:or och då menar jag inte färgen, som ju kan vara svår att se exakt på foton, utan ådringen. Jag köpte dom 1975 och det stod "Valnöt" på kartongen.
Björn
När det gäller färgen på faneret, speglar bilden verkligheten mycket väl. Inte helt lätt detta...
Valnöt:

Teak:

-
Martin Dellstig
- Co-Editor

Hej!
Precis som bilderna visar är min uppfattning.
Färgerna kan vara svåra att se men ådringen är väl ofta finare på Teak?
Teak kan väl också blekna mer.
Med vänlig hälsning
Martin
Precis som bilderna visar är min uppfattning.
Färgerna kan vara svåra att se men ådringen är väl ofta finare på Teak?
Teak kan väl också blekna mer.
Med vänlig hälsning
Martin
Jag vet inte, vet du?
- Kjell Kranzberg
- (40+ posts)

Bestämmer mig för att faneret på mina OD 11 är valnöt.