Tonbyglar
Re: Tonbyglar
Hej!
Håller just på att renovera ett par OA12, tar därför upp den här tråden igen. Blev det klarlagt hur tonbyglarna ska förbikopplas?
Håller just på att renovera ett par OA12, tar därför upp den här tråden igen. Blev det klarlagt hur tonbyglarna ska förbikopplas?
Jag har spektrumanalysator och mätmick, så jag skulle kunna kolla hur kurvan blir med olika dämpningar alternativt ingen. Jag ska bara få klart mina OA12, men det verkar dröja.
Men jag återkommer med resultat...
Men jag återkommer med resultat...
Håller på att helrenovera mina OA14 till Y. Byter även kondensatorer, allt kablage, samt att jag vill behålla möjligheten t.v. att justera diskanten.
Så "Bygeln" får efter rengöring och infettning sitta kvar. Har betsat och lackat lådorna så att dom passar in i det övriga (Engelsk mörkröd). Blev bra. Smörjer in gummit med glycerol och byter kontakten under till den lilla runda som någon skrev om tidigare. Skall bli spännande att höra resultatet. Kanske att mina svarta 2212 får sig en uppsnyggning, om det blir bra.
Så "Bygeln" får efter rengöring och infettning sitta kvar. Har betsat och lackat lådorna så att dom passar in i det övriga (Engelsk mörkröd). Blev bra. Smörjer in gummit med glycerol och byter kontakten under till den lilla runda som någon skrev om tidigare. Skall bli spännande att höra resultatet. Kanske att mina svarta 2212 får sig en uppsnyggning, om det blir bra.
Nu är dom klara! Och som tur var behöll jag möjligheten att kunna ändra diskanten. Gjorde rent enligt beskrivning och fettade in med lite vaselin (vid rengörongen lossnade det förhållandevis mycket svart färg, såg att "ovankanten" på kontakthålen var svartmålade och att färg kommit ned/ner i hålen en liten bit). Ta och kolla bygelkontakternas baksida, dom är fastskruvade med en tunn mutter och fyra av mina satt lite lösa så det var bara att dra åt samtliga på nytt.
I det lilla rummet som jag först provspelade dom i, blev diskanten alldeles för ljus. Bara att flytta bygeln till en behagligare plats.
En annan sak som gjorde att det lät betydligt bättre, var att vinkla ut lådorna så som beskrivs i modförslaget av 2212 (5-20 grader). Djupare bas och bättre spridning i rummet. Men, jag har ju tinnitus så man vet ju aldrig?
Samtliga kablar och kondensatorer blev bytta.
Synd bara att beskrivningen jag beställde inte kommit än (14 dagar sedan), men jag gjorde det efter den tidigare textförklaringen som finns i nyhetsbreven.
Om det varit värt 3000 kr? Ja det får vi se efter inspelningen, just nu är jag tveksam. Men kul var det i alla fall.
I det lilla rummet som jag först provspelade dom i, blev diskanten alldeles för ljus. Bara att flytta bygeln till en behagligare plats.
En annan sak som gjorde att det lät betydligt bättre, var att vinkla ut lådorna så som beskrivs i modförslaget av 2212 (5-20 grader). Djupare bas och bättre spridning i rummet. Men, jag har ju tinnitus så man vet ju aldrig?
Samtliga kablar och kondensatorer blev bytta.
Synd bara att beskrivningen jag beställde inte kommit än (14 dagar sedan), men jag gjorde det efter den tidigare textförklaringen som finns i nyhetsbreven.
Om det varit värt 3000 kr? Ja det får vi se efter inspelningen, just nu är jag tveksam. Men kul var det i alla fall.
Hej!
