PappaBas wrote:Hej Bengt

Jo låten är bara vald för den sättet fingret precis på problemet. Dock låter den otroligt mycket bättre på andra ortoakustiska högtalare? Jo det kanske är en inneboende svaghet i konstruktionen men i så fall förstärker och drar MMX problemet till det extrema! OA116 och OA12 lät jättefint. Skulle inte F87 fixa de uppbrott 9710 fick där vad som hände i basen påverkar uppåt i frekvens?
Tack för vidareförklaring av problemet.
Idag råkade jag spela gamla Beatlesskivan Let It Be, CD-format, och plötsligt slogs jag av hur stavelsen
be i omkvädet Let it be, formligen skär i öronen. Kan detta möjligen sammanfalla i frekvens med vad du hör i det korta gitarrsolot i LochLomond ca. 2 min.in i inspelningen. Trots våra olika högtalare men med diskantelementen T22 gemensamt.
Jag har ofta hört det här ljudet från mina högtalare men med tanke på, att mina tidigare diskantelement MT20 lät så hela tiden (lätt överdrift

men någonting åt det hållet) så har jag inte fäst mig så mycket vid det förrän nu.
Jag har tyckt att jag ändå fått så mycket bättre diskantljud än under min "MT20-tiden".
Våra problem kanske härstammar från helt olika anledningar och inte minst vid olika ljudupplevelser, eftersom det är nära nog omöjligt att i skrift jämföra.
Dock vill jag ändå nämna min upplevelse, som eventuell hjälp vid felsökning.
Generellt och det har jag skrivit långt tidigare, saknar jag den subtila, skira, transparenta och behagliga diskanten jag hör från kalottmembran-diskanter i andra högtalarsystem.
Möjligen, möjligen att ljudet kom i närheten av den beskrivningen, när jag hade Jansch:s
OA116 med MT24 diskanter till låns, som referens till mina högtalare.