Jag har nu läst igenom alla inlägg om tonbyglar. Ja renoverar/har renoverat OD11,OA12 och OA14. Jag byter samtliga element, kondingar, kablar och filter enligt anvisningar samt fanerar om lådorna till björk. Bilder kommer vid ett senare tillfälle. Jag vill koppla förbi motstånden redan på kortet. Mellan vilka lödtungor sker detta på ett riktigt sätt. Detta med med och motsol får jag huvudvärk av. Gör gärna någon liten enkel skiss, Tackar på förhand.
Jag har nu läst igenom alla inlägg om tonbyglar. Ja renoverar/har renoverat OD11,OA12 och OA14. Jag byter samtliga element, kondingar, kablar och filter enligt anvisningar samt fanerar om lådorna till björk. Bilder kommer vid ett senare tillfälle. Jag vill koppla förbi motstånden redan på kortet. Mellan vilka lödtungor sker detta på ett riktigt sätt. Detta med med och motsol får jag huvudvärk av. Gör gärna någon liten enkel skiss, Tackar på förhand.
OD-11-3 björk
OA-12-3 björk
OA-14-3Y björk
OA-14-3 teak
OA116
############-
Sonab 85S
Sonab R-2000
Sonab R-4000
Sonab R-7000
Sonab C-500
OA-12-3 björk
OA-14-3Y björk
OA-14-3 teak
OA116
############-
Sonab 85S
Sonab R-2000
Sonab R-4000
Sonab R-7000
Sonab C-500
-
Martin Dellstig
- Co-Editor

Hej!
Ett litet inlägg i ämnet:
Det finns ingen position som är den rätta för alla exemplar, detta är individberoende.
Enligt Sonabs servicedokument för 70-talsmodellerna så finns ett förfarande för att flytta pricken till rätt ställe efter service/elementbyte.
Jag skall se om jag kan få tag i denna dokumentation igen.
Jag har för mig att man rekommenderade "mellanstationsbrus" för att bestämma var pricken skulle sitta efter service/elementbyte (jag kan minnas fel, jag har bara bläddrat i dokumentet en gång).
Med vänlig hälsning
Martin
Ett litet inlägg i ämnet:
Det finns ingen position som är den rätta för alla exemplar, detta är individberoende.
Enligt Sonabs servicedokument för 70-talsmodellerna så finns ett förfarande för att flytta pricken till rätt ställe efter service/elementbyte.
Jag skall se om jag kan få tag i denna dokumentation igen.
Jag har för mig att man rekommenderade "mellanstationsbrus" för att bestämma var pricken skulle sitta efter service/elementbyte (jag kan minnas fel, jag har bara bläddrat i dokumentet en gång).
Med vänlig hälsning
Martin
Jag vet inte, vet du?
- Roland Storm
- Valued Contributor
Är det därför pricken sitter på olika ställen för mellanregistret på mina OA116? Jag har grubblat över detta och trodde först nån flyttat pricken. Men Martin, ska det vara så?Martin Dellstig @ Thu 18 Nov, 2004 wrote:Det finns ingen position som är den rätta för alla exemplar, detta är individberoende.
Roland
- Attachments
-
- Tonbyglar OA116.JPG (51.84 KiB) Viewed 3296 times
OA52, OA51, OA50
OA2212, OA116, OA14, OA12, OD11
Kolboxen, OA6, OA6-2, OA5, OA5K, OA5-2, OA4, OA4-2, V-1, Popboxen
Stig Carlssons egna prototyplådor till OA2212 och OA116
Sonab R7000, R4000, R4000-2, R4000-3, P4000, R3000, R2000, Sonab Cambridge P50, Sonab C-500, Sonab 85S, Sonab H10
OA2212, OA116, OA14, OA12, OD11
Kolboxen, OA6, OA6-2, OA5, OA5K, OA5-2, OA4, OA4-2, V-1, Popboxen
Stig Carlssons egna prototyplådor till OA2212 och OA116
Sonab R7000, R4000, R4000-2, R4000-3, P4000, R3000, R2000, Sonab Cambridge P50, Sonab C-500, Sonab 85S, Sonab H10
-
Martin Dellstig
- Co-Editor

Hej!
Ja, så vitt jag förstår skall det vara så att pricken kan sitta på olika ställen.
Det är väl det som är "fabriksjusteringen" på Sonabs 70talare.
Att flytta bygeln är den enda justeringsmöjlighet som finns på 70 tals modellerna.
Det står ju dessutom så beskrivet i de service dokument jag sett.
Jag antar att dte kan ha med spridningen mellan olika element att göra, har inte funderat så mycket på det. I all produktion finns ju en viss variation, kan ju vara så att man får ett trögt baselement och en känslig diskant, isåfall kan det ju behövas någon lite justering mot om det är tvärtom.
TROR JAG, ALLTSÅ - INTE VET.
Med vänlig hälsning
Martin
Ja, så vitt jag förstår skall det vara så att pricken kan sitta på olika ställen.
Det är väl det som är "fabriksjusteringen" på Sonabs 70talare.
Att flytta bygeln är den enda justeringsmöjlighet som finns på 70 tals modellerna.
Det står ju dessutom så beskrivet i de service dokument jag sett.
Jag antar att dte kan ha med spridningen mellan olika element att göra, har inte funderat så mycket på det. I all produktion finns ju en viss variation, kan ju vara så att man får ett trögt baselement och en känslig diskant, isåfall kan det ju behövas någon lite justering mot om det är tvärtom.
TROR JAG, ALLTSÅ - INTE VET.
Med vänlig hälsning
Martin
Jag vet inte, vet du?
Hej!
OK! jag försöker igen. Är det någon som vet, gärna en liten skiss. Mellan vilka lödtungor på delningsfiltren till OD-11, OA-12 och OA-14 skall man bygla, eller inte bygla alls...för att helt koppla bort motstånden? hoppas på tur, gör
Hasse
OK! jag försöker igen. Är det någon som vet, gärna en liten skiss. Mellan vilka lödtungor på delningsfiltren till OD-11, OA-12 och OA-14 skall man bygla, eller inte bygla alls...för att helt koppla bort motstånden? hoppas på tur, gör
Hasse
OD-11-3 björk
OA-12-3 björk
OA-14-3Y björk
OA-14-3 teak
OA116
############-
Sonab 85S
Sonab R-2000
Sonab R-4000
Sonab R-7000
Sonab C-500
OA-12-3 björk
OA-14-3Y björk
OA-14-3 teak
OA116
############-
Sonab 85S
Sonab R-2000
Sonab R-4000
Sonab R-7000
Sonab C-500
Hej !
Titta på kopplinsscheman i "album" Jag har på mina OD11, OA12 och OA14 kopplat via 1,8 ohms motståndet som vad jag tycker (och många andra tycker) låter "lagom" mycket diskant. Andra har behållit möjligheten att bygla om med viss risk för oxidpåverkan vad det lider. Smaken är som baken.
Testa
Mvh,
C-C
Titta på kopplinsscheman i "album" Jag har på mina OD11, OA12 och OA14 kopplat via 1,8 ohms motståndet som vad jag tycker (och många andra tycker) låter "lagom" mycket diskant. Andra har behållit möjligheten att bygla om med viss risk för oxidpåverkan vad det lider. Smaken är som baken.
Testa
Mvh,
C-C
Mina grejor
Stereo:
OA14.3,Satori, CT62,vita
Pioneer SX 838 receiver
Pioneer SL 2000
OA12.3 + inre tratt, CT62, svarta (surr)
OA 52.3 Lyxfilter, svarta
QLN Signature, vita
Torpet:
OD11.3 + inre tratt, CT62, vita
Stereo:
OA14.3,Satori, CT62,vita
Pioneer SX 838 receiver
Pioneer SL 2000
OA12.3 + inre tratt, CT62, svarta (surr)
OA 52.3 Lyxfilter, svarta
QLN Signature, vita
Torpet:
OD11.3 + inre tratt, CT62, vita